• mulann
    Äldre 14 Apr 18:32
    54736 visningar
    12 svar
    12
    54736

    Hur mycket mat per person?

    Vet att det fanns en lista på det här men vart?

    Vi har nu bestämt oss(tror jag:) ) för att ha kall marinerad fläskfileeller kyckling, kall kalkon i skivor samt rostbiff i skivor. Men hur mycket ska jag beräkna per person av varje kött?

    Visst kan man äta rester sen men jag vill inte köpa allt för mycket, det koster ju ändå en del. Men jag vill inte köpa för lite heller!

    Samma fråga har jag när det gäller potatissallad: Vi ska ha vanlig krämig sallad plus en frans som vi gör själva.

    Och vanliga grönsaker? Hur mycket?

    Vi ska vara totalt 75 pers och ca 15 av dessa är barn så jag räknar om till 67 vuxna.

  • Svar på tråden Hur mycket mat per person?
  • mulann
    Äldre 14 Apr 22:57
    #0

    ingen som vet?

  • brulla­n
    Äldre 14 Apr 23:06
    #0

    Titta på hurmycket du och din gubbe tar av denna mat och räkna ut hur många tjejer och killar som kommer. Smartast är kanske att räkna efter din gubbe eftersom en del karlar äter massor och alla tjejer äter inte som myggor. Mat är ju gott.
    Sen tänkte jag på hur gamla är barnen? Vid en tio år så äter dom rätt bra portioner nästan som vuxna tänkvärt..

    Någon mer matkunnig kan säkert beräkna åt dig bättre.

  • mulann
    Äldre 15 Apr 07:58
    #0

    jo jag har räknat lite efter hur mycket vi i familjen brukar äte men det är lite svårt när det är buffe. Barnen är mellan 1-15 år så jag räknade 2 barn på 1 vuxen. Stora barnen äter ju nästan som en vuxen men dom som är 1-3 äter nog inte massor med mat?

    Jag hade räknat ca 70 gr kött av alla sorter. 2 bröd var och kanske 150 gr av varje sorts potatis sallad.

    Sallad 1 tomat/pers, 5 pers/salladshuvud, 5 per/per gurka och sedan massa andra grönsaker och frukt.

    Tycker detta är jättesvårt! VI ska ha ost och kex oxå och hur mycket ska man ha av det då?

  • lilla C
    Äldre 15 Apr 08:31
    #0

    Hej!

    I senaste numre av ICA:s tidning Buffé som man får om man har ICA-kundkort hade de förslag på en buffé av grönsaker, kallskuret och ost kompletterat med tre enklare lagade rätter, tex nudelsallad. Enligt deras beräkning går det då åt 50 g kallskuret och 100 g ost per person. För 30 personer ska det då gå åt 1,5 kg kallskuret, 1,5 kg hårdost, 1,5 kg dessertost, 5 kg frukt, 5 kg grönsaker och 5-7 bröd. Kanske ni kan använda dessa siffror och räkna om lite så det passar det ni ska ha.

  • JeSikk­a
    Äldre 15 Apr 08:35
    #0

    Jag tycker att dina beräkningar verkar ganska vettiga.

    Har sett exempel där man rekommenderas att beräkna för följande för buffé:
    Potatis 250g (ca 270 till mos)
    Ris 220g (1 dl/port okokt, dubbel mängd vatten)
    Pasta 70g (blir efter kokning 3-4 dl)
    Kött (rent) 150g (köttfärs) I00g
    Fisk 125g (gryta, soppa) 100-125g
    Kyckling 1 hel till 4 personer 150g delar (bröst, ben eller lår)

  • mulann
    Äldre 15 Apr 08:37
    #0

    Vi ska inte han ågon annan mat än kallskuret och sallad så det är ju jättelite med 50 gr kött. Men oj va mycket frukt och grönt!!

  • JeSikk­a
    Äldre 15 Apr 09:06
    #0

    Kikade på livsmedelsverkets hemsida för att hitta mer information om portionsstorlekar:

    Potatis - 150-160 g (ca 2 potatisar)
    Ris - 2 dl kokt, (ca 50g okokt)
    Pasta - 2,5 dl kokt (ca 50 g okokt)
    Rostbiff/Kalkon/kyckling/fläskfilé - 125 g/portion
    Sallad/tomat: 70g/portion
    Gurka: 50g/portion
    Bröd varierar väldigt - men de verkar överlag komma i portionsstorlek enl. livsmedelsverkets tabeller.

    Det är deras rekommendationer - dock har det flera gånger skrivits om att de allra flesta äter alldeles för mycket - alltså mer än livsmedelsverkets rekommendationer. Har du buffé kanske du ska tänka på att folk gärna går och tar sig en portion till dessutom.

  • Stjärn­a
    Äldre 29 Apr 14:37
    #0

    Någon som vet hur mycket sås det går åt per port?

  • Lotta.­M
    Äldre 5 May 18:47
    #0

    Mulann!

    Min erfarenhet från cateringbranschen säger att kallskuret kött brukar man beräkna 120g/pers och det är då ganska väl tilltaget. Potatissallad brukar man säga 150-200g/pers. Grönsallad kanske 80-100g/pers

  • mulann
    Äldre 5 May 19:29
    #0

    Lotta M. Jag tycker det låter väldigt snålt! Vi kommer att köra med våra 75 gr per köttsort dvs totalt 225 gr per pers.

  • Johann­a = en lat kock
    Äldre 6 May 08:07
    #0

    mulann

    av kallskuret kött går det åt enormt mkt mindre än man tror...

    Av varmt kött så räknar man 150- 175g per portion aldrig mer än 200g....

    så ni kommer få mängder med kött över...

    sen stämmer allt som de andra har skrivit

  • Lotta.­M
    Äldre 6 May 10:12
    #0

    Mulann!

    Kanske det kan låta lite, men det är de siffror som man arbetade utifrån på den cateringfirman som jag har erfarenhet av. Har själv använt den vikten till flera större fester och alltid fått en hel del kött över (sägas bör att det då inte har varit med fläskfilé utan skivad rostbiff, kalkon, kassler osv.). Sedan får man givetvis se över vilka det är som ska äta av maten, vissa äter ju mer medan andra äter betydligt mindre än genomsnittet. Relevant är ju också hur mycket mer mat man har runt omkring. Ju mer rätter man har ju mindre kommer det givetvis gå åt av varje. Men jag tycker du gör rätt som inte snålar med din beställning. Det är ju ditt bröllop och du ska inte behöva oroa dig för att maten inte räcker. Det blir säkert jättebra.

Svar på tråden Hur mycket mat per person?