• Caroli­ne 14/8
    Äldre 5 Apr 13:12
    30272 visningar
    15 svar
    15
    30272

    Har ni hört om denna dieten?? *långt*

    Jag fick denna av en kompis och funderar på att priva den nästa vecka. Har någon här hört något om den, possitivt eller negativt??
    SJUKHUSETS SLANKA DUNDERSOPPA!!

    6 stora lökar
    2 burkar tomater
    1 litet vitkålshuvud
    2 gröna paprikor
    4 stora morötter
    1 selleri
    1 purjolök
    6 buljongtärningar

    Skär grönsakerna i bitar. Täck med vatten och koka i ca 1 timme. Tillsätt soja efter behag. När du känner dig hungrig kan du äta hur mycket soppa du vill.
    Denna soppan innehåller nästan inga kalorier.

    Dag 1: Ät olika frukter, alla utom banan. Plus hur mycket soppa du vill.

    Dag 2: Ät olika grönsaker, råa eller kokta. Undvik ärtor, bönor och säd. Plus hur mycket soppa du vill.

    Dag 3: Ät frukt och grönsaker, alla sorter utom banan och potatis.+soppa

    Dag 4: Ät 5-8 bananer och drick 5-8 glas lättmjölk + soppa

    Dag 5: Ät 6 tomater och ca 280-340gr nöttkött och drick minst8 glas vatten för att gämna till syrabalansen. + soppa

    Dag 6: Ä nöttkött och grönsaker så mycket du vill+ soppa.

    Dag 7: Ät och drick mörkt ris, grönsaker, frukt, sockerfri saft, te eller kaffe under hela dagen+ soppa

    Huddinge sjukhus lovar dig att du går ner 4-7 kilo i veckan och mår bra av denna diet.
    Du får äta hur mycket du vill och går ändå ner i vikt. De ämnena som valts ut förbränner kalorierna snabbare än dom bildar nya.
    Följer du ovanstående noga kommer dessutom alla dina matsmältningsorgan att bli renare och friskare.

    Detta stod på pappret jag fick. Vad tycker ni????

  • Svar på tråden Har ni hört om denna dieten?? *långt*
  • Hallon­sylt
    Äldre 5 Apr 13:23
    #0

    Det låter tyvärr lite som vilken annan extremkur som helst. Du kommer säkert att gå ner en massa i vikt (för det är ju sant att det inte innehåller många kalorier men å andra sidan inget fett heller och utan fett mår man ju inte riktigt bra), men det är nog svårt att hålla vikten nere sedan.

    Sedan blir jag lite nyfiken, har du verkligen fått "kuren" från Huddinge Sjukhus, det låter inte som något ett sjukhus skulle ställa sig bakom. Dessutom är jag ganska säker på att jag läste något väldigt likt i Aftonbladet för ung. ett halvår sedan.

  • Larven
    Äldre 5 Apr 13:26
    #0

    Hej.
    Det låter som om det är väldigt lite kolhydrater och fett i din diet.....
    Jag skulle nog inte pröva den eftersom det troligaste är att du går upp direkt igen sedan. Försök och ät rätt i stället och motionera, det är nyttigare.

    Jag har aldrig hört talas om deten. Har du talat med sjukhuset? Det är inte så ovanligt att dieter utger sig för att vara från sjukhus men inte har någon koppling dit igentligen. Kolla upp det.

  • Jennie med ie
    Äldre 5 Apr 13:29
    #0

    Jag misstänker att Huddinge sjukhus rekommenderar den dieten lika mycket/lite som Rigshospitalet rekommenderar "Rigshospitalets ämesomsättningsdiet": dvs inte alls!

    Klart man går ner i vikt eftersom man får i sig så lite energi, men hur bra mår kroppen av så ensidig kost, så extremt lite fett och så lite protein att bygga och underhålla musklerna med?? Inte alls skulle jag tro....

  • Ansku
    Äldre 5 Apr 13:30
    #0

    Jag har själv gjort den dieten, men det är inget som jag rekommenderar. Enligt mitt recept får man dock inte sätta i någon buljong. Dag ett får man förutom soppan äta endast en frukt (ej banan). Dag två soppa + på kvällen en bakad potatis med smör. Dag tre frukter och gröna grönsaker hur mycket som helst. Dag fyra TRE bananer, fettfri mjölk eller naturell yoghurt. Sedan var det väl rätt så lika förutom att man inte fick dricka kaffe eller te dag 7.

    Tänk på att det är en sjukhusdiet vars uppgift är att få patienter att snabbt gå ner i vikt före en operation.

  • Paulin­a
    Äldre 5 Apr 13:49
    #0

    Precis som Ansku säger är dessa sjukhusdieter till för att få patienten att gå ner i vikt mycket snabbt inför en operation. Inte för att gå ner i vikt på längre sikt.

    Visst tror jag att det fungerar, men inte att det ger någon bra start för långsiktig viktminskning.

  • whites­hark
    Äldre 5 Apr 14:12
    #0

    Hallå!! Har blivit rekommenderad denna soppa oxå, men jag tror att det ska vara Karolinska sjh...den förbränner mer än den tillför och man ska inte "köra" den mer äntvå veckor för då förlorar man för mkt...den används på överviktsavd. Min kompis kille prövade denna för ca 10 år sen och han tappade 22kilo, det var han tvungen till för knäna pallade inte. Men den kommer som sagt från ett sjukhus från början och man ska ta den högst 2veckor i rad som en början, alltså ska man samtidigt se över vad man äter och hur man äter...Killen som prövade är i jävligt bra form idag och skulle inte ha fixat det utan denna soppa. Men den e bara en startgrej sen måste man ändra matvanorna oxå!! Lycka till!!

  • AstaC
    Äldre 5 Apr 17:18
    #0

    Hm - man kommer att prutta rätt bra efter att ha ätit den i alla fall. Mycket lök och kål.

  • Caroli­ne 14/8
    Äldre 5 Apr 18:23
    #0

    ok, tack. Jag har iallafall bestämmt mig för att inte gå på den.

  • Electr­ic Lady
    Äldre 5 Apr 19:22
    #0

    Ät mindre och rör dig mer så går du ner!

    Behövs ingen megadiet.

  • *Junip­hé*
    Äldre 5 Apr 19:26
    #0

    har provat denna... det enda som händer förutom att man i några dagar blir av med ett kilo eller två (man går upp dom direkt igen) är att man blir såååå less på den där soppan, att man aldrig vill se den igen.

    Nej, då är viktväktarna bra! Där går man ner 3 kilo per månad... (jag gick ner 10 kilo på två månader... dock med stor övervikt)

  • *Junip­hé*
    Äldre 5 Apr 19:29
    #0

    Håller också med Electric Lady...

    det gäller att man inte äter mer än kroppen förbränner... så ut och rör på dej istället, och välj VV's fraiche (2% fett) istället för lätt créme fraiche (15% fett) ex.

    Det gäller att göra ett bättre val.

    Att gå ner i vikt är varken plågsamt eller jobbigt...

  • Jennie med ie
    Äldre 5 Apr 23:01
    #0

    "Nej, då är viktväktarna bra! Där går man ner 3 kilo per månad... "
    Hur mycket man går ner är högst individuellt, även med VV.

    All viktminskning bygger på samma princip: att skapa en negativ energibalans, dvs att få i sig mindre energi än man förbrukar. Så "enkelt" är det i teorin.... och med det i huvuset så är det inte svårt att se att man går ner i vikt med alla dessa mysko dieter som florerar. MEN, vill man inte enbart gå ner i vikt utan dessutom ha en välmående kropp, och också förlora i fettvikt och inte tappa sin muskelmassa, så gäller det att ha en kost som är välbalanserad. Och det är INTE denna s.k sopp-diet.

  • mrs.
    Äldre 6 Apr 08:18
    #0

    Jo hej det låter nästan den som jag åt för några år sedan.

    Jag skulle inte rekomendera den, visst förlorar du vikt, men du kan få därtill en kraftig huvudvärk eller illamående.
    (spec. om du är kaffe-drickare, för det är ju meningen att man tar endast det som står för dagen).

    Jag gick upp sakta men säkert igen efter det.

    Prova isåfall något nyttigare tex potatis och varmakoppen (som är gjord t sås), så är det nyttigare och frukt och grönt till, eller något annat om du har någon kort sikt, annars .... får du ta den lite längre vägen nyttig kost och motion.

    Lycka till

  • Kookai
    Äldre 9 Apr 09:07
    #0

    Har i England heter denna diet "Sacred Heart Memorial Hospital diet".

  • Fru Kirta
    Äldre 9 Apr 10:08
    #0

    Bygger inte denna diet på att man måste kissa hela tiden, för man får i sig så mycket vätska? Man går ju såklart ner i vikt, men soppan är rena madrömmen för musklerna: du får inte i dig några som helst proteiner, och en snabb viktminskning tar på musklerna inte på fettet, och det är ju fettet man vill åt.
    Denna soppan är ju nyttig i sig med sina grönsaker, men ingenting som jag tycker man ska enbart använda i dietsyfte. Man ska äta mångsidigt.

Svar på tråden Har ni hört om denna dieten?? *långt*