• CLW
    Äldre 10 Feb 22:12
    36068 visningar
    44 svar
    44
    36068

    Hindersprövning, utländska medborgare

    Hej
    Jag har smygit omkring här ett bra tag men det är första gången jag skriver och det känns lite spännande.

    Jag ska gifta mig i Sverige till sommaren med min pojkvän som är fransman och håller på att sätta mig in i vad som gäller ang. hindersprövning mm. Nu har jag förstått att en utländsk medborgare måste inställa sig personligen vid skattemyndigheten med diverse olika papper för att vår begäran om hindersprövning ska behandlas (men för mig så räcker det om jag bara skickar in blanketten!!). Finns det någon som har erfarenhet av det här? Att inställa sig personligen är inte speciellt praktiskt för oss då vi inte bor i Sverige och inte hade tänkt åka tillbaka innan vigseln. Jag hade tänkt ringa skattemyndigheten i morgon för mer information men tänkte att någon här kanske redan nu kunde dela med sig av sin erfarenhet. Tack!!

  • Svar på tråden Hindersprövning, utländska medborgare
  • Little­tiger
    Äldre 4 Mar 13:22
    #0

    Svensk byråkrati alltså...
    Fick ett samtal från en dam på folkbokföringen idag, hon hade våra papper om hindersprövning + utdrag ur australiensiska äktenskapslagen. Så sade hon ni måste komma in personligen och skriva under den här lagen? Jaså sade jag, fick besked från skatteverket om att det inte behövdes eftersom min sambo är skriven i Sverige. Jaha sade hon, jag ringer igen om ett par minuter och lade på....
    Strax efter ringde det och då frågade hon, vet han innebörden i den här lagen? ja det vet han, han är inte gift, har inte varit gift, är inte sinnessjuk etc....
    Då var det allt - så vi behöver inte komma in personligen? Nej, det går bra ändå...
    SUck, varför så många olika besked ibland?
    Hoppas att hon har gjort rätt nu och att papprena kommer snart...

  • weddin­gstres­s
    Äldre 5 Mar 15:07
    #0

    Hejsan! Jag maste erkänna att jag blir riktigt snurrig i huvudet när jag läser igenom alla inlägg och all annorlunda information som inkommer. Jag ska gifta mig I Stockholm med en brittisk medborgare i sommar, bada är vi bosatta i München, Tyskland och jag är dessutom utskriven ur Sverige. Efter att ha pratat med bade skattemyndigheten och UD har jag kommit fram till följande:
    1. Hindersprövning
    2. Blankett om efternamnsbyte om det är aktuellt
    3. fran UD Äktenskapslagen - kostar 200 SEK. OBS! En ny lag träder tydligen i kraft 01.05.2004 MEN enligt informationen jag fick av UD (den 01.03.2004) sa är de fran Skatteverket, som ska ha hand om allt som gäller hindersprövning i fortsättningen, ännu inte riktigt informerade och kan pga detta naturligtvis inte ge oss korrekta uppgifter. Kvinnan pa UD (och även jag) rekommenderar de som gifter sig i maj och kanske även i juni att de dock funderar över att skaffa sig ett utdrag av äktenskapslagen i alla fall. Detta utdrag maste bada underteckna och ange, "att de förstatt lagen och att det i den inte finns nagot hinder för er att inga äktenskap" (ordagrannt fran skatteverkets information jag lyckades fa av dem).
    4. Kopia av din makes pass där födelsehemort och medborgarskap framgar
    5. Intyg fran myndighet utvisande hans civilstand (dvs. Certificate of Impediment).

    Jag hoppas detta hjälper alla brudar som ska gifta sig med engelsmän vidare! Kontakta dessutom ditt lokala skattekontor för att vara pa säkra sidan (och föreslar att ni är ute i god tid, om det skulle visa sig att de dock behöver ytterligare papper ....)
    MEN Efter alla andra bidrag känner jag mig ju inte direkt säker längre! VARFÖR kan inte skattemyndigheten göra en A4-sida med anvisningar vad de behöver, istället för att vi alla far olika uppgifter beroende av med vem vi pratar med en särskild dag pa ett kontor...ringer man kontoret ett par dagar senare och pratar med en annan, far man ett annat svar! HELT OTROLIGT!! LYCKA TILL!!!!

  • Little­tiger
    Äldre 5 Mar 15:32
    #0

    Instämmer med dig "weddingstress"....väntar nu spänt på att papprena ska komma i brevlådan och att tanten inte har gett oss fel information...
    suck.

  • CLW
    Äldre 9 Mar 22:30
    #0

    Instämmer med alla. det är konstigt att man inte kan fa ett ordentligt svar. Det beror helt pa vem man pratar med. Jag har pratat med 5 olika personer som alla gett olika uppgifter. Har ännu inte alla papper i ordning men är spänd pa att se hur det kommer att ga till. Lycka till alla.

  • eanna
    Äldre 10 Mar 20:24
    #0

    Det verkar som om det ska räcka med passkopia, lagtext samt intyg pa civilstand för var del... Har varit i kontakt med skattemyndigheten i Stockholm (via telefon). Men jag haller med CLW, man vagar inte riktigt tro att det ska ordna sig sa "lätt".

    Sandrine, jag bor i 15e och jobbar i 6e i Paris, var finns du?

  • sandri­ne
    Äldre 10 Mar 21:21
    #0

    Hej Eanna!

    Jag bor i 10:e och jobbar i 9:e! Vad jobbar du med?

  • eanna
    Äldre 11 Mar 22:21
    #0

    Jobbar med bokutgivning, och du? Jag har massor pa jobbet denna och nästa vecka men vill gärna träffa dig och ta en fika om typ tva veckor. Har du en e-mail?

  • Little­tiger
    Äldre 12 Mar 14:07
    #0

    Nu är vår hindersprövning klar - vi får lov att gifta oss Ännu ett steg avklarat i byråkratins värld....

  • marsvi­n
    Äldre 12 Mar 14:22
    #0

    Hej!
    Jag måste ta tag i allt det där jag också men drar mig!! Min blivande man är halvt engelsk och halvt spanjor!

    Nu smyger jag mig in i denna tråden men jag tänkte att ni måste iallafall ställa er samma frågor som jag!

    För er som ska ha fest i Sverige, hur gör ni med tal, sånger och bordsplacering etc!

    Britterna tycker tydlgien att det verkar konstigt att dela på par och spanjorerna inte vana vid bordplacering alls.

    HUr har ni tänkt er?

  • sandri­ne
    Äldre 12 Mar 14:30
    #0

    Eanna,

    Jag jobbar som projektledare.

    Det vore trevlig att ses men jag ska inte gifta mig än. Jag är här för att jag ska vara tärna pa ett bröllop i vår.

    ina.stolen@wanadoo.fr

  • eanna
    Äldre 12 Mar 22:02
    #0

    Little tiger, vad skönt för er, jag väntar och väntar pa besked...

    Marsvin, jag tror de flesta blandar sa att att alla kan känna sig bekväma. Vi komer ha en eukumenisk/dubbelsprakig vigsel, tal pa bägge spraken samt kanske pa engelska (vad vet jag...) och en bordsplacering som inte blandar folk pa ett patvingat sätt. Vi haller ihop paren i de flesta fall. Vi föredrar sätta folk vi vet har kul ihop tillsammans. Men samtidigt kommer vi att göra allt för att inte ha enbart franska eller svenska bord.

    Sandrine,jag mailar dig i nästa vecka!

  • weddin­gstres­s
    Äldre 17 Mar 23:34
    #0

    Grattis, littletiger! Dessvärre väntar jag fortfarande pa att UD ska skicka mig äktenskapslagarna - trots att jag bad dem skicka dem till tyskland, sa har de nu skickat det Rekommenderat till min kompis, som blev tvungen att betala kalaset a mina vägnar (tills vidare, för jag har saklart inget svenskt PG) - naväl, hoppas ha papprena här i nästa vecka, sa jag kan skicka iväg det - bröllopet är nu endast om ca 9 veckor, sa börjar bli lite nervös över att inte ha klarhet i det hela i tid! läste dock pa en annan länk, att själva hindersprövningen tydligen skall vara avklarat rätt snabbt, samma antydan har jag även fatt av UD, men vem vet i denna cirkus..! Lycka till allesammans! ser verkligen fram emot bröllopsresan, när all planering ligger bakom en...
    BORDSPLACERING: jo, vi tänkte blanda vilt, dock vill vi att alla ska känna atminstone 1 vid bordet (av 8) och att alla ska kunna kommunicera, vi har dock 15 olika nationaliteter bjudna, sa inte helt lätt, men alla kan ju engelska, sa det blir med säkerhet vart "officiella" sprak. Funderar pa om vi ska köra själva vigselceremonin tvasprakig (och att jag ska svara pa skotska och min man pa svenska), det skulle vara en rolig idee, men än maste vi i sa fall öva och tiden börjar bli knaper

  • Catty
    Äldre 18 Mar 09:33
    #0

    Kunde inte lata bli att skriva i den har traden eftersom jag 2002 genomgick samma upplevelser som ni da jag gifte mig med min hollandske man.
    Jag var da skriven i Sverige men bodde utomlands med min make i Holland, och det var i princip omojligt att installa sig personligen. Sa jag pratade lange med bade rsv och UD's juridiska avd och fick tillstand att skicka in ansokan med blanketterna, intyg om min makes civilstand, kopia pa hans pass som var vidimerad, samt UD's utdrag av de hollandska aktenskapslagarna som vi bada skrev under. Som den jurist jag ar sa skrev jag aven ett langt utforligt brev dar jag refererade till alla samtal mm och poangterade att vi inte behovde komma dit personligen. Sen ringde jag efter ca 3 dagar och da gjorde de faktiskt provningen direkt i telefonen och inom 2 dagar lag beslutet hemma hos mina foraldrar. Detta var skattekontor 1 i Stockholm.
    Sta pa er! Det gar om man ar extremt envis!
    Lycka till!

    ps. 'existensbevis-argumentet' motte vi med en vidimerad kopia pa passet och intyg om civilstand ( som maste hamtas personligen i Holland) samt fragan varfor vi skulle begara hindersprovning for nagon som inte fanns...

  • CLW
    Äldre 18 Mar 23:13
    #0

    hej igen
    har fortfarande inte hunnit med allt det där men hoppas att jag kunna fixa med alla paprerna nästa vecka. Kommer att göra som Catty (ocksa jurist!!!älskar langa brev) och haller tummarna för att det fungerar. Har i alla fall nästan hittat bröllopsklänningen. Alltid nagot!!!!!

Svar på tråden Hindersprövning, utländska medborgare