• CLW
    Äldre 10 Feb 22:12
    36070 visningar
    44 svar
    44
    36070

    Hindersprövning, utländska medborgare

    Hej
    Jag har smygit omkring här ett bra tag men det är första gången jag skriver och det känns lite spännande.

    Jag ska gifta mig i Sverige till sommaren med min pojkvän som är fransman och håller på att sätta mig in i vad som gäller ang. hindersprövning mm. Nu har jag förstått att en utländsk medborgare måste inställa sig personligen vid skattemyndigheten med diverse olika papper för att vår begäran om hindersprövning ska behandlas (men för mig så räcker det om jag bara skickar in blanketten!!). Finns det någon som har erfarenhet av det här? Att inställa sig personligen är inte speciellt praktiskt för oss då vi inte bor i Sverige och inte hade tänkt åka tillbaka innan vigseln. Jag hade tänkt ringa skattemyndigheten i morgon för mer information men tänkte att någon här kanske redan nu kunde dela med sig av sin erfarenhet. Tack!!

  • Svar på tråden Hindersprövning, utländska medborgare
  • platin­a
    Äldre 10 Feb 22:33
    #0

    Hej,

    jag ska gifta mig med en amerikansk man och jag hade hört precis som du att den utländska medborgaren behövde infinna sig när man lämnar in hindersprövningen vilket bekräftades av en kvinna på Skattemyndigheten då jag frågade. Hon sa också att man behöver olika papper och tillstånd från sitt land när man söker. För att vara helt säker ringde jag nyligen igen och då sa mannen som jag talade med den här gången att man som utländsk medborgare inte behöver någonting alls - inte ens söka tillstånd att gifta sig i Sverige! Enligt honom behövdes att jag som svensk lämnade in hindersprövningen så att det kan prövas om jag är lämplig att gifta mig (antar ålder och medborgare bara?). Sedan överlämnar man den godkända hindersprövning (för endast den svenske medborgaren) tillsammans med den utländskes papper från dennes land till vigselförättaren innan vigseln.

    Mannen jag talade med verkade säker på att det var så här som det går till men jag rekommenderar dig att ringa för att försäkra dig precis som jag också ska göra.

    Vi är bosatta utomlands och min fästman arbetar som pilot vilket gör att vi som ni inte kan komma till Sverige båda två "bara" för att överlämna en hindersprövning till myndigheterna. Jag tvivlar på att andra länders myndigheter skulle kräva detsamma.

    Lycka till och hoppas att ni får ett underbart bröllop!

    Emma

  • Sommar­-04
    Äldre 11 Feb 06:48
    #0

    Vad jag har hort sa maste den utlandske medborgaren visa bevis pa att de kan gifta sig. alttsa att de inte ar gifta redan for att fa hindersprovningen. Detta kan ske med ett marriage license nar det galler amerikaner. De maste dessutom visa aktenskapslagarna fran den delstat de kommer ifran.

    Hur det nu ar med om man maste ga in personligen rader det tvekan om har i olika inlagg. Sa det ar nog dags att ringa.

    For oss talade de dessutom om att ett marriage license fran NY galler i 60 dagar. Hindersprovningen har jag for mig ar 90. Dessutom i vissa delstater maste man dessutom ta blodprov. Fast det galler ju inte en fransman forstass.

  • Little­tiger
    Äldre 11 Feb 10:39
    #0

    Jag gifter mig med en australiensare i maj och frågade då skattemyndigheten vad som gällde ang. hindersprövning, här var svaret jag fick:

    Din blivande man måste också rekvirera Äktenskapslagen från UD(Utrikesdepartementet).
    Ni ringer tel nr 08-405 10 00 och där säger ni att ni vill beställa äktenskapslagen för medborgare i
    Australien.Den lagen får ni genom att betala in pengar på postgir och UD ger er postgironumret och säger hur ni skall
    göra. Äktenskapslagen skall ni båda ta del av och din blivande man skall uppfylla kraven i den lagen. När niläst lagen, så skall ni båda skriva under den.
    Skattemyndigheten utfärdar därefter "Intyg för vigsel och intyg för hindersprövning", de handlingarna skall ni sedan lämna till vigselfförrättaren.
    Handläggningstiden (i normalfallen) för att utfärda Intyg för vigsel och hindersprövning är 7 - 10 dagar.
    Intygen varar i 4 månander.

    vet inte om detta bara gäller australiensare, men hör med Skattekontoret. Märkligt att de ger så olika besked? Eller beror det på vilken nationalitet man har??

    Lycka till alla!

  • Krich
    Äldre 11 Feb 11:07
    #0

    Har precis varit på skattekontoret och frågat om samma sak. Min blivande är från NZ så det är ung samma regler som för Australien. Han kommer dock att vara folkbokförd i Sverige så i princip behöver vi bara göra en vanlig hindersprövning.

    På UD's hemsida kan man läsa mer. www.ud.se klicka på äktenskapshinder i högra kolumnen. Där står lite vad som gäller för olika länder. Dock kommer denna tjänst helt att tillfalla skattemyndigheten från och med 1 maj något som mitt skattekontor inte hade en aning om. Bäst att vara ute i god tid!

    Om partnern varit gift tidigare måste man ha ett "certificate of no impediment" åtminstone om man är från Australien eller NZ. Eventuellt kommer ett sådant att behövas oavsett från vilket land man härstammar från och med första maj. Det är ett papper från hemlandet som styrker att man inte är gift eller på annat sätt hindrad att ingå äktenskap.

    Kanske lite hjälp på vägen
    :)
    Krich

  • Krich
    Äldre 11 Feb 11:11
    #0

    Vi kanske skulle träffas och ha en träff vi blivande fruar med utländska män.
    Kanske inte genomförbart men det vore väldigt roligt att utbyta erfarenheter.

    Kramiz
    :)

  • Tös
    Äldre 11 Feb 17:08
    #0

    Väldigt intressant detta! Jag har också utländsk man - från Irland. Det ska bli spännande att blanda språk och kulturer i kyrkan och på festen. Det administrativa har jag inte undersökt ännu, men fått några tips här.

  • Kaffem­oster
    Äldre 11 Feb 17:43
    #0

    Har också försökt komma på hur det här med hindersprövning fungerar. Har förstått det mesta på samma sätt som ovan, men har inte fått svar på om jag behöver åka till Sverige personligen.
    Om någon får svar, snälla .. uppdatera denna tråd!

  • Kaffem­oster
    Äldre 12 Feb 21:27
    #0

    Pratade med skattekontoret i Västerås .. och enligt dom så kunde vi skicka in Hindersprövningen (tillsammans med kopior på våra pass, utdrag ur äktenskapslagen för USA, Marriage license samt efternamns ändrings formuläret) och sen hämta Hindersprövningen personligen. Om ingen av makarna är skriven i Sverige måste båda infinna sig personligen. Strikt efter reglerna så ska man ansöka personligen men Västerås kontor verkade medgörliga och tillät att vi skickar in ansökan men hämtar personligen.
    Dock så beställer man Utdrag ur äktenskaps lagar för andra länder hos UD via postgiro ... Så jag har fått begära hjälp från familjen där hemma ...

  • CLW
    Äldre 15 Feb 16:06
    #0

    Kan nu bekräfta det som jag befarade efter ett telefonsamtal till skatteverket:utländsk medborgare måste personligen inställa sig för att ansöka om hindersprövning. Anledningen verkar vara att "de vill se om personen verkligen existerar" (som om jag skulle gifta mig med ett spöke eller ansöka om hindersprövning för att det är skojigt). Med ifylld ansökan måste bifogas de äktenskapslagar som gäller för henne/honom (i vårat fall Frankrike) eller ett äktenskapscertificat. Den utländske medborgaren måste också kunna styrka sin identitet med giltigt pass. lycka till!!

    Och jag som alltid skrytit med om hur effektiv den svenska administrationen är jämfört med den franska och den belgiska...där fick jag så att jag teg!

  • Mrs Eire
    Äldre 15 Feb 16:15
    #0

    Så här är det för eu-medbborgare:
    Har din blivande varit skriven i Sverige i mer än två år kan han hindersprövas enligt svensk lag, om han vill. Ring skattemynd och be om en blankett där din blivande godkänner en prövning enligt svensk lag. Den skickar ni med hindersprövningen. I det fallet behöver alltså han inte inställa sig på skattemyndigheten som kaffemoster har beskrivit. Om man inte varit skriven här mer än 2 år eller inte vill prövas enl. svensk lag, se kaffemosters svar.
    Min man är irländare och varit skriven här sen 96- så vi gjorde som jag beskrivit, jätteenkelt!

Svar på tråden Hindersprövning, utländska medborgare