• Fjäril­en
    Äldre 24 Nov 08:03
    26763 visningar
    20 svar
    20
    26763

    Löneanspråk? Hjälp mig...

    Hej!

    Sitter och skriver en ansökan just nu där löneanspråk skall anges.
    Jag har en kandidatexamen i psykologi klar i januari och har pluggat 4,5 år efter gymnasiet.
    Jobbet jag söker är som assistent på ett områdeskontor där arb.uppgifterna är fakturahantering, telefon osv.

    Det är den första ansökan jag skriver och undrar hur mycket som är "normalt" att skriva som löneanspråk? Skriver man det i det personliga brevet eller var?

    Tacksam för svar och även tips på hur man gör för att utmärka sig i en ansökan.

  • Svar på tråden Löneanspråk? Hjälp mig...
  • Nojsan
    Äldre 24 Nov 08:18
    #0

    Kommer inte ihåg vart, men det finns websidor där man kan jämföra löner inom sitt område. Det *kan* ha varit på arbetsförmedlingens hemsida, amv.se

  • nattug­glan
    Äldre 24 Nov 08:29
    #0

    Det som jag har fått höra på kurser i löneförhandling är att aldrig ange löneanspråk i ansökan! Inte heller då de frågar om det. Annars kan du bli bortsorterad innan du har fått chansen att komma dit. Jag har inte testat rådet i verkligheten..

    Om du är medlem i ditt fack kan du hitta löneuppgifter på SACO lönesök.

  • Fjäril­en
    Äldre 24 Nov 08:38
    #0

    Tror ni alltså att man kan hoppa över att ange det även om de frågar efter det?

    Risken finns ju dock att man anger antigen för högt eller för lågt anspråk och sorteras bort på grund av det.

    För de kan väl inte sortera bort mig om jag inte skriver det??

  • Rut
    Äldre 24 Nov 08:47
    #0

    Smart att skriva:
    Angående löneanspråk. Eftersom jag vill att min lön ska passa in i organisationen vill jag inte komma med några anspråk utan diskutera fram en bra nivå tillsammans med Er.

    Har funkat för mig! :)

  • ester
    Äldre 24 Nov 08:47
    #0

    Skriv i stället att du förutsätter en marknadsmässig lön men hellre diskuterar detta när du vet mer om jobbet. Anledningen är att du i detta läge vet väldigt lite om dina framtida arbetsuppgifter och ansvar.

    Lycka till! :)

  • Jill
    Äldre 24 Nov 09:36
    #0

    Jag har aldrig kommit med löneanspråk innan jag blivit erbjuden ett jobb. När du väl blivit erbjuden jobbet så har du ju världens chans att få den lön du vill ha, det finns ju ingen annan som de järmför med då. Skriv som Rut föreslog.

    Ett tips för en bra ansökan är att konkretisera dina positiva egenskaper som du nämner. Nästa alla skriver ju att de är positiva, framåt, engagerade och sociala, eller vad som nu eftersöks. Du kan utmärka dig genom att ge exempel på hur du använt dig av dessa egenskaper i arbetslivet eller under studietiden. Då får arbetsgivaren något som visar att du verkligen har de genskaper som eftersöks. Lycka till!

  • Ejnie
    Äldre 24 Nov 11:07
    #0

    Håller med Ester och Rut - det är normalt att inte ange löneanspråk i ansökan just eftersom man inte vet vilket ansvar etc som tjänsten innefattar.

    Om jag var dem skulle jag möjligen undra över varför du söker arbetet eftersom det inte verkar ha något att göra med din utbildning (du förefaller överkvalificerad på andra områden = varför arbetar du inte hellre med detta? Är det här jobbet ett "övergångsjobb" tills du hittar det du verkligen vill göra?)

  • Fjäril­en
    Äldre 25 Nov 08:24
    #0

    Skriver nog något liknande som Rut skrev! :)

    Tack för alla tips. Är det någon som har fler tips på hur man ska skriva i slutet av brevet eller liknande för att "sticka ut"? :)

  • Rut
    Äldre 25 Nov 08:34
    #0

    "Jag ser fram emot att få träffa Er och berätta mer om mig själv!" Kanske inte sticker ut så mycket men brukar uppskattas.

  • ullsa
    Äldre 25 Nov 12:43
    #0

    Tänk på att skriva någon bra inledning! De sorterar ansökan ganska snabbt i en intresaant hög och en ointressant hög, beror mycket på inledningen. Är det en bra inledning läggs det i den intressanta högen och sen läser de igenom ansökan nogrannare. Om du är intresserad har jag en "mall" på hur ungefär man kan spalta upp ansökan...

  • Fjäril­en
    Äldre 25 Nov 13:32
    #0

    Ullsa... jag har gått efter en mall på hur man ska inleda osv, varför man sökt jobbet och liknade. Är det ungefär en sån mall du har?

    Vill gärna ha tips på någon "klatscig" mening i början och slutet om det är någon som har nån bra på lager att dela med sig av? :)

  • ullsa
    Äldre 26 Nov 09:46
    #0

    Ungefär så ja, en mall för att skriva brevet. Fast jag fick se mallen efter jag skrivit brev och konstaterade att jag fick med det mesta.
    En bra slutmening (fick lite panik nu för jag insåg precis att jag glömde slutmeningen i senaste brevet!!) tycker är: "Hoppas ni tycker att jag kan vara en tillgång för er på ? Hör gärna av er så jag kan komma förbi för en närmare presentation."

  • Fjäril­en
    Äldre 26 Nov 10:18
    #0

    Vad bra, då har jag ungefär ett sånt avslut som man ska ha :)

    Men en bra inledning då? Är det någon som har en på lager att dela med sig av?
    Ska skriva ytterligare ett brev idag men gillar inte min inledning... har bara skrivit var jag sett annonsen osv...

    Vill gärna skriva något som får dem att ej vilja sluta läsa :)

  • Rut
    Äldre 26 Nov 11:01
    #0

    Jag skulle nog skippa att skriva "Hoppas att ni tycker...". Du söker ju jobbet för att du vet att du skulle vara en tillgång, då finns det ingen anledning att verka så osäker. Fram för mer
    självförtroende! "Eftersom jag vet att jag skulle vara en tillgång för Er på XXX ser jag fram emot att få komma till Er för en närmare presentation."

    Jag kan tänka mig att många arbetsgivare kommer tycka att du är överkvalificerad för assistentjobb och att de undrar varför du söker just sådana jobb som inte har så mkt med din utbildning att göra. Var noga med att förklara detta redan i breven. Som arbetsgivare skulle jag nog vara lite rädd för att du bara skulle jobba några månader för att sedan söka ett annat jobb. Du kanske kan skriva något om det i inledningen? Tex "När jag såg er annons i/på XXX kände jag genast att det var ett arbete som intresserade mig. Det ligger inte riktigt inom mitt utbildningsområde men jag är aldrig rädd för nya utmaningar och tycker om att pröva nya saker. Dessutom vet jag att arbetsuppgifterna skulle passa mig utmärkt." Eller något liknande... En idé?

  • Smulu
    Äldre 26 Nov 11:16
    #0

    Tror faktiskt att man ska vara lite ödmjuk i sin ansökan.
    Hur ska jag som sökande veta om jag kommer vara en tillgång eller inte?

    Jag kommer arbeta för att snabbt komma in i arbetsrutinerna och är övertygad om att jag snart är en tillgång för företaget. ( Vet inte om svenskan blev bra men men, ni förstår andemeningen.)

  • Rut
    Äldre 26 Nov 13:24
    #0

    Jag tycker att Smulus formulering är bra men jag förstår inte riktigt skillnaden i min och din Smulu! Jag skriver "jag vet" och du skriver "jag är övertygad om att jag snart".
    Som arbetsgivare vill jag ju att de som söker ska se sig som tillgångar. En som är osäker på om de kan vara en tillgång på arbetsplatsen är man ju inte intresserad av att anställa. Så tänker jag iallafall.

  • Gun
    Äldre 26 Nov 13:35
    #0

    Jo, men har man aldrig jobbat där vet man ju faktiskt inte om man är bra på jobbet eller ej. Däremot uttrycker man ju rätt bra med den andra formuleringen att man har passat in förr och är säker på att göra det igen.

  • Modest­y-Clar­a
    Äldre 26 Nov 14:41
    #0

    Man ska alltid ange allt som efterfrågas annars kanske man sorteras bort som ofullständig ansökan...

    Kolla med facket vad du borde begära. På mitt fack (cf) finns löneanspråk angivet inom olika brancher på deras hemsida (bara för medlemmar...)

    Lycka till!

  • Fjäril­en
    Äldre 27 Nov 17:45
    #0

    Hej igen...

    Nu ska jag söka ytterligare ett jobb där man ska ange ett refernnsnummer? Har jag aldrig gjort förut så en dum fråga är VAR man ska skriva det? På kuvertet eller inne i ansökan? Hjälp...

  • Ejnie
    Äldre 27 Nov 18:34
    #0

    Hej,

    du skriver det t.ex. i rubriken i dokumentet men det kan vara smart att skriva det på kuvertet också så blir det lätt för dem att sortera posten.

Svar på tråden Löneanspråk? Hjälp mig...