• Ling
    Äldre 18 Nov 14:25
    339622 visningar
    55 svar
    55
    339622

    Dunderhuskur mot urinvägsinfektion efterlyses!

    Inte för att det hör hit, men...
    Vet ni någon superdunderhuskur mor urinvägsinfektion (alltså när den ännu bara befinner sig på "antydningsstadiet")???

    Har otur och drabbas allt oftare av detta obehagliga.

    Senast behövde jag antibiotika och då sa läkaren att UVI är lätt att dra på sig om man tar ut sig (vilket jag gjort med träning i kombinationo med förkylning)och därmed sänker immunförsvaret rejält.

    Men det har jag inte gjort denna gång...

  • Svar på tråden Dunderhuskur mot urinvägsinfektion efterlyses!
  • Nean
    Äldre 19 Nov 11:13
    #0

    Mizz_

    Jag hade inte heller haft UVI tills för någon månad sen och jag är nästan 28. Hoppas du klarar dig undan för det är verkligen ingen kul upplevelse.

  • Mizz_
    Äldre 19 Nov 11:16
    #0

    efter alla inlägg så förstår jag nog hur smärtsamt UVI kan vara.

    Jag är ju 23, men peppar peppar, så är jag inte ett dugg avis på er.

    Lider med er... :)

    (kan nämna att det värsta jag har haft är väl allergiutslag...hehe)

  • Sonny
    Äldre 20 Nov 10:33
    #0

    Det är inte roligt, haft mycket besvär och om man inte tar i tu med det kan det smyga sig upp i njurarna. Sist fick jag tom blod i urinen och kissa varje minut. Men jag fick en dunder kur från en privat läkare som kosta 370:- sen har det varit bra. När jag går till vårdcentralen får man medicin som kostar 37:- så jag tror att man får det man betalar för. Är det billigt är det sämre. Skriv upp vilken medicin du tar, man ska inte äta samma sort två gånger på rad, men går du till en läkare vet han ju det. Tror också på mycket vatten och citron. Ha det som morgon dryck- alltid. Lycka till. Jag vet vilket helvete det är.

  • Kicker
    Äldre 20 Nov 11:08
    #0

    Javisstja, njurkontroll var det jag var på, inte leverkontroll...

  • mamma2
    Äldre 20 Nov 11:11
    #0

    Drick mängder 3 liter hävde jag i mig på förmiddagen sen var det borta.

  • Ejnie
    Äldre 20 Nov 11:31
    #0

    Bortsett från att jag också har positiva erfarenheter av citronvatten och liknande - Gå till doktorn! Vilken läkare tar inte en misstänkt urinvägsinfektion på allvar??? [ref till tidigare inlägg oma tt inte bli tagen på allvar]

    Dessutom är inte medicin bättre eller sämre beroende på pris... generellt får man billigaste varianten på en TYP av läkemedel och inte ett speciellt märke eftersom det oftast är ganska liten skillnad. Om man propsar på att få ett dyrare märke kan man få betala mellanskillnaden.

  • Zazza
    Äldre 20 Nov 18:29
    #0

    Jag orkar inte läsa 46 inlägg utan kommer med min kur utan omsvep.

    Jag brukar med mycket gott resultat dricka kopiösa mängder av 37-gradigt vatten. Det smakar skit, men är det bästa jag vet att dricka när det SVIDER så vansinnigt att det till och med kommer blod ibland.
    Alternativt kan man dricka persiljerotsavkok. Persiljerot kan man köpa på Apoteket eller Hälsokosten.
    Duscha varmt är skönt över magen och "musen".

  • körsbä­rsblom­man
    Äldre 20 Nov 20:44
    #0

    ett år hade jag urinvägsinfektioner hela tiden och jag ville inte äta medicin så jag drack massor av apelsinjuice men jag har hört att tranbärsjuice är bra också....som fattig student så är det dyrt med läkarbesök och man klarar inte av att vänta ett dygn på hjälp om det är riktigt illa och då är det bra med huskurer....ett annat tips är att aldrig sitta på kalla bänkar,snödrivor osv..

  • selina
    Äldre 20 Nov 20:49
    #0

    Det är kanske någon som redan tipsat om detta men tranbärsjuice är bra, mycket bra.
    Jag brukar dricka flera liter tranbärjucie om dagen. Det går även bra med appelsin eller citron jucie. Glöm bara inte att äta ordentligt också, dessa jucier kan vara rätt tunga för magen....

  • skorpi­on
    Äldre 20 Nov 20:53
    #0

    Vill bara komma med en liten varning. Det kan vara skadligt att dricka alltför mycket vatten eftersom det kan överbelasta njurarna och ställa till med både det ena och det andra. Egentligen ska man nog inte dricka mer än vad kroppen säger till att den behöver, dvs när man känner sig törstig. Att dricka mycket ibland är förmodligen ingen fara, men att dricka flera liter om dagen kan vara skadligt i längden... Men jag håller med om att det är bra och verkar lindrande att "skölja ur" när man har UVI.

  • ullian­ia
    Äldre 21 Nov 00:04
    #0

    Doppa en tampong i bifilus eller dofilus och för in och låt den vara där ett tag. Svärmors knep hon påstod att det fungerade jag har klarat mig från UV tack å lov.

  • IsIs
    Äldre 21 Nov 00:24
    #0

    Instämmer med alla tips ovan och lägger till ett litet:
    Sitta "bakåfram" och kissa. Alltså med magen mot toalett-tanken.Då är det lättare att tömma blåsan helt och hållet vilket är viktigt så att inte bakrerierna frodas i den urin som finns kvar.

    Krya på er!

  • Lady Contes­se
    Äldre 21 Nov 00:41
    #0

    Mitt bästa tips är nog redan gett..
    dick massor med vatten med färskpressad citron i MASSOR har hjälpt mig varje gång!

    hoppas det funkar på dig också! kram/Lady C

  • Äldre 14 May 11:43
    #54

    Jag vet oxå hur det är att ha återkommande UVI. Tur man har en förstående familj.

    Jag ringde sjukvårdsupplysning och fick prata med en kvinna som jag vill tacka jättemycket.

    Hon tipsade mig om alternativa mediciner, för så gör man i Tyskland när det inte funkar med vanlig medicin.

    Det funkar sa hon.

    Jag ringde dit och fick jättebra hjälp, och tabletter skickade.

    Dom sa att :då har du ätit mycket antibiotika?

    Din mage är inte i balans, så jag fick tabletter för det med, till frukost och middag.

    Nu när jag känner av det minsta så tar jag av detta och det hjälper för mig.

    Känner av det men betydligt mindre än vad jag hade innan ( nu kan jag gå på benen när jag har det )

    Fick även tips från min kollega att man skulle dricka rotselleriavkok (smakar bläääää tydligen)

    Tvätta underlivet med Timjanavkok , timjan är tydligen antibakteriellt.

    Ja jag ska prova det med.

  • Tue 31 Jan 2023 08:21
    #55
    +1

    Antibiotika mot urinveisinfeksjon - https://onlinecheappills.com/urinveisinfeksjon.html Dottern min använt detta och det funkade bra.  

Svar på tråden Dunderhuskur mot urinvägsinfektion efterlyses!