• Klaradal

    Hemlig vigsel

    Hittade bara gamla trådar gällande hemliv vigsel, så startar en ny.

    Min fråga: Ni som gjort liknande som oss ang att viga sig hemligt och enskilt, utan fest och hallabaloo, hur har det varit? Hur har reaktionerna varit efteråt? Har ni några tips på vad vi bör tänka på (utöver att det juridiska).

    Vi hade tänkt göra så här:
    Vi kommer viga oss borgligt hemma i vår trädgård i juli. Vi kommer ha tre vittnen i form av min sambos mamma och två kompisar till mig. I övrigt inga fler och vi kommer inte meddela övriga förrän efter vigseln. Jag kommer ta min sambos efternamn.

    Vi kommer inte ha någon fest utan hade tänkt bjuda vittnena på tårta bara, efter vigseln. Vi kommer ta lite bilder (ett av mina vittnen är bra på att fota), så vi har försökt hitta något lagom snyggt att ha på oss, som inte blir för uppstyltat eller "brudigt". Typ vanlig, snygg klänning.

    Jag och min sambo har varit ihop i över 10 år och gifter oss mest av praktiska skäl. Vi är båda väldigt obekväma med att stå i centrum för en stor fest. Vi har inte särskilt starka band till våra respektive släkter.
    Jag kan tänka mig att det kan bli en del reaktioner. Min syster gifte sig i smyg och min mamma tog det jättepersonligt. Blir det så igen får det väl bli så. Vore bara intressant att höra om någon annan har erfarneheter av de thär, både av själva vigseln och av hur folk reagerat på det efteråt.

  • Svar på tråden Hemlig vigsel
  • Klaradal
    Izan skrev 2014-06-21 21:34:46 följande:

    Sambon tycker att jag ska designa ringen själv så att jag får den som jag vill. De jag har kikat på hittills har ju haft något som jag inte gillat. Hoppas bara att vi hinner att få den innan 9:e augusti. Är ju semestertider nu... Ska försöka få med honom redan imorrn, han ville vänta till nästa helg men jag känner att tiden tickar iväg.

    Har ni något färgtema? Kanske är lite overkill men vill ju ändå att kläderna ska matcha och blommorna likaså.


    Nja, färgtema och färgtema. Det har väl växt fram lite utifrån min klänning. Den är creme-färgad så jag utgick från det (eller heter det Ivory? Eller är det två olika? Nå, om nyansen skiljer sig lite mellan creme och ivory så är det inget jag tänker bry mig något om). Så inget annat vad gäller kläder, smycken, dekorationer, etc får vara "kritvitt".
    Jag köpte t ex silkespapper nu till pompoms, och då köpte jag i färgen ivory istället för vitt. Jag kom på att vi har en tub heliumgas som ligger här, så det får bli lite ballonger också och då blev det inga vita utan creme/pärlfärgade.
    När jag kollat lite på bilder på olika stilar jag gillar, kan man väl säga att det hela kommer gå åt boho/vintage-hållet utan att vara särksilt utstuderat eller förfinat. Så jag har hållit mig till pastellfärger det lilla jag tänker fixa. Som ballongerna, och pompomsen, och ifall jag har några övriga smycken. 
    Jag har sett ett bar bröllopsbiler där brudparet håller i en stor ballong. Så här t ex: instagram.com/p/oONIe2w20E/
    Det var lite gulligt så jag köpte en stor röd. Så får vi se vad vi gör med den :)
  • Lenblo

    Min farbror gifte sig hemligt. Vi klagade naturligtvis inte på honom, men jag hade gärna varit med på vigseln oavsett hur enkel den hade varit. Det känns liksom mindre verkligt att bara en dag få reda på att de redan är gifta.

  • Izan
    Klaradal skrev 2014-06-22 12:24:53 följande:

    Nja, färgtema och färgtema. Det har väl växt fram lite utifrån min klänning. Den är creme-färgad så jag utgick från det (eller heter det Ivory? Eller är det två olika? Nå, om nyansen skiljer sig lite mellan creme och ivory så är det inget jag tänker bry mig något om). Så inget annat vad gäller kläder, smycken, dekorationer, etc får vara "kritvitt".

    Jag köpte t ex silkespapper nu till pompoms, och då köpte jag i färgen ivory istället för vitt. Jag kom på att vi har en tub heliumgas som ligger här, så det får bli lite ballonger också och då blev det inga vita utan creme/pärlfärgade.

    När jag kollat lite på bilder på olika stilar jag gillar, kan man väl säga att det hela kommer gå åt boho/vintage-hållet utan att vara särksilt utstuderat eller förfinat. Så jag har hållit mig till pastellfärger det lilla jag tänker fixa. Som ballongerna, och pompomsen, och ifall jag har några övriga smycken. 

    Jag har sett ett bar bröllopsbiler där brudparet håller i en stor ballong. Så här t ex: instagram.com/p/oONIe2w20E/

    Det var lite gulligt så jag köpte en stor röd. Så får vi se vad vi gör med den :)


    Riktigt sött med ballongen! Det blir nog toppen!

    Var till guldaffären och diskuterade. Det blir nog en 3 mm bred guldring med 6 vanliga diamanter och antingen 6 lila diamanter eller 6 rosa safirer. De kommer att sitta varannan. Det lutar nog åt lila diamanter. Det skilde inte så mycket i pris. Får mer exakt pris imorrn och även leveranstid.
  • Klaradal
    Lenblo skrev 2014-06-22 13:52:48 följande:

    Min farbror gifte sig hemligt. Vi klagade naturligtvis inte på honom, men jag hade gärna varit med på vigseln oavsett hur enkel den hade varit. Det känns liksom mindre verkligt att bara en dag få reda på att de redan är gifta.


    Tack, bra att veta hur du tänker. Just så tror jag en del kommer reagera, och det är väl rätt naturligt. Jag skulle nog också reagera ungefär så till en början.

    Hur fick du reda på att de gift sig?
    Fanns det något sätt att få reda på det som du tycker är  bättre eller sämre, bara så där utifrån dig själv?

    Ett alternativ vi funderade över var att hålla det enkelt men bjuda in en "mindre skara" så att säga till vigseln. En borgerlig vigsel tar max 5 min, så något mer skulle vi behöva göra kring det i så fall, annars blir det lite märkligt. Och då sitter man ju där med någon sorts fika/tårta/mindre fest ändå. Det är nog inte nivån på detta som skulle orsaka problem, folk skulle absolut nöja sig med något enkelt. Snarare handlar det om vilka man bjuder och inte. Problemet var att när vi väl började fundera på vilka få vi i så fall skulle bjuda, kunde vi se konflikterna skapas kring vilka som då blev bortvalda. Ju mindre folk man bjuder, desto "närmare" relationer måste man trots allt avvisa. I våra respektive familjer är just det här jättekänsligt och har historiskt skapat massor av konflikter (som fortfarande pågår) vi är rätt trötta på. Vi står inte heller särskilt nära såna personer man traditionellt sätt "måste" bjuda, t ex våra syskon och deras partners. Bjuder man ett av sina syskon men inte de andra kommer der resultera i år av bråk från övriga syskon och familjemedlemmar som ska ta ställning hit och dit, osv. Bara med våra respektive syskon + partners så är vi uppe i ungefär det antal vi kan tänka oss ha där totalt, och då har vi ju inte ens börjat bjuda dem vi verkligen vill ha där så som nära vänner.
    Det går absolut att ta de konflikterna om det är trots allt är något man vill göra. Men när ingen av oss egentligen heller ville ha ens en liten fest, kändes det som att det hela bara blev massa problem för oss. En fest vi inte ens ville ha med resultatet att massa personer blivit arga?

    Men jag hör gärna mer vad ni tänker om detta. Det är bra att höra reaktioner på det, för det är ju förmodligen så folk runt oss kommer att reagera.


  • Izan

    Nu är ringen beställd! Det blev en med 6 vita diamanter och 6 rosa safirer. Lila diamanter skulle ta alldeles för lång tid att få hem så ringen skulle inte hinna bli klar till vigseln. "Tråkigt" nog så var det 25% rabatt på de ringarna så den landade på 7219 kr. Helt okej. :)

    Min kompis som ska vara vittne var här igår kväll och vi diskuterade lite och hon tyckte absolut att vi skulle gå ut och äta middag efteråt för att fira lite. Dock känns det lite tidigt att gå efter vigseln som är klar 13.20. Någon som har tips på vad man kan göra för trevligt efter vigseln för att fördriva lite tid? Eller ska man helt enkelt bara sammanstråla några timmar senare igen?

  • Klaradal

    Izan: vet inte var er vigsel är, men kan ni inte fika lite emellan?
    Vi kommer först bjuda på något lätt tilltugg (för våra tre vittnen, inte jättebetungande), därefter vigsel, och därefter fika. Vi kanske snor ihop någon tårta eller nåt. Eftersom själva vigseln inte tar mer än 5 min blir et ju konstigt att BARA göra det liksom. Om ni viger er någon annanstans än i hemmet, kanske ni kan åka hem till er sedan och fika eller nåt och sedan gemensamt åka in till stan för middag? Eller blir det för mycket?
    Vill ni fotas någon speciell stans så kan ni ju annars åka och göra det emellan. Vi har en slottspark rätt nära där vi bor och funderar på att åka dit och ta några bilder. Så får man liksom dra ut lite på stunden också.

    Ringen låter jättefin, hoppas du blir nöjd!

  • Izan
    Klaradal skrev 2014-06-23 18:17:49 följande:

    Izan: vet inte var er vigsel är, men kan ni inte fika lite emellan?
    Vi kommer först bjuda på något lätt tilltugg (för våra tre vittnen, inte jättebetungande), därefter vigsel, och därefter fika. Vi kanske snor ihop någon tårta eller nåt. Eftersom själva vigseln inte tar mer än 5 min blir et ju konstigt att BARA göra det liksom. Om ni viger er någon annanstans än i hemmet, kanske ni kan åka hem till er sedan och fika eller nåt och sedan gemensamt åka in till stan för middag? Eller blir det för mycket?
    Vill ni fotas någon speciell stans så kan ni ju annars åka och göra det emellan. Vi har en slottspark rätt nära där vi bor och funderar på att åka dit och ta några bilder. Så får man liksom dra ut lite på stunden också.

    Ringen låter jättefin, hoppas du blir nöjd!


    Vi kommer att vigas i rådhuset som ligger nere på stan. Fika skulle man kunna ha men vår lägenhet känns rätt trist. Jag skulle kunna slänga ihop en bröllopstårta som vi kan äta men det känns som att det blir i fel ordning med fika först och sedan middag.

    Fotografering blir det nog. Måste kolla så att kompisen inte har något annat inbokat, annars får jag försöka hitta någon annan.
  • nyår

    Vi gifter oss också hemligt. Fast vi bjuder in närmsta familjerna och vänner. De vet dock inte att de ska på bröllop, bara nyårsfest. Vill inte heller ha presenter eller fest och spex. Det är inte vi. Men vi vill ha våra närmaste närvarande, därför har vi bestämt så här.

  • Klaradal
    nyår skrev 2014-06-24 17:21:13 följande:

    Vi gifter oss också hemligt. Fast vi bjuder in närmsta familjerna och vänner. De vet dock inte att de ska på bröllop, bara nyårsfest. Vill inte heller ha presenter eller fest och spex. Det är inte vi. Men vi vill ha våra närmaste närvarande, därför har vi bestämt så här.


    Låter fint! Roligt med överraskningseffekten :) Det är ett alternativ vi också övervägde :) Då slipper man ju allt hysteri och måsten kring det, och får ändå med sig sina nära.

    ...Kan säga att ju närmre datumet kryper desto svårare blir det att inte säga till någon. Jag tycker det ska bli så kul så det är svårt att hålla sig. Var hemma hos en av mina bästa vänner idag, som inte kommer komma på vigseln, och det var jättesvårt att inte säga något. Nu vet jag att hon inte kommer ha någrta synpunkter och bara bli glad för vår skull (hon har funderat på samma sak själv) det var bara så svårt att inte säga något när det är någon som står en nära.
  • Klaradal

    ...tur att jag har den här tråden och forumet att ventilera mig i, annars hade jag aldrig kunnat hålla mig :s

Svar på tråden Hemlig vigsel