• 201402­22
    Äldre 12 Apr 20:06
    7458 visningar
    23 svar
    23
    7458

    Silver ring eller titan ring? Någon med erfarenhet av dessa ringar?

    Vi hade tänkt först att ha volfram ringar. Men vi blev varnade för volfram ringen då den inte kan sågas av på sjukhuset om "olyckan" skulle vara framme. Men vi funderar på att ha silver ring eller titan ring istället. Någon som har erfarenhet av dessa ringar? För och nackdelar?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-17 00:44
    Nu har vi köpt "våra" fina volfram ringar.
    Tack för alla svar!

  • Svar på tråden Silver ring eller titan ring? Någon med erfarenhet av dessa ringar?
  • amerik­a
    Äldre 12 Apr 20:27
    #1
    20140222 skrev 2013-04-12 20:06:03 följande:
    Vi hade tänkt först att ha volfram ringar. Men vi blev varnade för volfram ringen då den inte kan sågas av på sjukhuset om "olyckan" skulle vara framme. Men vi funderar på att ha silver ring eller titan ring istället. Någon som har erfarenhet av dessa ringar? För och nackdelar?
    Silverringar har man väl haft ett antal. Jag gillar silver riktigt mycket. Enda minuset är ju att man måste putsa så de inte blir fula.

    Jag och min fästman har nu titanringar som förlovningsringar. Vi har valt ganska breda 6 mm, halvkupade och blanka. Det finns ju massor med varianter. Vi är nöjda. Jag gillar att metallen är lite "grov" sådär. Titan är ju inte så pluttinuttigt, så vill man ha en vacker/romantisk ring, kanske en annan metall passar bättre.
  • 201402­22
    Äldre 12 Apr 20:43
    #2

    Tack "Amerika" så tänker vi med :).

  • Äldre 12 Apr 20:44
    #3

    vi har titanringar. vi älskar dom! och myten om att titan inte går att storleksändra är fel, och de går att såga av. :)

  • Äldre 12 Apr 20:58
    #4

    filibustern skrev 2013-04-12 20:44:36 följande:vi har titanringar. vi älskar dom! och myten om att titan inte går att storleksändra är fel, och de går att såga av. :)I många fall är det faktiskt så att de inte går att storleks ändra dem. Vi sitter i den sitsen. Jag hade inte valt en titan ring idag, men tycker man om materialet och vill ha det så skall man alltid kolla att de företag du köper ifrån kan storleksändra just den ringen och så får man väl hoppas att de finns kvar om det blir aktuellt. Nackdelen med silver istället är ju att det slits väldigt lätt vad jag har hört så någon tunn ring är väl inget att rekomendera, men det säger de ju med guld också.    

  • Äldre 12 Apr 22:08
    #5

    VI har silverringar som förlovningsringar och snart tre år efter förlovningen är de ganska fula. Fulla med repor, ändå har vi båda kontorsjobb, och det som tidigare var matt på ringarna är nu inte alls det. VI kommer att byta till guldringar nu när vi gifter oss och ekonomin är bättre. 

  • Äldre 13 Apr 02:04
    #6


    mina ringar är i silver , den nedersta är förlovningsringen och har haft på mig den varje dag när jag har gjort allt möjligt sen 2010/01/01 och då har jag gått transport och hållt på med en massa tunga grejer.
    M2b jobbar på en bilskrot och han har på sig ringen dagligen utan då när han håller på med batterier och där det finns en klämrisk vilket är självklart oavsätt vilka ringar man nu har.
    Vi har varit inne hos flera guld/silver smeder som har sagt att våra ringar är jätte fina trotts att vi har haft dem så pass länge, och att dem har fått in guld ringar som ser för j*vliga ut efter bara något år.

    Jag är en silver människa och jag älskar mina ringar, fast har inte fått hem min vigselring än för då hade nog den suttit på fingret hela tiden, och måste ju vänta till bröllopet ;)

    Jag är verkligen super nöjd med mina ringar och m2b är super nöjd med sin med.
    Men skulle vi förnya löfterna om några år så skulle vi kanske byta ut ringarna och då hade jag valt mörk titan eller stål med svarta stenar. Just för att jag tycker det är snyggt och sambon säger likadant förutom diamanterna då ;) hehe
  • IdaOch­Tomas
    Äldre 13 Apr 06:55
    #7

    Vi har förlovningsringar i silver. Min har redan flera fula märken trots att jag inte använt den så mycket.

  • Äldre 13 Apr 20:35
    #8
    lerum82 skrev 2013-04-12 20:58:06 följande:
    filibustern skrev 2013-04-12 20:44:36 följande:vi har titanringar. vi älskar dom! och myten om att titan inte går att storleksändra är fel, och de går att såga av. :)I många fall är det faktiskt så att de inte går att storleks ändra dem. Vi sitter i den sitsen. Jag hade inte valt en titan ring idag, men tycker man om materialet och vill ha det så skall man alltid kolla att de företag du köper ifrån kan storleksändra just den ringen och så får man väl hoppas att de finns kvar om det blir aktuellt. Nackdelen med silver istället är ju att det slits väldigt lätt vad jag har hört så någon tunn ring är väl inget att rekomendera, men det säger de ju med guld också.    
    men då är ju frågan vad som är skillnaden mellan en titanring som går att storleksändra och en titanring som det inte går att göra på? är det någon fler metall i som gör den hårdare? 
  • Äldre 13 Apr 20:55
    #9

    Så här skriver titanringar.com ang materialet " Vi använder oss enbart av rent titan vilket håller en renhet på 99,8 % titan. Resten 0,2 % är bl.a. syre, kväve, mm. som är bundet till titanet.     Det finns hårdare smyckeslegeringar av titan, t.ex. "6/4 titan" men detta titan innehåller bara 90% titan. Resterande är aluminium och vanadium. Denna legering är 3 gånger hårdare än rent titan men helt omöjlig att vid eventuellt behov storleksändra. Dessutom är det omöjligt att såga av en sådan ring om den "fastnat" på fingret. Detta är anledningen till att vi inte tillverkar några ringar i 6/4 titan     Världens hårdaste legering är:Titan 6/6/2 (84% titan, 6% aluminum, 6% vanadium and 2% tenn) Den är 5 gånger hårdare än rent titan.     Titan har tyvärr en lite tråkig egenskap. Det är så hårt och seget att det kan repa ditt badrumsporslin om porslinets yta är lite sträv. Det som händer är att titanet efterlämnar ett streck av titan på porslinet. Men det går att slipa bort."

  • Äldre 13 Apr 21:02
    #10
    AnnaStröm skrev 2013-04-13 20:55:12 följande:
    Så här skriver titanringar.com ang materialet " Vi använder oss enbart av rent titan vilket håller en renhet på 99,8 % titan. Resten 0,2 % är bl.a. syre, kväve, mm. som är bundet till titanet.     Det finns hårdare smyckeslegeringar av titan, t.ex. "6/4 titan" men detta titan innehåller bara 90% titan. Resterande är aluminium och vanadium. Denna legering är 3 gånger hårdare än rent titan men helt omöjlig att vid eventuellt behov storleksändra. Dessutom är det omöjligt att såga av en sådan ring om den "fastnat" på fingret. Detta är anledningen till att vi inte tillverkar några ringar i 6/4 titan     Världens hårdaste legering är:Titan 6/6/2 (84% titan, 6% aluminum, 6% vanadium and 2% tenn) Den är 5 gånger hårdare än rent titan.     Titan har tyvärr en lite tråkig egenskap. Det är så hårt och seget att det kan repa ditt badrumsporslin om porslinets yta är lite sträv. Det som händer är att titanet efterlämnar ett streck av titan på porslinet. Men det går att slipa bort."
Svar på tråden Silver ring eller titan ring? Någon med erfarenhet av dessa ringar?