• btb201­3
    Äldre 26 Mar 17:41
    2869 visningar
    5 svar
    5
    2869

    Hållbarhet Oöppnad baginbox

    Läste på systembolagets sida att vita BiB viner håller sig i åtta månader, medan i en tråd här så läste jag att de hade köpt BiB vin som var gjort i april och gick ut i juli.


    Hur länge håller de sig egentligen?


    Vi hade tänkt att inhandla från tyskland, eller sidan spritochvin.se och få de hemskickat isf. Men håller sig vinet? Vi ska gifta oss 27:e Juli


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-26 17:43
    spritovin.se hette de visst.
  • Svar på tråden Hållbarhet Oöppnad baginbox
  • btb201­3
    Äldre 26 Mar 17:56
    #1

    Ingen som vet?


     

  • PiaB
    Äldre 26 Mar 18:09
    #2

    Det brukar stå ett tappningsdstum, och sedan är det bäst före 10 månader efter det datumet. Dricker dock bara rött så det kanske är annorlunda med vitt. Har du kollat om det står något på bolagets hemsida. Eller googla hållbarhet dunkvin kanske


  • Äldre 26 Mar 19:16
    #3
  • btb201­3
    Äldre 30 Mar 12:56
    #4

    Tack men blev inte så mycket smartare på om de är för tidigt att köpa dom nu....

  • Äldre 30 Mar 18:12
    #5

    Som det stod i artiklen jag länkade;  Systembolaget anser att tio månader är en maximal livslängd för oöppnade röda boxar och åtta månader för vita och roséboxar.

    Så det beror ju helt på tappningsdatumet på boxen. För att vara säker skulle jag  beställa 1 ½ månad innan och sedan se till att de står kallt. Verkar ju som om värmen är det som är det kritiska. 

    Hur mkt hade ni tänkt er ? och vilka BiB ? Kankse kan kolla upp dem på systemet först ?

    Köper ni själva kan ni ju kolla upp datumet men beställer ni är det ju svårare.

Svar på tråden Hållbarhet Oöppnad baginbox