• Äldre 26 Mar 08:50
    9784 visningar
    31 svar
    31
    9784

    Tårta – kör ni ”svensk” med grädde/marcipan eller ”amerikansk” med sugarpaste/frosting?

    Hej!


    Jag är novis på det här med tårtor, trodde att alla bröllopstårtor såg ut som på film, men efter att ha kontaktat 3 konditorier inser jag vad fel jag hade…. :) Det jag ser framför mig är en 3 vånings vit tårta med blommor eller annan dekoration. Jag ringde 2 konditorier på österlen igår och vad jag förstod så gör de ”svenska tårtor” som oftast innehåller sockerkaksbotten och vaniljcreme och oftast täcks av grädde eller marcipan om man vill ha vit yta (vilket vi vill!). Men då blir det 3 tårtor som ser ut som det man brukar ha på 50-årsfester mm, eller?


    Sen mejlade jag Ultimate Cake i Malmö och de skrev: ”Alla tårtor täcks antingen med sugarpaste (ett behagligt material som behandlas på samma sätt som marsipan, dvs man kavlar ut det och lägger 'lock' på våningarna och den ger en fin, porslinsliknande yta) eller frosting (en krämig, smörig glasyr som bres på tårtan -aldrig kritvit -mer gräddvit pga smöret). Sugarpaste är kritvit och kan färgas. Många av våra tårtor står cirka 10 ståtliga centimeter höga, som är åtminstone 3-4 cm högre än en vanlig svensk tårta.”


     Det känns lite som om man får välja mellan en ”svensk” tårta som smakar lite godare men är enklare till utseende (kostar cirka 2000kr för 60pers) eller en ”amerikansk” som är vacker, nästan dubbel så dyr och kanske inte smakar så god… Vad gör ni? Har ni hittat någon bra balans mellan smak och utseende? Gärna bilder och tips, tack!

  • Svar på tråden Tårta – kör ni ”svensk” med grädde/marcipan eller ”amerikansk” med sugarpaste/frosting?
  • Annamo­lly
    Äldre 21 Apr 22:19
    #21

    Tank att du kan gora det, Chicita, fast du inte ar proffs. Och sa kan inte bagerierna! Jatteknasigt med fejk-tarta. Men jag tanker inte beratta for nagon att den inte ar riktig, haha!!


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Äldre 24 Apr 21:27
    #22

    Vi har beställt från Tösabiten i Ekeby utanför Helsingborg. Hon tävlar i att göra tårtor etc och kan göra flera våningar. Dock vågade vi oss inte på det då jag tyckte det var för stor risk att den skulle kollapsa. Vi har valt att ställa tårtorna på en ställning i olika nivåer istället. :)

    35 kr/bit får vi betala och då levererar dem den i Helsingborg, så det tyckte vi var helt ok. 

  • confuz­ed86
    Äldre 24 Apr 23:38
    #23

    Jag har bokat med mycakes (Carola schill) i Borås. Hon gör jättefina tårtor! Vi ska ha en våningstårta i vintagestil. Funderar på sockerkaksbotten med böåbärsmousse, lime/citron mousse och en bärkompott. Den ska täckas med sugarpaste då jag avskyr marsipan och vi har nötallergiker bland gästerna. Jag vill att tårtan ska vara precis som jag vill ha den! Tårtan behöver inte kosta det dubbla. Denna blir nästan lika "dyr" som att köpa enkla tårtor på bageriet. Gäller bara att hitta dessa människor som gör de underbara tårtorna! Jag lägger hellre någon 100-lapp extra än att behöva nöja mig med något jag inte vill ha. Vi har ett budgetbröllop och kan ändå då denna tårta!

  • PMB
    Äldre 25 Apr 08:03
    #24

    Vi kommer ha sugarpaste eftersom vi har nötallergiker bland gästerna. I övrigt blir det chokladkakebotten, jordgubbar och vit chokladmousse. Vet inte om det klassas som svensk eller amerikansk, hoppas bara på att det ska bli gott Glad 

  • Mmmari­a
    Äldre 25 Apr 08:56
    #25

    Du kan också fundera på hur mättande du vill ha tårtan. Har ni trerättersmiddag innan så kan en "vanlig" prinsesstårta passa, annars kanske någon mer mäktig. Vår tårta innehöll smultronmousse, vit choklad, ljusa bottnar och vit marsipan. Köpt på ett bageri i Tullinge utanför Stockholm. Ganska lätt och passade bra när man var sugen på något sött efter middagen. Många gäster kommenterade att tårtan var ovanligt god och jag kan bara hålla med. Ska köpa en liten likadan när vi firar 1 år : )


    Hittade bara en bild på tårtan bakifrån.


  • Äldre 25 Apr 09:48
    #26
    Annamolly skrev 2013-04-21 22:04:34 följande:
    Vi har bestallt en brollopstarta pa en liten grekisk ort. Det ar en sadan dar klassiks vit (sugarpaste) i olika etapper. Nar vi hade bestallt sa berattade dom (som om det vore sjalvklart) att allting utom oversta lagret ar "fejk". Man skar oversta lagret till brudparet, och rullar sedan ivag tartan pa en vagn. Sedan rullar man ut fat med fardigskurna tartbitar pa och sa latsas man att det ar samma.

    Helt galet ju. Om det nu ar sa omojligt att gora en vanings-tarta sa kan man ju undra hur den trenden kom till. 
    2013.06.22 Samos, Grekland
    haha ja det var ett annorlunda alternativ Tungan ute
  • Äldre 25 Apr 10:04
    #27

    Varken eller! Är inte vidare förtjust i gräddtårta, marsipan eller sockerbombs frosting elle sugarpaste! Jag hade kunnat hoppa tårta, men min blivande villa he en. Så vi ska ha en moussetårta istället, med nån chokladbotten och nån fräsch mousse och färska bär och frukter.. Lite dyrare kanske, men jag vill inte ha nått jag kommer må illa av...

  • Elaine­W
    Äldre 25 Apr 17:56
    #28

    Kul att läsa om alla tårtor. Vi är helt udda! Ska ha en variant av pinocchiotårta. Platt och ful, men har haft den på alla tillställningar sen jag var liten. Kalas, konfirmation, student, osv. Mycket minnen och vill ha den just därför. Och så är den god. Maräng och hallon kan inte bli fel. Vår tårttillverkare ska få fila på nåt sätt att få den lite lyxigare.

  • Äldre 25 Apr 20:10
    #29

    Vi ska ha cheesecake!  Jag är inte så förtjust i vanlig tårtbotten, men tycker väldigt mycket om cheesecake så min karl va snäll nog att gå med på det för min skull Hjärta Så vi provbakar hemma för att komma på vad för smak vi vill ha Glad

  • Äldre 6 Jun 13:36
    #30

    Hej!

    Till slut hittade vi en superduktig tjej som heter Lina och bakar fantastiska staplade tårtår så det blev en sådan! Supervacker blev den:

    bakministeriet.blogspot.se/2013/05/min-forsta-brollopstarta.html

    Blommorna är gjorda av sockerpasta och vissa tog 6 timmar att göra!! En chokladtårta med ganache och jordgubbskräm och täckt av sockerpasta, mums! Vissa gäster tog 3 bitar :) Trots det fick vi massor över så nu finns flera bitar i frysen :)

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 6 Jun 17:53
    #31

    Vi kommer ha en trevåningstårta från http://www.flickornaikoket.se/ ala hollywoodfilm i chokladbrun och ljsugul sugarpaste med fina dekorationer och monogram =) Men fyllningen består av hallonmousse och limemousse och så gör hon en inte så söt frosting att spackla med. Jätteduktog tjej som utformar helt efter kundens önskemål! När hon kom hem till oss (flera mil bort) med provtårtor hade hon även med sig en hel sådan där färgkarta som målarna brukar ha för att kunna matcha våra färger så bra som möjligt... 


Svar på tråden Tårta – kör ni ”svensk” med grädde/marcipan eller ”amerikansk” med sugarpaste/frosting?