• Äldre 26 Mar 08:50
    9777 visningar
    31 svar
    31
    9777

    Tårta – kör ni ”svensk” med grädde/marcipan eller ”amerikansk” med sugarpaste/frosting?

    Hej!


    Jag är novis på det här med tårtor, trodde att alla bröllopstårtor såg ut som på film, men efter att ha kontaktat 3 konditorier inser jag vad fel jag hade…. :) Det jag ser framför mig är en 3 vånings vit tårta med blommor eller annan dekoration. Jag ringde 2 konditorier på österlen igår och vad jag förstod så gör de ”svenska tårtor” som oftast innehåller sockerkaksbotten och vaniljcreme och oftast täcks av grädde eller marcipan om man vill ha vit yta (vilket vi vill!). Men då blir det 3 tårtor som ser ut som det man brukar ha på 50-årsfester mm, eller?


    Sen mejlade jag Ultimate Cake i Malmö och de skrev: ”Alla tårtor täcks antingen med sugarpaste (ett behagligt material som behandlas på samma sätt som marsipan, dvs man kavlar ut det och lägger 'lock' på våningarna och den ger en fin, porslinsliknande yta) eller frosting (en krämig, smörig glasyr som bres på tårtan -aldrig kritvit -mer gräddvit pga smöret). Sugarpaste är kritvit och kan färgas. Många av våra tårtor står cirka 10 ståtliga centimeter höga, som är åtminstone 3-4 cm högre än en vanlig svensk tårta.”


     Det känns lite som om man får välja mellan en ”svensk” tårta som smakar lite godare men är enklare till utseende (kostar cirka 2000kr för 60pers) eller en ”amerikansk” som är vacker, nästan dubbel så dyr och kanske inte smakar så god… Vad gör ni? Har ni hittat någon bra balans mellan smak och utseende? Gärna bilder och tips, tack!

  • Svar på tråden Tårta – kör ni ”svensk” med grädde/marcipan eller ”amerikansk” med sugarpaste/frosting?
  • Äldre 26 Mar 09:00
    #1

    Vi hade en specialbeställd tårta från "Mimmas" i Vellinge (en av 2 i närheten av Malmö som kunde/ville göra denna typ av tårta). Jag tycker inte om grädde, marsipan & tårtbottnar som blir "soggiga" av fyllningen. Så vi hörde oss för om vem som kunde fixa en tårta som föll mig i smaken. Mimma kan göra det mesta man vill ha & äe öppen för alla förslag för att få den precis som kunden vill ha den. 

    Det blev kladdkakebotten, hallonmousse & sockerpasta. Sen dekorerade hon den med riktiga lila rosor Solig Underbart god & alla gästerna älskade den! 
    Vi valde att ha den på en ställning som en trappa i 4 nivåer & det blev jätte fint.



     
  • Äldre 26 Mar 09:11
    #2

    Vi ska inte ha något av de alternativen kan man säga. Vi ska ha en moussetårta med hallon- och vit chokladmousse på browniebotten. De kommer troligtvis att stå på en liknande tårtställning som Nikkita visar.


  • Äldre 26 Mar 09:12
    #3

    Glömde skriva att vi prioriterar smak framför utseende när det kommer till tårtan.


  • Äldre 26 Mar 09:25
    #4

    Vi kommer också att göra nåt mellanting.

    Vi har valt sockerkaks och chokladsockerkaksbotten och smörkärm inuti som är ganska "svenskt."
    Men sedan kommer vi också att ha hallonmousse inuti och dekorera med just sugarpaste som blir helt kritvit med röda marsipanblommor uppepå bla.
    Har smakat detta och det är jättegott, tycker i alla fall gottegrisen jag =)

    Vi betalar 35kr/bit så det är ju ett jättebra pris.

  • dellel­garin
    Äldre 26 Mar 09:32
    #5

    Vi skall ha "otäckt" moussetårta med mazarinbotten, jag gillar inte perfekt..... jag hade en ide om hur de skulle serveras på gamla tårtfat, men "min" konditor fick en ide och så hemlighetsfull och spänd han såg ut när han frågade om han fick fria händer med tårtan så kunde jag inte annat än att ge med mig... jag anser att han känner oss tillräckligt bra för att åstakomma rätt grejer, skall bli så spännade att få se vad det blir :)

  • Blivan­deBrud­en
    Äldre 26 Mar 09:38
    #6

    Favoritar

  • Mrs Lindah­l 2014
    Äldre 26 Mar 10:08
    #7

    Jag har varit på bröllop med tårtor från Mimmas och de var super goda!

    Jag kan även rekomendera Cake me Happy som ligger utanför Trelleborg, de är lyhörda och flexibla och framförallt är tårtorna grymt goda.  Tungan ute

  • Äldre 26 Mar 10:08
    #8

    Nu förstår jag inte vad du menar.
    Är tårtorna med sockerpasta (dvs "amerikanska") alltid mindre goda?

    I så fall har jag nog gjort fel alla år jag har gjort tårtor Tungan ute 

    Jag använder sockerkaksbottnar och sen olika mousser som fyllningar. Och dom brukar vara väldigt populära. 
    Man kan variera innehållet/ smakerna i det oändliga.
    Det enda man inte kan göra - är tårtor med lösare fyllning.
    Fyllningen måste vara så kallat skärfast.

    I vår egen tårta hade vi två chokladbottnar med chokladbitar i och två vanliga sockerkaksbottnar.
    Mellan dessa hade vi mörk chokladmousse med chokladcrisp, hallonmousse och vit chokadmousse.
    Tyvärr gjorde jag den vita chokladmoussen lite för lös så jag kunde inte täcka med sockerpasta som det var tänkt. Utan fick spritsa den grädde jag hade kvar hemma på tårtan (vi hann inte åka och köpa mer heller).

    Så det beror väl på vilka smaker ni väljer på fyllning och bottnar som gör om den blir god eller inte. Flört

    Det brukar vara att tårtorna är staplade som gör att man kallar dom för "amerikanska" och inte hur man täckt dom på för sätt...

    Jag kan ju säga att marsipan aldrig är kritvit heller.
    Den kan vara väldigt ljus, nästan vit. Men aldrig totalt kritvit. (typ ivory kanske, såpass att man skulle säga VIT om man inte hade något vitt bredvid att jämföra med)
    Eftersom mandeln inte är vit så spelar det ingen roll hur mycket vit färg man tillsätter liksom. Så i "extravit" marsipan så är det väldigt mycket färgämne. 
    Det kan också vara något att tänka på alltså... Men de flesta konditorier nu för tiden brukar erbjuda sockerpasta som alternativ för mandelallergiker exempelvis. Och sockerpasta är naturligt kritvit.

    Anledningen till att de flesta vanliga konditorier inte gör "stacked cakes" (dvs amerikanskt staplade tårtor) är att det tar för mycket tid för det första...
    Och dom har inte kunskapen. Men det kommer nog. Dom måste börja lära sig att göra den här typen av tårtor eftersom det finns en efterfrågan på det.
    Jag började göra tårtor bara för att konditorierna härikring sa att det var omöjligt. Och ordet omöjligt är som ett rött skynke för mig Tungan ute 

  • Äldre 26 Mar 12:03
    #9

    Oh, tack alla för era tips och all informationen ni gett mig, har lärt mig jättemycket! :) Nu kan jag ringa runt till fler konditorier och se om jag kan hitta något liknande ni haft  :)

    Jättefin bild Nikkita! Får jag låna den? Glad 

  • Äldre 30 Mar 12:29
    #10
    parisinthespring skrev 2013-03-26 12:03:31 följande:
    Jättefin bild Nikkita! Får jag låna den? Glad 
    Klart att du får! Glad att kunna hjälpa till Glad
Svar på tråden Tårta – kör ni ”svensk” med grädde/marcipan eller ”amerikansk” med sugarpaste/frosting?