• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii

    Hallo tjejer
    Kitkät, jag tyckte om de första. Funderade också på såna... Men sen började jag fundera på om de skulle fastna eller så, slöja, håret osv... Det tror jag förvisso inte. Har dock inte hittat några till mig än... Men jag tyckte de första var fina. De tredje gick inte att klicka på.

  • Lavelii

    Pagnie, du lär ju inte se detta nu. Men så fina bilder! Stort grattis! Hoppas ni har det underbart på smekningen )

  • Lavelii

    Alltså jag behöver lite råd... Jag har bjudit in vänner ju från utlandet. En av dessa tackade idag ja till inbjudan som var menad till henne och hennes pojkvän. Jag har aldrig träffat pojkvännen men tänkte att de kommer som ett par... Nu säger hon att han kanske inte kan komma men att hon tar med någon annan för hon vill inte resa ensam... Hon frågade inte ens om det var ok. Jag blev lite ställd. Jag har tufft som det är med gästlistan att jag verkligen inte känner för att ha en random kompis där... Tänker jag fel?! Överreagerar jag? Vad fan säger jag? Jag vet att i England så tänker man att "plus one" innebär typ vem som... Men det gör ju det inte här... Jag bjuder in per familj alternativt par! Ahh!! Hur förklarar jag utan att hon tar det fel??

  • goli

    Pagnie, vet inte om du kommer läsa detta nu men i lördags så satt jag som fastklistrad framför datorn och fb och hoppades att det skulle komma upp bilder på er. Och det gjorde det... Kändes lite som att följa prinsessan Victorias bröllop, hahaha! Men jag måste säga att det verkligen såg ut som ett prinsessbröllop och du var en fantastiskt vacker prinsessa! Vad roligt att det har gått bra och jag önskar er en underbar smekmånad! Kramar till dig!

    Kitkät, första och andra var väldigt lika. Men jag har svårt att bestämma mellan nr 1 och nr 2, tycker båda är jättefina! Svårt att säga utan att se dem på dig men vilken du än väljer, så kan det bara inte bli fel!

    Lavelii, ja jag förstår det där. Inte lätt! Har själv försökt prata med folk om de kommer ta med sig någon. Till en början så sa vi att vissa kunde ta med sig plus en men då var det ingen som ville. Nu är jag rädd för att de kommer att dyka upp med en extra person vid sin sida ändå och då har vi inte platser för dem! Tycker att du kan vara ärlig mot din vän. Är hon en riktig vän så kan hon ta det, om inte... Ja, inte så mycket man kan göra åt saken då. Men det är ert bröllop, glöm inte det! Detta säger jag för att jag själv har tappat fokus ibland. Vi har t ex vänt oss till våra vänner ang placeringen och sagt saker i stil med: "är det okej för er att sitta med x och y? Eller vill ni hellre sitta vid det andra bordet med de andra?" Sen har jag kommit på mig själv och undrat varför man gör så egentligen? vi vill ju inte att folk ska ha tråkigt eller något och gör faktiskt vårt bästa. Så jag tycker faktiskt att du har rätt att berätta hur det ligger till för din kompis. Först när jag läste ditt inlägg så tänkte jag att vad fräckt av henne att bara ta med en random kompis som ni inte ens känner. Men sen så undrar jag om ni specifikt bjöd in hennes pojkvän eller var det bara plus one? Men tycker faktiskt inte att du överreagerar. -om du gör ett undantag för henne så kanske du blir tvungen att göra det med andra också?

  • kitkät

    Vilken tur att ni båda gillade dom första örhängena från Olivier Laudus, för jag beställde dom nämligen bara en stund efter att jag postade inlägget, förrigår. Jag hade inte tålamod nog att vänta tills ni gav era smakråd! Men jag valde "rätt" örhängen i alla fall, utifrån er smak. 

    Lavelii, angående ditt dilemma... Hur skrev du på inbjudningskortet? " Anna + 1" eller "Anna & Kalle"? 
    Om du har skrivit Anna + 1 t ex, så har du lämnat uttrymme för henne att tro att hon får ta med sig vem hon vill. Och som goli skriver, det är vanligt med +1-inbjudningar i t ex England. Och då tycker jag faktiskt inte du har rätt att bli irriterad, eftersom du har lämnat utrymme för tolkningar. 
    Efter alla missförstånd man har läst om här på BT så har jag lärt mig om att det är viktigt att vara övertydlig när man skriver inbjudningskort! 

    Men om du har skrivit "Anna & Kalle" på kortet, alltså att inbjudningskortet är speciellt avsett för henne och hennes pojkvän, så tycker jag att det är fult av henne att dra med sig sin kompis istället, utan att först fråga om lov. Och då tycker jag att du kan tala om för henne att kortet var avsett för henne och hennes pojkvän - att ni bara har bjudit par eller familjer, inga kompisars kompisar. 

    Men
    om det nu skulle vara så att ni har gett henne utrymme att tolka inbjudan fel eller att ni skrivit "Anna & Kalle" men att hon hellre vill dra med sig sin kompis än pojkvän på bröllopet. Känner du att det är värt att ta den fajten? Jag frågar bara alltså... Känner du att det gör så stor skillnad för er om hennes kompis kommer istället för pojkvännen? Ni känner ju ändå inte pojkvännen, lika lite som ni känner kompisen. Kanske kan du leva med det och låta det gå för den här gången! Du kan ju påpeka att inbjudan var avsett till dom som par och att i Sverige så har vi inte +1 på samma sätt som i England, men att det är ok att hon tar med sig sin kompis ändå. Då vet hon att du gör ett undantag!  

  • goli

    Flickor, nu har jag äntligen bestämt vilken brudbukett jag ska ha och det blir den jag la upp bild på tidigare. Lägger upp den igen bara för att vara extra tjatig:



    Har tittat på den här bilden hur många gånger som helst men först nyligen lagt märke till attt den innehåller vinröda kallor, vita rosor och ljuslila rosor. Perfekt ju! Puh! Skönt! Sen är vi i princip färdiga med bordsplaceringen också. Tyvärr har det skett några förändringar nu, vissa som inte kommer och andra som vi har hört inte ska komma. Tycker det är så sjukt dålig stil! Ok, vissa har fått ställa in resan till Sthlm pga sjukdom och det är fullt förståeligt men andra har inte ens brytt sig om att meddela oss. Blir sur på såna människor...
    Jaja, nu är det inte långt kvar tills det är dags för oss. Nu till helgen ska jag börja förbereda mig lite genom att färga håret, haha. Just nu har jag typ 40 olika färger i mitt hår, ska försöka få det till en jämn chokladbrun färg så det matchar mitt löshår.

    Kitkät, bra val med örhängena! Flört

    Hur går det annars för er, tjejer? Hur långt har ni kommit?
  • goli

    Har inte hört något från Mustikka på ett tag. Visst gifter hon sig den 27e juli? Det är ju jättesnart! Hoppas det går bra för henne!

  • Socionom

    Hej, Ännu en blivande brud här. Planen är att bröllopet ska äga rum dec 2013. Jag behöver tips och råd vilken lokal ska jag boka. Det ska vara ett kurdisk bröllop. Försökt reda ut men ni har mer än 300 svar. Kommer vara familjärt bröllop inget ströfolk. Bara kära och nära. Tips på var jag hittar snygg bröllopsklänning uppskattas också och andra tips Tack på förhand!

  • Lavelii

    Goli, du har helt rätt! Man tappar verkligen fokus ibland och jag känner verkligen igen det med att fråga vad folk tycker eller var/med vem man vill eller är ok att sitta med. Men det har jag lagt åt sidan och när folk frågar så säger jag att jag kommer göra som jag vill och tror blir bäst! Thats it!
    Goli och Kitkät, Vi har ju inte ens skickat ut Inbjudningskort än, men till våra vänner i utlandet som måste planera sin resa längre i förväg har vi personligen talat om när osv bröllopet är och att de är inbjudna och att Inbjudningskort kommer (men på svenska så de kommer ändå inte förstå) och när jag sagt detta så har jag sagt till dem att de är bjudna med sina respektive. Inte plus 1. Men visst det kanske har tolkats så ändå vad vet jag... Men hon är i så fall den enda som tolkat det så.
    Hursomhelst, så sa jag faktiskt som det var till henne och bad om ursäkt om jag varit otydlig och inte heller tänkt på de seder och bruk som existerar i England, men att vi inte har det så här och att inbjudan var avsedd för henne och hennes pojkvän enbart. Hon förstod och det gick bra. Sen känner hon ju fler av vännerna som ska komma dit och hade hon inte gjort det då hade jag absolut känt att hon kan ta med någon annan så hon inte är ensam. Men det kommer hon inte att vara. Sen om det hade varit värt fajten...(om det nu hade blivit en), njae nä kanske inte. Men samtidigt så ser jag ju det som otrevligt att bjuda en part i ett etablerat par, därför är han ju bjuden och för att han är någon som jag faktiskt kommer träffa i framtiden på ett annat sätt än en random vän... Jag känner att jag redan är stressad med vår gästlista som bara växer och vill därför inte ha random vänners vänner där när jag behövt välja bort andra vänner... Men ja, nu ordnade det ju sig ändå, så vi får se hur det blir.

Svar på tråden Orientaliskt bröllop