• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii
    Mustikka

    Vi har, som sagt, kontrakt. Inget superflashigt kontrakt dock. Kontrakt låter så himla strikt och formellt. Men hursomhelst så har vi ett papper (word dokument) där det står vad som ingår i paketet och vad vi fått extra (banderoller vid entren, s.k "hall of fame" haha?!). Sedan står det vad vi betalt handpenning, och hur mkt som är kvar att betala. Det är påskrivet av Afram.

    Sen fick vi separata dokument på vilka huvudrätter vi kan välja mellan, vilka meze rätter som kan väljas (och önskas) samt dessertbordet. Detta har vi dock inte diskuterat så mkt eftersom det inte är något som de behöver veta förrän någon vecka innan bröllopet när man vet mer exakt antalet folk.

    Tycker också att det är märkligt att ni inte fått något sådant även om jag vet att inte alla gör det. Men det inger ju förtroende på ett annat sätt. Det är inte alltid man tänker på att notera detta själv under ett möte. Men jag gjorde det vid vårt första möte (är lite yrkesskadad ju redan, skriver anteckningar stup i kvarten i alla möten så det föll ju sig naturligt att göra det även här hahaha!). Just för att vara säker på att samma sak gällde vid framtida möten. Dessutom tog vi med min svärmor så att hon kunde hålla öronen öppna för sånt jag och fästmannen inte nödvändigtvis tänkte på men som hon (med erfarenhet av 3 tidigare bröllop) visste var viktigt.

    Men som jag sa innan, det ligger nästan lika mkt i hans intresse att leverera i slutändan, som det ligger i ert intresse att få en minnesvärd kväll. Hans intresse är ju givetvis för pengarna...men gör han inte er nöjd så rekommenderar inte ni honom till någon annan och så vidare. Då tappar han kunder. Så jag tror att allt kommer ordna sig. Alla har olika sätt att arbeta på.
    Ring honom, helt enkelt. Du betalar massa pengar för detta och har rätt att få vara så involverad och frågvis du vill!
  • Pagnie
    Mustikka skrev 2013-06-25 00:25:42 följande:
    nu bombar jag verkligen alla, men har ni ett kontrakt som båda parterna skrivit på? känner mig så blåögd vi har inget liknande. Ska begära ett sådant händer det något, jag menar det kan ju vara så att vi är bovarna och springer iväg efter bröllopet och inte betalar något. Han leker med elden den människan. Det blir ju lixom mitt ord mot hans om inget kontrakt görs!  

    Ringer han i morgon igen, så får han se till att träffas. 
    yes kontrakt skrev vi på i april förra året och betalade in handpenningen. där stod deras vanliga saker som ingick men allt eftersom under mötet så skrev jag upp allt som han sa som skulle ingå på kontraktet så att det inte blev något fulspel. jag är väldigt noga med sådant där.

    så skrev tillexemepl att vi ska få alla foton fotografen tar både redigerade och oredigerade samma sak med filmen. skrev även hur mycket blommor som skulle ingå för det stod bara blommor. sen skrev josef till några grejer också som kakor och sånt som vi dealade oss till.
    också dj stod ju inte med utan det dealade vi oss till. öppen bar skrev jag också till. och limousinen blev vi lovade en hummer och det skrev jag och det krånglade markus med en gång sen sa jag att det stod i kontraktet och då var det inga problem. sen har båda parterna skrivit på detta och olles har även stämplat sin stämpel över det så det är giltigt.

    Så ett kontrakt är ALLTID bra att ha. och gör att dom inte kan slingra sig. annars har man inga bevis till något tyvärr.
  • Mustikka
    Pagnie skrev 2013-06-25 00:03:00 följande:
    så tjejer nu har vi äntligen träffat prästen. hon var helt jävla underbar om jag får säga det själv. verkligen jätte tillmötesgående och bra.
    vi fick ha den ingångslåt som vi ville ha och psalmerna blev jättebra.
    och mina största orosmoment var ju utgångslåten men den gick hon med på och skulle till och med kolla om kantorn kunde spela så slapp vi köra på skiva så skulle det bli maffigare. Pirates of the carribean liksom. haha.

    och vad det gällde att gå in med min pappa så fick jag helt bestämma det själv bara jag var insatt i innebörden av det hela.
    är så lycklig att alla löste sig på alla sätt som vi ville. löste det med limousine också och vart vi skulle åka och hur vi skulle göra med ingång och utgång från kyrkan och allt däremellan.

    och solisten är fix och färdig och vi har hittat en som kompar till. hon skulle ringa mig i morgon så ska vi gå igenom detaljer. kommer bli hur bra som helst.
    nu svävar jag verkligen på rosa moln. 4 arbetspass kvar innan semester och sedan så är det bara bröllopsbestyr och planering.
    smekmånaden fix och fick hem boken från lonely planet idag om japan. kommer bli hur jäkla bra som helst. allt klaffar verkligen.

    får se om jag svävar på ännu större rosa moln nästa vecka. haha
    Pagnie vad underbart. Ville själv ha musik men det finns knappast hos våra syrianska präster. Tror inte dem har någon spelare där och tar man egen så lär väl det inte höras ordentligt. Så jag skippar det nog, Så länge det inte ser konstigt ut när man går i tysthet haha. 
    Du sprudlar gläjde känner man och det smittar av sig =D Jag skuttade som en liten kanin när jag vann en auktion med thailand guide bok hahah, längtar efter att få läsa.
    Jag tänkte på dig igåt faktist, såg en film som handlade om en tjej som åkte till japan och lärde sig laga ramen soppa. Tydligen är det populärt så prova det, jag blev lite småsugen på soppan måste jag säga haha!

    Inte mycket kvar nu pagnie. Längtar efter alla detaljer sen :D
  • Pagnie
    Mustikka skrev 2013-06-25 12:19:13 följande:
    Pagnie vad underbart. Ville själv ha musik men det finns knappast hos våra syrianska präster. Tror inte dem har någon spelare där och tar man egen så lär väl det inte höras ordentligt. Så jag skippar det nog, Så länge det inte ser konstigt ut när man går i tysthet haha. 
    Du sprudlar gläjde känner man och det smittar av sig =D Jag skuttade som en liten kanin när jag vann en auktion med thailand guide bok hahah, längtar efter att få läsa.
    Jag tänkte på dig igåt faktist, såg en film som handlade om en tjej som åkte till japan och lärde sig laga ramen soppa. Tydligen är det populärt så prova det, jag blev lite småsugen på soppan måste jag säga haha!

    Inte mycket kvar nu pagnie. Längtar efter alla detaljer sen :D
    haha vad bra att jag smittar av mig då ;)

    nej det låter ju som att ni får skippa det då. men det blir nog bra ändå.
    ja jag förstår din känsla. vi fick hem vår japan guide book igår som vi beställde från lonely planet. 800 sidor ca. haha. så vi har att läsa ett tag där. kommer nog bli grymt bra det där. hittade massa bra tips. men den är på engelska så inte lika lättläst som svenska men det blir nog bra ändå.

    haha ni ska få ALLA detaljer. men dom kommer nog som sagt efter smekmånaden. kommer inte ha så mycket tid till övers innan vi åker. tittar nog bara in och säger hejdå innan vi åker då. kanske kan bjuda på någon bild. vi får se ;)
  • kitkät
    Lavelii,
    Nä, vi bor inte tillsammans, men vi bor i samma stad så vi är med varandra jämt ändå. Jag bor i Örebro eftersom jag har pluggat här och så blev jag kvar när jag träffade min fästman! Jag kommer från Stockholm annars. 

    Men för oss löste det sig med boende för några månader sen, vi ska flytta till en helt nybyggd hyresrätt i ett nytt radhusområde här i Örebro. Hyresrätterna kommer byggas klart 1 september och då har vi en månad på oss att få dit alla möbler som vi ska inhandla etc. Det är verkligen perfekt tajming!
    Vi var också väldigt oroliga för hur det skulle lösa sig med boende för oss, så vi skrev upp oss som intresserade för dom lägenheterna som håller på att byggas nu men trodde aldrig att vi skulle ha en chans! Men så en dag ringde dom och frågade om vi ville komma in till kontoret och välja vilken lägenhet vi ville ha? :) 
    Vi fick välja om vi ville bo på första våningen eller bottenvåning med altan. Vi valde första våningen med balkong, eftersom då har man lite havsutsikt, eftersom Hjälmaren ligger i närheten med naturreservat!

    Mustikka,
    När vi var där första gången så fick vi information om vad som ingår i deras paket. Vi fick då med oss två blanketter, ena med lista över vad som ingår när det gäller mat och dryck (t ex 10 meza, varmrätt, alkoholfri dryck, fruktfat etc) samt en lista över alla mezarätter som går att välja bland! 
    Och på andra blanketten redovisas vad som ingår i paketet vad gäller dekoration, bil, blommor, fotograf och film. 

    Dessa två blanketter fick vi med oss hem första gången vi var där! När vi hade bestämt oss för att boka hos dom så åkte vi dit igen och då fick vi en faktura med alla deras uppgifter, som vi skulle betala (handpenningen). Detta blev vårt "kontrakt"! 

    Tyvärr så är dom flesta inom den branschen (invandrare) väldigt dåliga med att skriva ordentliga kontrakt. Men ni behöver inte vara oroliga, som Lavelii skrivit tidigare, det ligger ju i deras intresse också att ni ska få en magisk kväll! Men jag tycker ni ska vänta med att betala bröllopet förrän EFTER bröllopsfesten! Betala ingenting förutom handpenningen förrän ni har sett att dom har levererat allt dom lovat. Det kommer inte vi göra. Vi ska inte betala någonting förutom handpenningen som vi redan betalat, förrän dom har levererat sina tjänster (dvs. bröllopsfesten). Detta gör jag inte för att jag inte litar på dom, för det gör jag, men jag vill inte betala för något förrän jag får det jag ska betala för! Och det tyckte George (ägaren) var en bra idé, han sa faktiskt själv till oss att vi kunde betala bröllopet i efterhand! 
    Och detta kan vara er säkerhet, om du känner dig orolig. Ifall dom inte skulle leverera något som dom lovat tidigare så kan du vägra att betala för det. Men har du redan betalat för allt och ni inte får vad dom lovat, så blir det svårare att kräva pengar tillbaka! 

    Var inte orolig, det är inte första gången dom anordnar bröllop. Det kommer bli bra! Alla har olika sätt att arbeta på som sagt, det kan vi se tydligt här när vi jämför med varann! Men det betyder ju inte att någons bröllop kommer vara mer lyckat än någon annans. 
    Däremot så tycker jag att du faktiskt kan kräva att ni ska träffas tidigare än en vecka innan bröllopet! 
    Men om du redan har träffat dekoratören och fått provsmaka tårtan som ni valt, vad är kvar att ta med Mona Lisas ägare? Han kanske anser att ni redan har fixat det viktigaste, i och med att du redan träffat dekoratören och konditoriet. Vad känner du att du vill träffa Mona Lisas ägare för? Vad är kvar att fixa? Skriv en lista, så kanske det blir lättare att se om du verkligen har något att vara stressad över eller om det som är kvar faktiskt kan vänta till en vecka innan bröllopet! 

    Jag vet att vi t ex ska träffa Panorama 6 veckor innan bröllopet och gå igenom allt och sedan ska vi träffas 1 vecka innan bröllopet igen för att gå igenom bordsplacering etc. Men jag måste nog prata med dom innan dess och kolla om dom kanske har tänkt att jag själv ska ta kontakt med dekoratören och träffa han? 
    Så var det med fotografen i alla fall, då skulle vi ta kontakt med han för att diskutera foto/film samt få ett "kontrakt" av fotografen, även fast dom ingår i paketet. Det kanske är samma som gäller med dekoratören, bara jag som inte förstått det kanske?  
     
  • Lavelii
    Kitkät,

    Så underbart!!! Nu när du skriver det så minns jag att du skrivit det förut! Men vad skönt och perfekt tajming för allt och havsutsikt är ju bara underbart!!! Önskar att vi också hade bott högre upp för då hade vi också haft det... men får nöja mig med att jag får ett underbart promenadstråk bara utanför dörren, vid vattnet och vackra parker.
    Så skönt med helt nyrenoverat och balkong är supermysigt ju. Hade nog också valt det framför egen altan.
    Grattis!!
    Vi bor ju inte heller tillsammans och inte i samma stad. Dock närliggande så vi ses precis så ofta vi vill och har möjlighet. Flyttar till hans kommun sen och pendlar hit till jobb. Fasar lite för det, då det lär innebära 05.30-06.00 morgnar för att hinna med tåg. Nu har jag lyxen att bo 3 min promenad väg till jobb hahaha...
    Men är väldigt van pendlare och jobbade tidigare inom vuxenpsyk och då var det också tidiga morgnar. Så det ordnar sig. Men snacka om att jag ska njuta av denna lyx nu några månader till haha Mustikka & Kitkät,

    Håller med Kitkät där. Betala inget förrän efter bröllopet. Även Afram sa till oss att det enda han ville ha innan bröllopet var handpenning. Resten tar vi dagen/dagarna efter när allt är fixat och klart.
    Tycker även att det är en bra idé att skriva upp vad du funderar över för att se svart på vitt om det egentligen är något som måste fixas mer än en vecka innan? För det är ändå då, vi andra också (verkar det som) har planer på att träffa våra festarrangörer en sista gång för det sista... Dock träffar jag ju honom minst 1 gång till innan de.
    Hursomhelst så tycker jag att känner du dig orolig så ska han möta dig oavsett om det behövs eller ej!
  • Mustikka

    Tjejer ni är verkligen goa, Tack för all stöd och tipps, är lugnare nu. Ni har ju rätt dem har bra bröllop och fixar sånt varje dag <3. men ska ringa honom igen och ta min tid med mina frågor. Ska skriva ner allting för jag märker att jag blir så nervös när jag ringer att allt försvinner, gillar inte att prata i telefon om sånt och dem verkar så stressade så tillslut så minns jag en fråga av tio haha!

    Kitkät vi träffade dekoratören en gång och då var allting klart, ska träffa honom en gång till innan bröllopet för att gå igenom men jag måste boka in honom. Ring och boka snart så du får den tiden du vill ha. Min foto och film kille är jätte upptagen och kunde inte träffa mig. Han skulle ringa mig så fort han fick en ledig tid och jag gifter mig om en månad lixom! Men jag bor ju utomlands så därför  dröjde vårat första möte. Ta din tid och boka in dem om du har deras nr. 

    Förresten tjejer har bokat en vigselförättare som ska viga oss på ett super mysigt ställe, torekällberget, han skrattade lite åt det men jag är djurälskare och tycker torekällberget är super mysigt. Det är den borgerliga vigseln. Eftersom jag får betala för den så kände vi att ta en plats som jag och fästmannen tycker om.
    Sen blir det middag där antagligen. Synd bara att ortodoxa kyrkan inte har vigselrätt, det hade varit bäst. 

    Hur ser allting ut för er nu tjejer? har ni skaffat underkläder? spa bokningar? en tandblekning kanse. Funderar själv på tandblekning som man gör hemma, någon som testat? 

  • kitkät

    Ja, alltså jag kom faktiskt på det idag - att jag kanske också borde träffa dekoratören? Jag har ju tidigare sagt att jag inte känner något behov av att göra det men nu när ni nämner att ni har/ska träffa dekoratören, så kanske det är bra att göra det ändå?
    George nämnde aldrig något om möte med dekoratören, men han kanske tar för givet att vi tar tag i det själva? Men jag tänkte inte på att fråga om kontaktuppgifter till dekoratören, så i så fall måste jag ringa George och fråga om det! Jag trodde att man skulle gå igenom allt med bröllopsarrangören (i det här fallet George). 
    Det var samma sak med fotografen, jag trodde inte att vi behövde ta kontakt med han, utan att George skötte allt! Men vi fick kontaktuppgifter till fler olika fotografer som dom samarbetar med och vi fick ringa, träffa och boka vem vi ville! Kanske har dom tänkt att vi ska göra samma sak med dekoratören? 

    Men jag vet ju inte vilken dekoratör dom samarbetar med! Och jag hatar att prata i telefon, så jag drar mig för att ringa och ställa frågor till dom! Vilka är era dekoratörer? Kanske kan googla och på så sätt lista ut vilka som arbetar för Panorama och ta direkt kontakt med dom! 

    Imorgon åker jag till Stockholm för att hämta hem min brudklänning och köpa/beställa slöja! Jag har bestämt att jag bara ska köpa en slöja - en låååååång. Hade ju först tänkt köpa en kort också till bröllopsfesten men jag tycker inte det är snyggt med korta slöjor, så jag får ha den långa hela tiden och ha den på armen istället! Det ser sött ut och verkar inte vara alltför jobbigt, som någon uttryckte här förut! :) 

    Jag har köpt lite underkläder till bröllopsnatten (eller natten efter det) men jag behöver köpa ett par vita/hudfärgade bekväma bomullstrosor att ha under brudklänningen på bröllopsdagen! Jag vill inte ha typ spets eller annat material som irriterar! 
    Jag funderar också på tandblekning som man gör hemma, en kompis har kört på det och det funkar skitbra! Men jag vet inte exakt vilket märke, kan fråga om du vill, Mustikka? 
    Jag funderar på att göra några ansiktsbehandlingar innan bröllopet för att göra rent huden, men det är så dyrt! Jag har fet hy, jag är orolig för att jag ska bli blank/oljig i ansiktet på bröllopsdagen. Är det någon annan som har samma problem och har några tips? 

    Och du, Mustikka, angående musik till vigseln! Kan ni inte be kyrkokören sjunga eller så när ni ska in och ut från kyrkan? Det vore ju riktigt mäktigt! Eller man kanske inte brukar ha kören med på vigslar? 
     

  • Lavelii
    Kitkät,

    Jag tror faktiskt inte att du behöver oroa dig. OM George hade haft det upplägget (att ni måste träffa dekoratör) så hade han nog gett dig en lista på namn och nr och bett dig ringa så som han gjorde med fotograf osv.
    Men du kan alltid fråga ändå...och vill du träffa de som dekorerar (såvida det inte är George och hans team själv) så kommer han säkert ordna det för dig.

    Afram gav oss, som sagt, en lista på namn och tele nr till fotograf, dekoratör, rolls royce och bageri och där stod också när vi senaste ska kontakta de alla och boka tider med dem (fortf inte bokat tid med fotografen eftersom han sa när jag pratade i telefon med honom att vi inte behöver ses förrän 2 mån innan - känner nog att jag ska ringa honom igen dock).
  • Lavelii

    Jag blir också lätt oljig...eller blev rättare sagt. Har börjat använda dermalogicas produkter och min hy har blivit bättre. Blir inte lika blank längre. Sen om det beror på produkterna eller om det beror på att jag knaprar Pantoten vet jag inte. Och eventuellt att jag använder IDs mineralpuder över min foundation...det mattar ju ner oljig hud.

    Jag ska göra några ansiktsbehandlingar och syrebehandlingar också. För just klassisk ansiktsbehandling så kan jag faktiskt rekommendera Gilda skolans elev behandlingar i Stockholm. Har provat dem vid två tillfällen. En gång för ansiktsbehandling och en gång för permanent ögonfransböjning. Har varit nöjd båda gångerna och det är ju så klart billigare. Just ögonfransböjning kommer jag nog göra inför bröllopet också...har hittills inte hittat någon salong som gör detta, så får väl ta mig till Sthlm veckan innan bröllopet och fixa det.
    Syrebehandlingar är ju mer känsligt så det vågar jag mig inte på där utan gör det hos en erfaren hudterapeut.

    Tandblekning ska jag också göra...men ska köpa en sån där "penna" som man strycker över tänderna med. Min mamma har provat och det funkar. Tror man kan köpa det på apoteket??

Svar på tråden Orientaliskt bröllop