• FreNi

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

    Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • Karolajia

    Vi beställde också från Optimalprint och var supernöjda. Vi tog det matta pappret som var lite tjockare för en mer lyxig känsla och är supernöjda :) 

  • Cathelica

    Har frågat i egen tråd men frågar her med ;)

    Så här har vi tenkt:

    Kött:
    Helstekt fläskfillet i olika marrinader, kallskuret.
    Kycklingfilleter, olika marrinader, kallskuret.
    Lax
    Spekeskinke (typ norsk variant av parma/seranoskinka)
    Kyckligcurry röra
    Räker

    Tillbehör:
    Potatisgrateng
    Potatissallad
    Två olika sallader
    Svamp och lökstuvning
    Bröd
    Smör

    Dressing/såser
    Vitlöksdressing
    Bearnaise
    Örtdressing
    (Majonäs, smör)

    Lite kex og ostar

    Frukt.

    Vi är 55personer.

    Alla synspunktet tages emot tacksamt :) 

  • SingingFantacia
    Cathelica skrev 2013-03-22 16:12:39 följande:
    Alla synspunktet tages emot tacksamt :) 
    Låter bra tycker jag finns något för alla. 
    Ett tips är att tostmaster/madamme talar om att man kan ta mat fler gånger om det är tänkt som buffé så stt folket inte lastar på allt för mycket av varje sak så att de lämnar hälften kvar på talltiken samtidigt som faster Agda som kom sist till buffébordet får nöja sig med en ärta. Flört
  • MissFannie

    Åh låter som en väldigt god buffé!Vi blir runt 90 pers så vi tänkte ta catering och 3-rätters, har nu fått ett rätt klassiskt men förhoppningsvis gott menyförslag:Förrätt: skaldjursröra på kvaring plocksallad och citrusoljaHuvudrätt: glaserat ankbröst med rotfruktskaka, vitvinsauterad ostronskivling, portvinssåsEfterrätt: chokladmoussetårta med cognacsspetsad körsbärssåsSå nu ser vi fram emot provsmakning av menyn :D

  • Cathelica

    Tack för ett jättebra tips :)

    Va underbar eran meny låter, forstår att du längtar till provsmakning :D 

  • Cathelica

    Postar innan jag är klar att skriva också ;)

    Hur ligger ni till i planläggningen då?
    Känner att jag får lite lätt ångest när jag ser alla listor på vad man ska ha gjord 12-6-4 mnd i förväg..
    Vi satt ju datumet 6mnd för liksom ;) 

  • SingingFantacia
    Cathelica skrev 2013-03-23 10:44:07 följande:
    Postar innan jag är klar att skriva också ;)

    Hur ligger ni till i planläggningen då?
    Känner att jag får lite lätt ångest när jag ser alla listor på vad man ska ha gjord 12-6-4 mnd i förväg..
    Vi satt ju datumet 6mnd för liksom ;) 
    Man behöver väl inte följa alla listor som finns. Så länge man klarar av att ha gjort det man vill fram tills den stora dagen.
    Vi hunnit med bokning av kyrka, Festplats, bestämmt maten (Lite små plock som ostbollar, seranoskinka oliver  m.m. som en liten tappas tallrik, Kallskuret special rökt fläskkött  från en gård i norrland (min mamma), älgstek (får vi från en vän) och potatisgratäng med olika sallader till huvudrätt, sen en morotståra som bröllopståta och efterrätt)
    Har fixat med tallrikar til huvudrätten som jag håller på att måla. Champangeglas inköpta. Vi har bestick till alla 90 gäster men måste man ha alla lika dana? Köpte vackra färg glada flaskor igår som vi sk ha som vatten flaskor på borden.
    Solist till kyrkan och underhållningen på festen. Inbjudningskorten är utskickade och några har osat och planerat sin semester efter oss =)
    Har börjat bunkrat upp med det moserande för brudskålen (annan alkohol får vi av min svärfar).
    Min brudbukett är betald och klar. Min klänning hänger i garderober och tärnornas med. Frisör och make bokat ( en av tärnorna utbildar sig till stylist). Min sambo har sin väst och sina bysor i garderoben och vi har slipsar till alla som har med bröllopet att göra mer än som bara gäst.
    Har böjat samla på mig olika skaer till utsmyckningen av festplatsen. Ringen min är köpt. Nu ska sambons ring graveras. Hon vill bara ha en då hon klämmer sig som det är. Det blir för stort att ha två i hennes arbete.
    Finns säkert mer som vi har hunnit med men som jag inte kommer på så här just nu.

    Tänkte passa på att visa prov tårtan som jag bakade här om dagen. Kan bara säga att det är första gången jag bakar. I alla fall när jag gör allt från grunden själv. Annars är det pepparkakor av färdig deg, eller när sambon gör degen och jag får rulla ;) Den blev faktiskt riktigt god =)


     
  • SingingFantacia
    Cathelica skrev 2013-03-23 18:11:59 följande:
    Riktigt fin blev den :D
    tack 
Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!