• Chicita

    BT-Veteraner

    Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

    Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

    Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".
     

  • Svar på tråden BT-Veteraner
  • Nikkita
    Chicita skrev 2013-02-17 11:45:56 följande:
    Nikkita:
    Det här är mitt basrecept. När man använder bär så påverkar det resultatet väldigt mycket om bären är väldigt saftiga. Så om du kan hitta en hallonpuré eller liknande (eller koka ner hallonen och reducera vätskan genom inkokning utan att sockra) så är det det absolut bästa.

    Receptet ska räcka till en form som är ca 25 cm i diameter Glad 
    Tusen tack! Detta ska jag absolut prova Glad Kan man änvända hela bär (alltså inte sila bort fröerna)? Fröerna kankse blir mjuka då de kokas? Har aldrig gjort det så har ingen aning...
  • Chicita
    Nikkita skrev 2013-02-17 12:07:36 följande:
    Tusen tack! Detta ska jag absolut prova Glad Kan man änvända hela bär (alltså inte sila bort fröerna)? Fröerna kankse blir mjuka då de kokas? Har aldrig gjort det så har ingen aning...
    Fröerna mjuknar inte... Tänk på hur hallonsylt är Flört
    Men jag tycker att det är det som gör det till att kännas som riktig hallonmousse och inte som grädde med hallonsmak Glad
    Men man kan ju sila bort lite om man vill
  • daniiel

    På tal om bakning, så styr jag inte på mat igen ;)

    Har ni några förslag på typ snittar eller likande sån liten plockmat? :D
    Kruxet är inga skaldjur eller fisk eller liknande, ingen rom och sånt. Det är ju annars väldigt vanligt, så vitt jag vet, att man har olika såna röror och räkor osv.


  • Chicita
    daniiel skrev 2013-02-17 22:44:45 följande:
    På tal om bakning, så styr jag inte på mat igen ;)

    Har ni några förslag på typ snittar eller likande sån liten plockmat? :D
    Kruxet är inga skaldjur eller fisk eller liknande, ingen rom och sånt. Det är ju annars väldigt vanligt, så vitt jag vet, att man har olika såna röror och räkor osv.
    Kocken på "mitt" hotell (eller tja mitt gamla då om man ska vara petig Tungan ute) gav mig tipset att vispa creme fraishe, smaksätta den på valfritt sätt och tillsätta någon sorts protein (gärna men inte nödvändigt).

    Så jag gjorde bland annat en version med grillad kyckling och curry som blev jättegod.
    Jag bredde röran på mjukt tunnbröd, rullade ihop det och plastade in det. Efter några timmar kunde jag ta ut det ur kylen och skära upp som en rulltårta.
    Om man sätter en tandpetare i varje sån rullbit sen så är det lätt att äta Glad 
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-02-17 23:08:25 följande:
    Kocken på "mitt" hotell (eller tja mitt gamla då om man ska vara petig Tungan ute) gav mig tipset att vispa creme fraishe, smaksätta den på valfritt sätt och tillsätta någon sorts protein (gärna men inte nödvändigt).

    Så jag gjorde bland annat en version med grillad kyckling och curry som blev jättegod.
    Jag bredde röran på mjukt tunnbröd, rullade ihop det och plastade in det. Efter några timmar kunde jag ta ut det ur kylen och skära upp som en rulltårta.
    Om man sätter en tandpetare i varje sån rullbit sen så är det lätt att äta Glad 
    Åh, men du.. det var väldigt smart! Då kan man ju variera det precis hur man vill. Kyckling och curry lät ju dessutom väldigt gott och det vet jag att alla som vi ska bjuda hem äter också! Tack för tipset :) Vi ska ha knytkalas inför finalen i melodifestivalen och vi ska ordna snittar och snacks :)
  • daniiel

    Det är så typiskt. Jag sökte ju ett jobb och idag ringde dom därifrån, men såklart precis under dom 20min som jag var i duschen, så jag hörde inte. Hon skickade dock ett sms och skrev att jag gärna fick ringa upp så snart jag hade möjlighet, så jag gjorde det. Har ringt flera gånger, men det är upptaget hela tiden... suck...

    Iiiiih, vad spännande! :D Nu håller jag faktiskt tummarna!!!


  • TheD
    daniiel skrev 2013-02-18 11:11:36 följande:
    Det är så typiskt. Jag sökte ju ett jobb och idag ringde dom därifrån, men såklart precis under dom 20min som jag var i duschen, så jag hörde inte. Hon skickade dock ett sms och skrev att jag gärna fick ringa upp så snart jag hade möjlighet, så jag gjorde det. Har ringt flera gånger, men det är upptaget hela tiden... suck...

    Iiiiih, vad spännande! :D Nu håller jag faktiskt tummarna!!!
    Jag också! Fast jag måste skriva skolarbete så tummarna hålls i tanken ;)

    Sitter på biblioteket och vad långt jag har kommit... till BT ;) hihi. Behövde en paus efter att ha skrivit rubriken haha
  • Lenblo

    Oj vad länge sedan det var jag skrev något, jag hade ju tänkt hänga här en del. Nåja, det har hänt lite också.

    Chicita: Du kanske ska ta dig till en läkare ändå, för att få det röntgat. Man lär ju inte operera ändå, men då vet du i alla fall hur länge det kommer att göra ont.

    Min syster har gift sig i Colombia (med en halvcolombian). Kom hem med många vackra minnen av landskapet inte fullt så vackra när det gällde många av invånarna. Dessutom köpte jag ett helt set med vackra colombianska smaragder extremt billigt (med våra mått) och det var ändå i en välrennomerad butik.

    Sedan har min morbror dött och min man, som är jurist, håller i den komplicerade bouppteckningen. Ingen arvstvist då, finns bara en arvinge, men det ska likvideras bostadsrätter och bråkas med försäkringsbolag.

    Och nu ska vi ha barn! Solig Det är underbart, vi har försökt i 1,5 år och började vagt fundera på utredning. Å andra sidan blir jag snart av med mitt vikariat och min förhoppningsvis blivande chef borde redan ha hört av sig. Obestämd Att söka jobb på handkirurgen (liten och populär specialitet) i som gravid känns inte som någon höjdare.

  • daniiel
    TheD skrev 2013-02-18 12:20:54 följande:
    Jag också! Fast jag måste skriva skolarbete så tummarna hålls i tanken ;)

    Sitter på biblioteket och vad långt jag har kommit... till BT ;) hihi. Behövde en paus efter att ha skrivit rubriken haha
    Tack :) Jag klarade första steget idag, eller vad man ska säga, vilket var en telefonintervju. Imorgon ska jag ha en videpintervju via Skype och jag är ordentligt nervös! Jag har aldrig använt Skype! Men förhoppningsvis går det bra :)

    Haha ja, men att skriva rubriken tycker jag är svårt många gånger. Jag lämnar ofta det till sist :P Hoppas att du hunnit skriva lite mer under dagen :)
  • daniiel
    Lenblo skrev 2013-02-18 20:47:36 följande:
    Min syster har gift sig i Colombia (med en halvcolombian). Kom hem med många vackra minnen av landskapet inte fullt så vackra när det gällde många av invånarna. Dessutom köpte jag ett helt set med vackra colombianska smaragder extremt billigt (med våra mått) och det var ändå i en välrennomerad butik.

    Sedan har min morbror dött och min man, som är jurist, håller i den komplicerade bouppteckningen. Ingen arvstvist då, finns bara en arvinge, men det ska likvideras bostadsrätter och bråkas med försäkringsbolag.

    Och nu ska vi ha barn! Solig Det är underbart, vi har försökt i 1,5 år och började vagt fundera på utredning. Å andra sidan blir jag snart av med mitt vikariat och min förhoppningsvis blivande chef borde redan ha hört av sig. Obestämd Att söka jobb på handkirurgen (liten och populär specialitet) i som gravid känns inte som någon höjdare.
    Vad spännande med bröllop i Colombia. Jag har haft en pojkvän från Colombia och jag har en kusin som är adopterad därifrån :P Jag vet dock bara hemska saker som han berättat om landet, kan dock tänka mig att landskapet är vackert :) Hoppas att bröllopet också var det :)

    Och jag beklagar att din morbror har dött och jag kan tänka mig att det ändå är en hel del som ska göras efteråt. Hoppas det blir klart snart.

    Ett riktigt stort grattis också till att ni ska ha barn! :D Vad roligt och vad spännande det måste kännas. Jag hoppas verkligen att det ska lösa sig med jobb också, för även om man inte ska bli diskriminerad som gravid, så blir man helt klart det. Skulle vara jättetråkigt om du blev arbetslös.
Svar på tråden BT-Veteraner