• Chicita

    BT-Veteraner

    Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

    Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

    Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".
     

  • Svar på tråden BT-Veteraner
  • daniiel

    Ja, absolut. Att vara sjuk är verkligen ingen höjdare. Vi har haft barnvakt från igår till idag och när vi kom hem med dottern så visar det dock sig att hon har feber :( Förhoppningsvis går det över snabbt! Tyvärr har det en tendens att bli långvarig sjukdom för henne.

    Åh, köttgryta lät jättegott! Det var väldigt längesedan vi gjorde det. Och vad roligt att fiskgrytan blev bra TheD :) Har du recept på den som du kan dela med dig av? :)

    Här gjorde jag en matsedel för veckan för att tömma ur kyl och frys lite. Vi har alla ganska olika smak gällande mat här hemma, men jag känner mig rätt nöjd den här veckan :)

    Mån: Ytterfilé och potatis
    Tis: Hemgjorda hamburgare
    Ons: Kycklinggryta med sweet chili och bulgur
    Tors: Fiskpinnar och hemgjort potatismos
    Fre: Tacopaj
    Lör: Hemgjord palt
    Sön: Lasagne


  • Chicita

    Du får lägga ut receptet TheD Glad

    Ja det lät väl som en varierad veckolista daniiel Glad 
    Här är det som sagt svårt nog att komma överens om 2 maträtter per vecka, förutom att jag ska hinna laga dom också Tungan ute 
    Maken är väldigt väldigt kinkig på maten och sen kan han inte laga mat heller.
    Han kan göra en sorts köttfärssås som blandas med ris och äts med bröd, ungefär som en chiliconcarne fast utan bönor. Men han tycker att min köttfärssås är bättre (jag håller med Tungan ute ) men även fast jag försökt lära honom laga den och lite annat så fastnar det liksom inte.

  • TheD

    När jag kommer hem till maken på torsdag så kan jag lägga ut receptet :) Även den andra som mamma gjorde i Spanien. Nu blev jag hungrig...

  • TheD

    Recepten!


    Pepparrotsdoftande fiskgryta


    4 port
    Tillagningstid ca 30 min


    2 pkt fryst fisk
    1 tsk salt
    2 krm vitpeppar
    1/2 citron, saftenm
    1 purjolök, strimlad
    2 msk olivolja/smör
    8 potatisar, skalade och skivade
    2 fiskbuljongtärningar
    4 dl vatten
    2 msk pepparrot, riven
    2 dl crèm fraiche
    2 tomater
    1 dl dill (fryst)
    1/3 -dels paket örtkryddor provençale (fryst)

    1. Tina och skär fisken i bitar. Krydda med timjan, sallt och peppar. Häll över citronsaften och låt dra ca 10 min.
    2. Fräs purjon i olivolja i en kastrull utan att den tar färg, någon minut.
    3. Tillsätt potatis, vatten och buljongtärningar. Låt koka ca 10 min tills potatisen är halvfärdig.
    4. Lägg ner fisken i grytan och låt sjuda ca 5 min. Blanda crème fraiche med riven pepparrot och rör ner i grytan.
    5. Tärna tomaterna och strö över fisken tillsammans med dill och örtkryddor prov.

    Mild fiskgryta


    4 port


    2 förp. (à 300 g) laxtärningar
    1 gul paprika
    1 röd paprika
    1 gul lök
    2 vitlöksklyftor
    1 msk olivolja
    500 g krossade tomater
    2,5 dl matlagningsgrädde
    1 krm cayennepeppar
    1 msk dijonsenap
    2 msk tomatpuré
    2 msk strösocker
    3 msk örtkryddor provençale (fryst)
    salt och peppar


    1. Tina fisken
    2. Kärna ur och skär paprikorna i bitar. Skala och hacka lök och vitlök.
    3. Stek grönsakerna i oljan i en kastrull tills de har fått lite färg. Tillsätt tomater, grädde, cayennepeppar, senap, tomatpuré, socker och örter. Låt koka ca 5 min.
    4. Lägg i fisken, lägg på ett lock och stäng av plattan. Låt stå i ca 10 min. Smaka av med salt och peppar.
    5. Servera fiskgrytan med kokt potatis.


    Men det går ju att ha i det man vill och ta bort det man tycker mindre om ;) Vi skippade pepparroten till första grytan.

  • TheD
    Chicita skrev 2013-02-01 22:00:07 följande:
    Ja det låter spännande, ska se om jag kan övertala maken Skrattande
    Jag tänkte på din karl ;) "Hm, vad ska han äta?" :p
  • Chicita
    TheD skrev 2013-02-01 22:52:13 följande:
    Jag tänkte på din karl ;) "Hm, vad ska han äta?" :p
    Jag får säga att det är nyttigt så kanske han vill smaka Oskyldig
Svar på tråden BT-Veteraner