• Chicita

    BT-Veteraner

    Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

    Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

    Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".
     

  • Svar på tråden BT-Veteraner
  • Chicita
    Darling Daisy skrev 2012-09-12 20:07:59 följande:
    Apropå Tolkien: tycker ni att sagan om ringen-filmerna gör böckerna rättvisa?  
    Det skulle aldrig gå att göra böckerna helt rättvisa, men jag tycker att dom har varit rätt trogna böckerna i alla fall så dom får godkänt av mig och maken Glad
    Visst saknar jag bitar i den och några saker som är tillagda stör mig. Men i stort sett så tycker jag att dom har gjort ett bra jobb att förverkliga böckerna.
  • Sara 120707
    Darling Daisy skrev 2012-09-12 20:07:59 följande:
    Sara: Visst är Evanovich böcker roliga! Jag har läst de som finns på svenska, men får nog ge mig på de engelska för att få läsa vidare.
    Tror att jag har läst några av Voigt och om jag minns rätt så gillade jag dem.

    Jag gillar också att läsa på engelska (om det är originalspråket), ibland flyter språket lättare då. Pratchetts böcker förlorar lite i översättning eftersom han har så vansinnigt många ordvitsar med i sina böcker. Men som merit måste jag sätta upp att jag faktiskt läst flera skivvärldsböcker på tyska, det ni!

    Jag håller med er, Chicita och Nikkita. Böcker är fantastiska, både för att peppa en när man är lite nere och för att få smita undan verkligheten ibland.

    Apropå Tolkien: tycker ni att sagan om ringen-filmerna gör böckerna rättvisa?

    Ja jag e ju en fantasyjunkie så jag har faktiskt inte läst hennes andra, alltid tänkt att ja skulle göra de men det skjuts upp..


    Allmänt så tycker jag att ungdomsböcker är underskattade för det finns riktigt härliga guldkorn där. C.S:lewis är också en underskattad författare, han lyckas skapa en hel värld och ett helt äventyr på bara typ 150 sidor.


    Ja gillar man inte pratchett då e man liiite konstig, framförallt häx-böckerna är ju skitroliga. Du är faktiskt inte ensam, har för mig att jag läste fantomenparodin på tyska, plågsam upplevelse.


    Sedan måste jag erkänna att tolkien har jag aldrig gillat, tycker inte att fler detaljer är bättre bara för sakens skull.


    Hobb däremot


    Böcker är fantastiska men smått beroende framkallande, jag är en seriös book addict, har jag väl fastnat för en bok så KAN JAG INTE släppa den, börjar kännas ohälsosamt faktiskt...

  • Darling Daisy

    Jag läste faktiskt om narnia-böckerna för några år sedan. Jag blev lite förvånad över att de var så korta, jag mindes de som jättelånga, fantastiska böcker som jag drömde mig bort i hela sommarlovet. De är fortfarande fantastiska, men mycket kortare än jag mindes.
    Jag läste också om Kulla Gulla-böckerna i vuxen ålder. Upplevde lite samma sak där: "var de verkligen så här simpla/korta?" Jag hade för mig att det var riktiga tjocka monsterverk  

    Fast det att man som tonåring kunde läsa en (relativt) kort bok och fullständigt försvinna in i en annan värld (som uppfattades som ett antal hundra sidor till), måste ju vara ett gott betyg på boken. Författaren har ju verkligen lyckats att skapa en värld där läsaren kan drömma sig bort och själv skapa bilder.

    Jag gillar också sagan om ringen-filmerna. Framför allt älskar jag vyerna: den fantastiska naturen och byggnaderna. Jag vet att inte Rivendell och alla andra ställen finns på riktigt, men det är sååååå vackert gjort!
    Jag kvider lite varje gång jag ser de snidade stolparna i Edoras kungliga stall.... Varför ser mitt stall inte ut så?
    Och musiken är ju också otroligt bra anpassad till filmerna. 

  • Chicita

    Om jag har tid så läser jag 1 bok om dagen... Vilket blir lite dyrt om man som jag gärna vill ha nya böcker och gärna hårda pärmar Oskyldig

    Jag läste ut Harry Potter (bok 4) över en natt, för den jag lånade boken av ville ha tillbaka den dagen därpå (han hade lovat att låna ut den till sin flickvän och jag ville inte vänta nån månad på att få läsa den och just då hade jag inte råd att köpa boken själv)...
    Han trodde inte att jag hade läst den, så jag fick förhör på den när jag lämnade tillbaka den *hihi* 

  • Darling Daisy
    Chicita skrev 2012-09-12 21:14:01 följande:
    Om jag har tid så läser jag 1 bok om dagen... Vilket blir lite dyrt om man som jag gärna vill ha nya böcker och gärna hårda pärmar Oskyldig

    Jag läste ut Harry Potter (bok 4) över en natt, för den jag lånade boken av ville ha tillbaka den dagen därpå (han hade lovat att låna ut den till sin flickvän och jag ville inte vänta nån månad på att få läsa den och just då hade jag inte råd att köpa boken själv)...
    Han trodde inte att jag hade läst den, så jag fick förhör på den när jag lämnade tillbaka den *hihi* 
    Hihi, jag kan också sträckläsa böcker - om det finns tid (vilket inte är så ofta nu när jag har fått barn). Fast om det är en riktigt bra bok, så kan jag läsa länge på kvällen/natten. Inte så smart när man måste gå upp till jobbet som vanligt dagen efter Vår dotter är dessutom en sån som vaknar samma tid (mellan kl 06-07) varje dag, oavsett om det är helg eller vardag, så sovmorgon är ett numera okänt begrepp
  • Nikkita

    Får jag tag på en riktigt bra bok kan jag läsa flera hundra sidor på bara någon dag! Men tiden räcker oftast inte till för det, så jag ligger gärna vaken flera timmar för länge för att ha tid att läsa Tungan ute Men det får det vara värt ibland Flört

  • Chicita

    Ja Narnia är helt underbara böcker, vi har också  fastnat för Harry Potter, dom finns både på svenska och Engelska här hemma.

    Eragon-serien finns också här.
    Vi har börjat lyssna på Game of Thrones men jag har inte läst dom böckerna.
    Sen har vi lyssnat mycket på Orson Scott Card, jag gillar hans böcker men inte hans filosofi (homofob) så jag vill inte stödja honom genom att köpa böckerna... Ljudböckerna är hämtade från en sponsrad kanal så dom är gratis. Visst får han säkert några pengar därifrån också men det är i alla fall inte pengar från oss så att säga...

    Jag läste Sofie Kinsellas böcker för ett tag sen också och jag skrattade så jag grät vid vissa delar, hon är så bra på att formulera sig Skrattande 

    När det gäller historiska romaner så är ju Svärdet och Spiran-böckerna helt outstanding 

  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-09-12 21:32:34 följande:
    Jag läste Sofie Kinsellas böcker för ett tag sen också och jag skrattade så jag grät vid vissa delar, hon är så bra på att formulera sig Skrattande

    Läste du "mina hemligheter" ? För den var verkligen underbar, man levde sig verkligen in i den, ville gömma sig i kudden för det var så pinsamt.


     

  • Sara 120707
    Darling Daisy skrev 2012-09-12 21:08:56 följande:
    Jag läste faktiskt om narnia-böckerna för några år sedan. Jag blev lite förvånad över att de var så korta, jag mindes de som jättelånga, fantastiska böcker som jag drömde mig bort i hela sommarlovet. De är fortfarande fantastiska, men mycket kortare än jag mindes.
    Jag läste också om Kulla Gulla-böckerna i vuxen ålder. Upplevde lite samma sak där: "var de verkligen så här simpla/korta?" Jag hade för mig att det var riktiga tjocka monsterverk

    Fast det att man som tonåring kunde läsa en (relativt) kort bok och fullständigt försvinna in i en annan värld (som uppfattades som ett antal hundra sidor till), måste ju vara ett gott betyg på boken. Författaren har ju verkligen lyckats att skapa en värld där läsaren kan drömma sig bort och själv skapa bilder.

    Precis!


    Mitt undermedvetna betyg på en författare sätts genom tre kriterier, kan de skapa en levande värld i en kort bok?


    Kan de få mig att sträckläsa boken? Kan de få mig att gråta eller skratta högt?


    Då räknar jag det till bra böcker.


    Något jag kan bli irriterad på är att det är många som läser mycket som sätter näsan i vädret när det gäller korta böcker eller "ytliga" böcker som evanovich, allting måste inte vara tungt och djupt för att vara bra...


    Kulla gulla är fantastiska böcker, förvånansvärt komplex och tung(moraliskt) för en barnbok egentligen. Låste om dem förra året faktiskt.


    C.S.Lewis har skrivit nån riktigt cool vuxenbok också, "Utflykt från en tyst planet" är den enda jag kan komma på på rak arm, ganska tung men mycket läsvärd

  • Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-09-12 22:24:10 följande:

    Läste du "mina hemligheter" ? För den var verkligen underbar, man levde sig verkligen in i den, ville gömma sig i kudden för det var så pinsamt.


     


    Jepp Skrattande
Svar på tråden BT-Veteraner