• Chicita

    BT-Veteraner

    Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

    Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

    Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".
     

  • Svar på tråden BT-Veteraner
  • Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-09-12 10:57:40 följande:

    Jo jag har faktiskt läst dem på svenska för språket är ju lite konstigt annars brukar jag helst läsa på originalspråket.


    Ska kika på bibblan i veckan


    Hur e de tre sista?


    Jag har inte läst dom än... Som sagt, jag har tänkt köpa dom på engelska. Men jag har alltså inte gjort det än Flört
  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-09-12 11:14:50 följande:
    Jag har inte läst dom än... Som sagt, jag har tänkt köpa dom på engelska. Men jag har alltså inte gjort det än Flört

    ahhh, ja köper väldigt sällan böcker jag inte läst utan lånar dem på bibblan först och sedan köper jag mina favoritserier.


    Har du läst jordan oxå?

  • Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-09-12 11:29:18 följande:

    ahhh, ja köper väldigt sällan böcker jag inte läst utan lånar dem på bibblan först och sedan köper jag mina favoritserier.


    Har du läst jordan oxå?


    Jag vill gärna ha mina böcker så där krispigt nya med den goda "ny-boks-doft" som dom har Glad

    Nej den hade jag inte läst...
  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-09-12 11:33:33 följande:
    Jag vill gärna ha mina böcker så där krispigt nya med den goda "ny-boks-doft" som dom har Glad

    Nej den hade jag inte läst...

    så olika det kan va, jag älskar gamla böcker som känns härligt inlästa, nya böcker gör mig nervös.


    Det är en bra serie, väldigt massiv dock. Men mkt läsvärd.


    Har du inte läst hobb heller så rekommenderar jag dem starkt, tror du kan gilla dem, de är några av mina favoriter.

  • Darling Daisy

    Jag läste någon eller några av Kerrs böcker för måååånga år sen, men hade, som du skrev, svårt att komma in i dem. Gav tyvärr upp ganska snart. 
    Robert Jordan har jag nog läst de fem-sex första av, men gav också upp dem efter ett tag. Det var lite jobbigt att behöva vänta på nästa bok, jag glömde ju bort vad som hade hänt

    I chiclit-genren gillar jag en tokrolig light-deckarserie av Janet Evanovich. Den är nog eg ganska simpel, men jag skrattar mig tårögd varje gång jag öppnar en av hennes böcker. De heter något med "byte" på svenska, "lätt byte", "snabbt byte", "svårfångat byte" osv.

  • Sara 120707
    Darling Daisy skrev 2012-09-12 14:06:20 följande:
    Jag läste någon eller några av Kerrs böcker för måååånga år sen, men hade, som du skrev, svårt att komma in i dem. Gav tyvärr upp ganska snart.
    Robert Jordan har jag nog läst de fem-sex första av, men gav också upp dem efter ett tag. Det var lite jobbigt att behöva vänta på nästa bok, jag glömde ju bort vad som hade hänt

    I chiclit-genren gillar jag en tokrolig light-deckarserie av Janet Evanovich. Den är nog eg ganska simpel, men jag skrattar mig tårögd varje gång jag öppnar en av hennes böcker. De heter något med "byte" på svenska, "lätt byte", "snabbt byte", "svårfångat byte" osv.

    Jo jag har märkt att många har problem med tunga serier, de liksom ramlar ur dem efter några böcker. Sista jordan ska släppas när som helst så nu slipper man vänta iaf


    Evanovich är ju tantporr på hög nivå men de är vansinnigt underhållande, det är sällan man faktiskt sitter och skrattar högt åt en bok men de lyckas


    Några riktigt bra fantasy i lättare format som kan rekommenderas är cynthia voigts böcker, jackaroo, lyckans hjul etc. de är fristående men ändå sammanhängande. Riktigt bra böcker.

  • Chicita

    Böckernas värld är underbar, vad man än väljer att läsa.

    Att få förlora sig några timmar på en annan plats, ett annat liv är guld värt Glad 

  • Nikkita
    Chicita skrev 2012-09-12 15:06:29 följande:
    Böckernas värld är underbar, vad man än väljer att läsa.

    Att få förlora sig några timmar på en annan plats, ett annat liv är guld värt Glad 
    Absolut!
    Bättre än film på många sätt. Man kan tolka de olika karaktärerna & platserna som man själv vill Glad Jag blir helt uppslukad då jag läser en bra bok & ingen kan störa mig då jag sitter i min egen lilla värld & njuter i fulla drag!
  • Darling Daisy

    Sara: Visst är Evanovich böcker roliga! Jag har läst de som finns på svenska, men får nog ge mig på de engelska för att få läsa vidare.
    Tror att jag har läst några av Voigt och om jag minns rätt så gillade jag dem.

    Jag gillar också att läsa på engelska (om det är originalspråket), ibland flyter språket lättare då. Pratchetts böcker förlorar lite i översättning eftersom han har så vansinnigt många ordvitsar med i sina böcker. Men som merit måste jag sätta upp att jag faktiskt läst flera skivvärldsböcker på tyska, det ni!  

    Jag håller med er, Chicita och Nikkita. Böcker är fantastiska, både för att peppa en när man är lite nere och för att få smita undan verkligheten ibland.

    Apropå Tolkien: tycker ni att sagan om ringen-filmerna gör böckerna rättvisa?  

  • Darling Daisy

    Haha, googlade Cyntia Voigt och det var ju min gamla favvoförfattare från högstadiet!'
    Jag fullkomligen ääääälskade hennes Långa vägen hem-böcker och läste också många andra av hennes ungdomsböcker på den gamla goda tiden.

    Och apropå långa vägen hem: Rickard Adams bok om kaninerna: Den långa flykten. Den är riktigt, riktigt bra!!!

Svar på tråden BT-Veteraner