• Pyttsa­n
    Äldre 9 May 21:59
    9882 visningar
    9 svar
    9
    9882

    Behöver hjälp att välja typsnitt.

    Ingen av oss är duktig på att få saker att se snyggt ut på papper. Jag har pysslar både kort och kuvert, men nu MÅSTE vi få till texten och ut på det papper som ska in i korten så vi får iväg dem! 

    Korten är handgjorda i orange och gul och tillverkade av en retrotapet med stora blommor på. Stilen ska vara lättläst, inte för krusidullig, och får gärna förmedla en rustik retrokänsla. 

    Oerhört tacksam för tips med detta!

    mvh

     

  • Svar på tråden Behöver hjälp att välja typsnitt.
  • Äldre 10 May 10:56
    #1

    Jag skulle nog valt någon sån här:
    http://www.fonts101.com/search/TYPEWRITER.aspx

    (första fonten eller något liknande, fanns många att välja på)

    (efter vad du beskriver)
    Alltså att det ser ut som om det skulle kunna vara skrivet på en gammal hederlig skrivmaskin. För mig finns inget mer "retro" när det gäller text än när det är skrivet på en gammal skrivmaskin och det ser ut som att karbonbandet håller på att ta slut så bokstäverna inte är genomfärgade Flört

  • Pyttsa­n
    Äldre 10 May 11:11
    #2

    Ja, jag gillar också skrivmaskin, sambon har dock nekat detta tidigare, men jag kanske ska föreslå igen. :) Om jag skriver ut ett färdigt exempel kanske han har lättare att se helheten med kortet framför sig. 

    Tackf ör länken i varje fall! Bra sorteringssytem det fanns där! 

  • Äldre 10 May 11:14
    #3

    Med konceptet du berättade så tror jag att det hade blivit riktigt häftigt, speciellt om ni gör texten lite större (helt eller delvis, man kan ju leka med storleken och göra olika storlekar på olika rader för att få lite mer struktur och en extra dimension i texten liksom)

  • Tokig
    Äldre 10 May 11:27
    #4

    Pyttsan - kan du inte visa en bild på inbjudningskorten?

  • Dandel­ion
    Äldre 10 May 12:06
    #5

    Den här sidan har också många fina typsnitt om man klickar sig fram till typ fancy och retro. http://www.dafont.com/theme.php?cat=115&page=7 Längre ner på den sidan finns ett som heter "Air Conditioner", det är helt ok och lite retro, tycker jag.

  • Pyttsa­n
    Äldre 10 May 21:19
    #6
    Tokig skrev 2012-05-10 11:27:51 följande:
    Pyttsan - kan du inte visa en bild på inbjudningskorten?
    Snart! Kan inte posta bilder frn telefonen, så jag måste mecka med kamera+sladd och jag är så fruktansvärt lat. Flört
  • Pyttsa­n
    Äldre 11 May 09:06
    #7

    Nu kan jag inte hitta mitt provkort, det ligger nog i botten på nån väska. Lägger in en bild med materialet istället. På varje kort blir det en bit tapet, en bit spets och 1-3knappar. Ingen text på pärmen.

    Texten kommer på ett senapsgult papper inuti kortet och kuvertet är tillverkad i en annan tapet med gula blommor. 

    Föreslog skrivmaskinstypsnittet och nu tyckte sambon att det verkade lite häftigt ändå. Skrattande Annars tror jag jag försöker hitta nåt som ser handskrivet ut, utan att bli för snirkligt. jag gillade den som Dandelion föreslog också, men då vi har ett W i vårt namn får det inte vara ett typsnitt med runt W...när jag var liten roade jag mig med att rita 2prickar under så varje W såg ut som ett par hängbröst. Skäms Jag KAN helt enkelt inte se det framför mig och flere av mina barndomsvänner kommer ju att sitta och rita bröstvårtor på sambons namn..Oskyldig

     

  • Pyttsa­n
    Äldre 11 May 09:07
    #8


     

  • Äldre 11 May 11:02
    #9

    Om du vill ha "handtextat" så kan du kolla på Lucinda Handwriting. Brukar finnas i word som standard. 
    Jag använder den lite då och då när jag vill få det att se mer enkelt och handskrivet ut 

Svar på tråden Behöver hjälp att välja typsnitt.