• Anna88
    Äldre 6 May 23:14
    3435 visningar
    8 svar
    8
    3435

    Tärna och bestman med avec vid honnörsbordet?

    Vi skulle jätte gärna ha våra föräldrar brevid oss vid honnörsbordet men p.g.a. att brudgummens föräldrar är skilda och att det är helt omöjligt att ha dem att sitta brevid varandra så får vi tänka om. Kan man ha tärna med avec och bestman med avec på varsin sida om brudparet? Sen tycker jag också lite synd om mina föräldrar som inte får "hedersplatsen". För att få ha familjerna nära ändå så tänkte vi ha två tungor ut från honnörsbordet, ett för varje familj, så på det sättet kommer ju föräldrarna trots allt ganska nära oss. 

    Har nån annan haft liknande problem och hur har ni löst det? 

  • Svar på tråden Tärna och bestman med avec vid honnörsbordet?
  • Äldre 7 May 07:14
    #1

    Om jag minns rätt så sitter normalt brudgummens mor bredvid brudens far och brudgummens far bredvid brudens mor. Brudens föräldrar sittet närmast bruparet på båda sidor. Så dina bliviande svärföräldrar kommer ju ändå inte att sitta speciellt nära varandra om ni gör som man brukar. Det blir fyra personer i mellan och ska de prata med varandra får de skrika över brudparet.


    Men om ni ändå föredrar att har brudtärna/best man bredvid er så ha det. Vissa kanske klagar/undrar, men då får de väl göra det. Det är ni som bestämmer.


     

  • Äldre 7 May 09:03
    #2

    Egentligen är väl den traditionella placeringen ganska perfekt i de fall folk har skilda föräldrar som inte tål varandra. Sitter man längs samma linje men med 3-4 pers emellan sig, så har man nog nästan minst ont av varandra. Man ser inte varandra vare sig framåt eller åt sidan om man inte lutar sig.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Brud vår 2012
    Äldre 7 May 13:47
    #3

    Mina föräldrar är skilda sedan 3 år tillbaka, dock väldigt goda vänner än idag =)

    Vi gifter oss 2/6 och deras nya respektive har aldrig träffasts, vilket min mamma ville hinna göra innan bröllopet. Så nu den 19/5 kommer alla 4 hit på fika - hoppas det inte blir stelt ;)

    hur som helst, vi kommer att ha de ny respektive med på honörsbordet, så det kommer att se ut så här

    B's 'styvfar'   BG's mor    B's far    Brud    Brudgum   B's mor   BG's far    B's 'styvmor' 

    om det nu går bra på vår första träff tillsammans, vill säga...

    Min första tanke var först att sätta de nya längst ut på några av tungorna, men jag får inte till det, då vi inte har så mycket 'äldre' med i vår gästlista och därför tror jag att 'gamlingarna' har trevligare så här

    lycka till

  • sabz
    Äldre 7 May 13:51
    #4

    Mina föräldrar är fortfarande tillsammans men inte min sambos. Vi ska köra samma placering som 'Brud vår 2012':

    BG's 'styvfar'   BG's mor    B's far    Brud    Brudgum   B's mor   BG's far    BG's 'styvmor'

  • katari­narask
    Äldre 7 May 13:52
    #5

    Eftersom min mamma inte är i livet har vi valt att inte ha våra förlädrar bredvid oss utan vi kommer att ha tärna, bestman och våra två toastmasters


     

  • Anna88
    Äldre 9 May 12:52
    #6

    tack för hjälpen, nu kommer vi iaf vidare i diskussionen. Fint att det finns de som löst de på båda sätten, både med föräldrar närmast och alternativet tärna bestman :) det här ska nog blir bra 

  • Sebast­iána
    Äldre 9 May 13:46
    #7
    passionsblomman skrev 2012-05-07 09:03:28 följande:
    Egentligen är väl den traditionella placeringen ganska perfekt i de fall folk har skilda föräldrar som inte tål varandra. Sitter man längs samma linje men med 3-4 pers emellan sig, så har man nog nästan minst ont av varandra. Man ser inte varandra vare sig framåt eller åt sidan om man inte lutar sig.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Precis vad jag tänkte.
  • lilly7
    Äldre 9 May 14:44
    #8

    Vi hade oss och mina föräldrar enligt den traditionella placeringen. Sen så är min mans pappa död och hans mamma för krasslig för att komma. Så vi fyllde istället på med hans syskon - 2 killar och 1 tjej. För att få jämna par tog vi en tärna också.

Svar på tråden Tärna och bestman med avec vid honnörsbordet?