• JennyO
    Äldre 1 May 10:05
    3889 visningar
    21 svar
    21
    3889

    Välkomstdrink

    Hur tänker ni kring välkomstdrink innan vigseln?


    Våra gäster kommer att anlända till lokalen innan vi gör entré och då vill vi gärna bjuda på någon form av välkomsdrink, något enkelt och lätt att mingla med.


    tips mottages tacksamt eftersom vi inte är riktigt överrens i frågan... ;)

  • Svar på tråden Välkomstdrink
  • Äldre 1 May 10:08
    #1

    Vi ska ha brudskål. Vad som skiljer det från en vanlig välkomstdrink har jag inte riktigt kommit på, däremot. Men vi ska bjuda på rosébubbel, Rotari Rosé, och på alkoholfritt jordgubbsbubbel som har nästan samma färg som det vanliga. Till det har vi nog bara enkelt tilltugg - färdigköpta grissinis eller liknande, och så får gästerna mingla runt med varandra tills vi kommer. 

    Vad är det för olika alternativ ni har?  

  • JennyO
    Äldre 1 May 10:15
    #2

    Jo men brudskål ska vi med ha, efter vigseln så att vi kan vara med. Någon form av bubbel blir det, vad vet vi inte ännu. Blir en sväng till Tyskland i sommar och bunkra. gifter oss inte förrän 1 september så det finns gott om tid.


     


    Välkomstdrinken tänkte jag en lätt bål, kanske lite -80 men vaddå... ;) Min M2B gillade dock inte det förslaget och tyckte vi skulle köra på vin och öl, som ändå serveras till middagen...

  • Äldre 1 May 10:23
    #3

    Aha, så ni delar upp det på två omgångar. Vad trevligt för de som kommer bara till vigseln! 

    Jag gillar din idé med bål! Vi brukar göra ett läskande och lätt bål med lika delar vitt vin och fläderdricka och så massor av skivade jordgubbar, eller frysta om det inte är jordgubbssäsong. För mig känns det lite festligare med t.ex. bål före middagen. Vin eller öl blir mer hemmafestskänsla, för min del iallafall. Om era gäster dessutom redan har druckit bubbel vid kyrkan och ska vänta på er i festlokalen i sällskap av vin och öl, på så gott som fastande mage... Jag tänker att det finns en stor risk att folk blir berusade, utan att "vilja" det.  

  • JennyO
    Äldre 1 May 10:34
    #4

    Vi har valt bort kyrkan eftersom vi inte är så kyrkliga av oss. Vi har därför vigseln i festlokalen. gästerna kommer dit innan oss, eftersom vi är iväg och fotas först, sen ska vi göra storstilad entré i limo tänkte vi.


    Vi vill därför att gästerna säkert är på plats när vi kommer dit, och för att lätta stämningen, många som inte träffats innan, så kände jag att en liten drink av något slag hjälper till, helt utan tanken att folk ska bli berusade klart, de blir de som vill det senare på kvällen iaf ;)


    Spontant är bål ett bra alternativ, lätt att göra mycket av och variera så även barnen kan få så det ser likadant ut som det de vuxna får.

  • Puff
    Äldre 1 May 10:39
    #5

    Vi har tänkt bluda på en somrig bål eller liknande men också kaffe! Vi fick tipset av min syster som hade varit med om att vissa gäster fått kaffeabstinens när de fick vänta ända tills efterrätten innan de fick kaffe, och det är ju så lätt att undvika :)

  • annapa­nna88
    Äldre 1 May 10:45
    #6

    Förstår jag det rätt att välkomstdrinken då ska vara innan vigseln?
    Jag tycker att en bål som Syrinx föreslår låter fantastiskt gott! Enkelt att göra är det ju också :) Man kan ju också ha andra bär som det är mer säsong för i september :) Och så behöver man ju inte ha alltför mycket alkohol i efterom ni ska ha brudskål efter vigseln också.

  • JennyO
    Äldre 1 May 10:45
    #7
    Puff skrev 2012-05-01 10:39:59 följande:
    Vi har tänkt bluda på en somrig bål eller liknande men också kaffe! Vi fick tipset av min syster som hade varit med om att vissa gäster fått kaffeabstinens när de fick vänta ända tills efterrätten innan de fick kaffe, och det är ju så lätt att undvika :)
    Kanske bra tänkt, det ska kanske finnas alternativ. Själv är jag en sån person som kan bli knepig om jag inte får kaffe i tid
  • Äldre 1 May 10:46
    #8

    Ibland antar man visst alldeles för mycket - det är ju inte självklart att gifta sig i en kyrka! Förlåt för det kvicka antagandet, TS.

    Om jag får det rätt nu, så vill ni alltså bjuda på välkomstbål i festlokalen innan själva vigseln? Medan gästerna väntar på er? Och efter vigseln blir det brudskål med bubbel? 
    Det låter supertrevligt! Dessutom förstärks mina tankar kring vin och öl ännu mer. Att ha något att smutta på och mingla runt med är väldigt trevligt, och extra trevligt med att det kan bli ett "vanligt" bål och ett alkoholfritt, som ser likadana ut.

    Smart tänkt med kaffe också, Puff! 

  • JennyO
    Äldre 1 May 10:47
    #9
    annapanna88 skrev 2012-05-01 10:45:09 följande:
    Förstår jag det rätt att välkomstdrinken då ska vara innan vigseln?
    Jag tycker att en bål som Syrinx föreslår låter fantastiskt gott! Enkelt att göra är det ju också :) Man kan ju också ha andra bär som det är mer säsong för i september :) Och så behöver man ju inte ha alltför mycket alkohol i efterom ni ska ha brudskål efter vigseln också.

    Japp, rätt uppfattat. Vill inte att det ska vara någon tung drink som alla blir lulliga av, de ska ju ha minne av vår vigsel med ;)


    Tror jag får försöka övertala min M2B iaf =)

  • JennyO
    Äldre 1 May 10:50
    #10
    Syrinx skrev 2012-05-01 10:46:50 följande:
    Ibland antar man visst alldeles för mycket - det är ju inte självklart att gifta sig i en kyrka! Förlåt för det kvicka antagandet, TS.

    Om jag får det rätt nu, så vill ni alltså bjuda på välkomstbål i festlokalen innan själva vigseln? Medan gästerna väntar på er? Och efter vigseln blir det brudskål med bubbel?
    Det låter supertrevligt! Dessutom förstärks mina tankar kring vin och öl ännu mer. Att ha något att smutta på och mingla runt med är väldigt trevligt, och extra trevligt med att det kan bli ett "vanligt" bål och ett alkoholfritt, som ser likadana ut.

    Smart tänkt med kaffe också, Puff!

    Hahahaha ingen fara. Tror att det fortfarande är så att man förknippar bröllop med kyrka, fast det blir mer och mer vanligt att man gifter sig på udda platser. För oss var det så att om vi skulle gifta oss i kyrkan så hade vi en enda kyrka vi kunde tänka oss, mer som ett kapell. För att gifta oss där ungefär den tid på året som vi önskar så hade vi fått vänta 3 år.....därför var valet sen lätt att ha allt i lokalen istället =)


    Blir en lätt bål som fördrink...ska bara övertala mannen ;)

Svar på tråden Välkomstdrink