• Äldre 28 Apr 19:49
    2060 visningar
    7 svar
    7
    2060

    En undran om hur jag kan skriva

    Hej.


    Jag har en undran som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.


    Vi ska gifta oss och ha ett litet bröllop. Våra närmaste med familjer i spetsen kommer efter vigseln bjudas på middag. Dock vill fler komma till vår vigsel och även vår dotter vill bjuda in två av hennes närmaste vänner med familjer.Dessa vet att det bara är de närmaste som ska äta middag med oss senare och detta är inga problem.


    Jag har gjort inbjudan till de som är välkomna till vigsel och middag och nu vill jag även skriva en inbjudan till de andra som är välkomna till vigseln.


    Min fråga är hur gör jag?


    Funderar på att ta det jag har skrivit på de inbjudningarna jag har men ta bort att det bjuds på middag sedan. Är det ok?


    Tack på förhand!


     

  • Svar på tråden En undran om hur jag kan skriva
  • brud 201208
    Äldre 28 Apr 20:07
    #1

    Det låter väl helt ok.
    Vi ska oxå ha ett litet bröllop med närmaste familj.men nu börjar kompisar och kusiner undra om dem kan komma till kyrkan.Vi hade tänkt att ha det bara för oss själva är man taskig om man säger nej??
    Det är ju roligt att dem vill komma och titta.....men.

  • Äldre 28 Apr 20:14
    #2
    brud 201208 skrev 2012-04-28 20:07:02 följande:
    Det låter väl helt ok.
    Vi ska oxå ha ett litet bröllop med närmaste familj.men nu börjar kompisar och kusiner undra om dem kan komma till kyrkan.Vi hade tänkt att ha det bara för oss själva är man taskig om man säger nej??
    Det är ju roligt att dem vill komma och titta.....men.
    Rent principiellt kan ni inte hindra dom från att komma till kyrkan.
    Kyrkan är öppen för alla så om dom vill komma så är det bara att göra det om man ska vara helt ärlig.

    Men om ni inte vill ha dom där så säger ni att ni hade hoppats att ni kunde få ha cermonin privat. Men att ni vet att ni ju faktiskt inte kan hindra dom om dom vill komma... 
  • Äldre 28 Apr 20:19
    #3

    Fler får gärna komma till kyrkan, inget problem alls!


    Vill bara skriva en liten inbjudan till några till som vi gärna skulle vilja närvara under vigseln.


    Tips på formuleringen?

  • Äldre 28 Apr 20:48
    #4
    thessan skrev 2012-04-28 20:19:43 följande:

    Fler får gärna komma till kyrkan, inget problem alls!


    Vill bara skriva en liten inbjudan till några till som vi gärna skulle vilja närvara under vigseln.


    Tips på formuleringen?


    Mitt svar var till brud201208 som ju skrev att dom egentligen inte ville ha någon mer där, men om det var taskigt att säga nej.
    Så att du sagt att du inte vill ha fler i kyrkan har jag inte sagt Flört 

    Minns inte vem, men någon hade skrivit ihop något om historia och att förut bjöd man in till tittbröllop eller globröllop och att dom ville väcka upp den gamla traditionen.

    Annars kan du ju skriva något om
    datum, tid, plats mm
    (som vanliga inbjudan)

    Och istället för något om mat efteråt så skriver du:
    Efter vigseln kommer vi att ge oss iväg för privat firande med vår närmaste familj.

     
  • chrpe
    Äldre 28 Apr 22:11
    #5

    Jag tror det är denna du tänker på Chicita. "Numera är det tämligen ovanligt med så kallade ?kyrkbjudningar?, det vill säga inbjudningar till att vara med om enbart vigselceremonin. Förr i tiden var det dock självklart att bjuda in alla vänner, bekanta och släktingar till kyrkan, utöver den begränsade skara som kunde beredas plats till festen, genom en kungörelse om att vigseln skulle äga rum. De som hade tid och lust var välkomna att dyka upp ? utan krav på vare sig klädsel, presenter eller formella svar. I Västergötland kallades sådana inbjudningar för ?tittekort?, för att de bjöd in just till att vara med och titta på vigseln, och i södra Sverige (och Danmark) talar man om "globröllop". Idag spelar kyrkan inte längre samma självklara roll i människors tillvaro, men denna tradition vill vi gärna blåsa liv i (även om vårt "tittekort" är elektroniskt)! Vi vill helt enkelt ha så många vänner som möjligt med oss under vigselceremonin, och tror att det blir en minnesvärd, stämningsfull och speciell händelse att vara med om - så dyk upp om Ni känner för det!"

  • Äldre 28 Apr 22:15
    #6
    chrpe skrev 2012-04-28 22:11:21 följande:
    Precis Skrattande
  • Äldre 28 Apr 22:52
    #7

    Tack snälla för er hjälp!


    Ska knåpa ihop nått ;)

Svar på tråden En undran om hur jag kan skriva