• Äldre 23 Apr 13:26
    3900 visningar
    7 svar
    7
    3900

    Kyckling på bröllop?

    Kan man servera kyckling som huvudrätt? Känns som att det är lite för "enkelt" men jag gillar inte rött kött och sambon inte fisk. Så då är det kyckling kvar! Ska ha en vegetarisk förrätt tror jag, och vill ha en festlig varmrätt. Efterrätten är tårt och dessertbuffé. 

    Några idéer? tack på förhand!
    Glad 

  • Svar på tråden Kyckling på bröllop?
  • Äldre 23 Apr 13:31
    #1

    Det är klart att ni kan servera kyckling om ni vill.

    Men jag kanske skulle ha satsat på struts istället. Det är ju fågel, men större muskler så för köttälskaren så kan det kännas lite liknande rött kött.
    Testlaga en strutsfilé hemma vet jag... 

  • durras­flikka
    Äldre 23 Apr 13:39
    #2

    Vi ska ha kyckling då jag är väldigt kräsen. Men jag tycker snarare det beror på vad man serverar till kycklingen än själva kycklingen i sig som gör om det känns för enkelt.


  • Äldre 23 Apr 14:31
    #3
    Chicita skrev 2012-04-23 13:31:38 följande:
    Det är klart att ni kan servera kyckling om ni vill.

    Men jag kanske skulle ha satsat på struts istället. Det är ju fågel, men större muskler så för köttälskaren så kan det kännas lite liknande rött kött.
    Testlaga en strutsfilé hemma vet jag... 
    Struts!! Det var lite annorlunda, har aldrig ätit det. Var köper du det?
    Jag är mån om hur djuren haft det och vill nog därför ha en "lycklig" dvs närproducerad, frigående och KRAV-märkt kyckling. Vet inte om dom kriterierna går att få om man väljer struts.

    Men som sagt det är frågan vad man har till kycklingen, funderar på potatis och rotfruktskaka (typ lite större potatisbulle men mer lyxigt) med nån god sås och primörer.  
  • Äldre 23 Apr 14:36
    #4

    Mmm struts är gott!!!!


     


    Vi hade kycklingspett och laxspett då vi hade medelhavsbuffé och en massa andra saker. Klart ni kan ha det! Jag ville inte ha kyckling men eftersom älsklingen är inte lika störtförälskad i lax som jag är så blev det så...

  • Äldre 23 Apr 15:01
    #5
    Fannyterez skrev 2012-04-23 14:31:55 följande:
    Struts!! Det var lite annorlunda, har aldrig ätit det. Var köper du det?
    Jag är mån om hur djuren haft det och vill nog därför ha en "lycklig" dvs närproducerad, frigående och KRAV-märkt kyckling. Vet inte om dom kriterierna går att få om man väljer struts.

    Men som sagt det är frågan vad man har till kycklingen, funderar på potatis och rotfruktskaka (typ lite större potatisbulle men mer lyxigt) med nån god sås och primörer.  
    Vi har köpt dels på ICA MAXI och dels direkt på strutsfarmen här i närheten.
    Men MAXI har en frys (ibland även en kyl-del) där dom säljer lite mer "exotiskt" kött.
    Det har funnits både björn, vildsvin, älg och lite annat där. Så kolla med någon större butik i närheten. Om dom inte har hemma så kan dom säkert ta hem åt dig.

    Strutsfarmen härikring har då lyckliga strutsar som får ströva runt i stora lador och även får vara ute i stora hagar på somrarna... Och om vi köper struts på MAXI så kommer det från samma ställe, slakteriet är ett lokalt så strutsarna fraktas inte heller långa vägar för att slaktas så det är ett stort plus Glad 

    http://www.sahlinsstruts.se/

    Hunden ääääälskar att åka dit och fika. Han är helt fashinerad av dom stora pippifåglarna. Och det enda han är ledsen över är att han inte kommer åt att rulla sig i dom stooora bajskluttarna (han har en fetish för fågelskit Tungan ute )
  • lilly7
    Äldre 23 Apr 15:10
    #6

    Vi ska ha kyckling - majskyckling som är lite lyxigare. Till det blir det risotto. Förrätt hummersoppa med inbakad västerbottensost. Och sen bröllopstårta som efterrätt.

  • Äldre 23 Apr 15:43
    #7

    Klart man kan ha det!

    Om ni vill ha något mer exotiskt finns det ju flera alternativ, struts som någon nämnt ovan, men även viltkött. Även om det är kött på samma sätt som nöt har det ju en annorlunda smak som du kanske skulle gilla. Och eftersom vilt sällam föds upp under lika produktionslika förhållanden som nöt tycker jag personligen att det känns mer ok att äta (äter annars vegetariskt).

Svar på tråden Kyckling på bröllop?