• teztro­ll
    Äldre 12 Apr 16:23
    3082 visningar
    10 svar
    10
    3082

    Hjälp! Vår solist vill inte sjunga under vigseln. Hur kan man lägga upp innehållet?

    Egentligen var det tänkt att en kompis skulle sjunga under vigseln, men han känner sig inte riktigt bekväm med det och har ångrat sig. Detta har jag all förståelse för.


    Men är det nån som har nått tips på vad man kan ha med istället? Känns som att det blir lite för lite och kommer att gå så himla fort.


    Vi ska gifta oss borgerligt och som det är tänkt kommer vigseln se ut så här:


     


    Ingång (Canon in D)


    Vigselförrättaren säger några ord


    Vigselakt


    Diktuppläsning av kompis (Shakesperaresonett)


    Utgång (Star Wars theme)


     


    Kan man ha typ "allsång" eller så på borgerliga vigslar. Blir ju inga psalmer, men det kanske finns andra låtar som kan passa. Någon som har något tips?

  • Svar på tråden Hjälp! Vår solist vill inte sjunga under vigseln. Hur kan man lägga upp innehållet?
  • Äldre 12 Apr 16:28
    #1

    Oniq berättade om att dom hade en ringcermoni där alla gäster ställde sig i en stor cirkel och tog tag i ett band eller snöre.
    Ringarna träddes upp på bandet och skickades runt så att alla gäster fick säga eller tänka ett par lyckönskande ord över dom när dom höll i dom...

    Det tycker jag låter som en trevlig sak.
    Men det funkar ju inte om ni har allt för många gäster dock Flört 

  • teztro­ll
    Äldre 12 Apr 16:33
    #2
    Chicita skrev 2012-04-12 16:28:13 följande:
    Oniq berättade om att dom hade en ringcermoni där alla gäster ställde sig i en stor cirkel och tog tag i ett band eller snöre.
    Ringarna träddes upp på bandet och skickades runt så att alla gäster fick säga eller tänka ett par lyckönskande ord över dom när dom höll i dom...

    Det tycker jag låter som en trevlig sak.
    Men det funkar ju inte om ni har allt för många gäster dock Flört
    Det lät fint! Men vi kommer att ha en del gäster, så det blir nog lite för mycket. Men idén var jättefin =)
  • Äldre 12 Apr 16:56
    #3

    När gifter ni er? Som allsång kanske ni kan ta någon visa/sång som hör till årstiden? Eller bara någon fin låt som alla kan. Jag har aldrig varit på en borgerlig vigsel men jag tycker absolut att man kan ha allsång där med :)


     


    Om ni inte har någon som kan sjunga så kanske någon vill spela? Ett musikstycke är ju fint även instrumentalt så att säga :)

  • teztro­ll
    Äldre 12 Apr 17:03
    #4
    Ekorren skrev 2012-04-12 16:56:33 följande:

    När gifter ni er? Som allsång kanske ni kan ta någon visa/sång som hör till årstiden? Eller bara någon fin låt som alla kan. Jag har aldrig varit på en borgerlig vigsel men jag tycker absolut att man kan ha allsång där med :)


     


    Om ni inte har någon som kan sjunga så kanske någon vill spela? Ett musikstycke är ju fint även instrumentalt så att säga :)


    Vi gifter oss 14 juli.


    Hade gärna haft Nu grönskar det, men det känns mer vårigt. Nån som vet nån annan sång som skulle passa?


    Den blomstertid nu kommer är också väldigt fin, men det blir kanske lite fel med en psalm när det är borgerlig vigsel.


     


    Tyvärr känner vi enbart en som spelar gitarr (känner en trummis också, men bara trummor är lite tråkigt). Och gitarristen är väldigt blyg och gillar inte att stå i centrum

  • KhiraL­ii
    Äldre 12 Apr 17:23
    #5

    Jag måste bara fråga, tänker ni ha utgångsmusiken på orgel och i så fall har du dessa noter?

  • KhiraL­ii
    Äldre 12 Apr 17:24
    #6

    Jag läste för snabbt, såg nu att det var borgerligt

  • teztro­ll
    Äldre 12 Apr 17:27
    #7
    KhiraLii skrev 2012-04-12 17:24:25 följande:
    Jag läste för snabbt, såg nu att det var borgerligt
    Hehe. Vi ska faktiskt ha den på datorn och koppla till högtalare. Vi känner som sagt inga som kan spela och väljer att lägga mer pengar på själva festen än att hyra in musiker. Hade varit trevligt det också iofs, men som sagt finns inte pengarna.
  • Äldre 12 Apr 18:27
    #8
    teztroll skrev 2012-04-12 17:03:20 följande:

    Vi gifter oss 14 juli.


    Hade gärna haft Nu grönskar det, men det känns mer vårigt. Nån som vet nån annan sång som skulle passa?


    Den blomstertid nu kommer är också väldigt fin, men det blir kanske lite fel med en psalm när det är borgerlig vigsel.


    Tyvärr känner vi enbart en som spelar gitarr (känner en trummis också, men bara trummor är lite tråkigt). Och gitarristen är väldigt blyg och gillar inte att stå i centrum


    Några sommarvisor (hur bra de passar på bröllop får du avgöra :P ) visa vid vindens ängar, visa vid midsommartid, Idas sommarvisa, Pippis sommarvisa. Gå till bibiloteket och låna några visböcker, där finns det säkert massor med bra förslag!


     


    Jag tycker att "Nu grönskar det" funkar, den är väldigt fin. "Vänskap" är också en fin sång, finns instrumentalt om ni vill ha musik i bakgrunden till allsången :)

  • teztro­ll
    Äldre 12 Apr 18:52
    #9
    Ekorren skrev 2012-04-12 18:27:56 följande:

    Några sommarvisor (hur bra de passar på bröllop får du avgöra :P ) visa vid vindens ängar, visa vid midsommartid, Idas sommarvisa, Pippis sommarvisa. Gå till bibiloteket och låna några visböcker, där finns det säkert massor med bra förslag!


     


    Jag tycker att "Nu grönskar det" funkar, den är väldigt fin. "Vänskap" är också en fin sång, finns instrumentalt om ni vill ha musik i bakgrunden till allsången :)


    Tack så mycket!

  • Krila
    Äldre 12 Apr 19:37
    #10

    Behöver ju inte vara någon sommarvisa. Kan ju vara om kärlek. Och det finns det ju HUR mycket som helst av=)

Svar på tråden Hjälp! Vår solist vill inte sjunga under vigseln. Hur kan man lägga upp innehållet?