• Sia
    Äldre 6 Mar 00:14
    8023 visningar
    38 svar
    38
    8023

    Släkting som bjuder in "nya" flickvännen fast vi inte vill...

    Min blivande har en släkting som han står ganska nära. Denne släkting har ett ganska struligt kärleksliv. Till i somras var han tillsammans med en underbar kvinna, de var tillsammans i flera år och vi umgicks med dem så ofta vi kunde. Efter att det tog slut mellan dem träffade han ganska snart en ny kvinna som vi inte tyckte särskilt bra om. Vi träffade dock bara henne en gång, för det tog snart slut mellan dem också. Min blivandes släkting ringde då och berättade att de var för olika och att hon försökt lura honom. Skönt att hon är ute ur bilden, tyckte vi.


    När det började dra ihop sig för oss att skicka ut inbjudningar ringde släktingen och bad oss bjuda in hans ex (kvinnan vi tyckte mycket om) vilket vi gjorde eftersom vi själva också vill att hon ska närvara. Vi har behållt kontakten med henne efter att de gjorde slut. Vi skickade alltså en inbjudan till honom och en till henne.


    Nu är det en månad kvar till OSA och förra veckan ringde släktingen och sa att exet vi bjudit inte ville följa med på bröllopet för att han skulle ta med sig det andra exet också. De har nämligen blivit tillsammans igen fick vi veta. Min blivande gjorde då klart att det är det första exet som är bjuden och inte den andra kvinnan. Han sa till honom att vi ju faktiskt bjudit henne för att även han ville det. Men detta vägrar han acceptera. Han vill ha med sig båda kvinnorna, alternativt bara den han är tillsammans med nu (som vi inte tycker om).


     


    Snälla ge mig ett råd, hur ska vi hantera den här situationen? Vi vill verkligen att den första kvinnan ska komma och vi vill absolut inte att den andra kvinnan kommer. Det känns så löjligt alltihop. Förstår inte varför han absolut måste ha med sig kvinna #2, de har bara varit tillsammans en månad eller nåt sånt, och han vet hur mycket vi tycker om den första kvinnan.

  • Svar på tråden Släkting som bjuder in "nya" flickvännen fast vi inte vill...
  • Äldre 7 Mar 09:35
    #21

    Skönt att veta att det inte bara är vårt bröllop som alla verkar vilja komma till. Jag blev rätt paff när folk började bjuda in sig som man verkligen inte alls hade tänkt bjuda. Vi är redan tok för många! 
    Jag pratade med en kompis i helgen som sa att 10 personer kom till deras bröllopsmiddag utan att dom ens var bjudna! Och en annan sa att 3 familjer tog med sina barn trots att det var ett barnfritt bröllop och det hade framgått klart i texten, sen hade övriga gäster blivit sura för att inte deras barn hade blivit bjudna. Så fel det kan bli. Jag vet inte vad jag gör om extrapersoner kommer. Det blir även en svår situation om någon svarar på OSA och säger "vi kommer" även om inbjudan bara varit till en person. Men det kanske är onödigt att oroa sig för det förräns det händer


  • Äldre 7 Mar 10:01
    #22

    Innan jag började hänga här så trodde jag absolut inte att sånt här hände, det är ju helt galet. Usch, jag hoppas det inte dyker upp objudna gäster till vårat bröllop eftersom vi bantat ner gästlistan till middagen otroligt mkt redan, pga platsbrist. Dyker det upp folk så får dom helt enkelt inte plats =S 
    I övrigt tyckte jag chicitas råd var bra.  

  • Sebast­iána
    Äldre 7 Mar 10:05
    #23
    Chicita skrev 2012-03-06 10:04:11 följande:
    Det är inte upp till honom att bjuda in folk. Det är upp till er.

    Sen brukar man bjuda "med respektive" och om han och den här tjejen är tillsammans igen så är det ju kutym att man bjuder dom som ett par. Men bara för att det "brukar vara så" betyder inte att ni måste följa den etikettregeln.
    Dessutom brukar det gälla etablerade par som är tillsammans när inbjudan skickas ut. Inte om dom tillkommer i efterhand. Oavsett om dom varit tillsammans förut eller inte.
    Nej, som sagt. Det är etablerade par som ska bjudas tillsammans. Det här verkar vara direkt motsatsen till etablerat par.

    TS förklara läget och stå på er!!!
  • Cissil­li
    Äldre 7 Mar 10:09
    #24
    skaraborg2012 skrev 2012-03-06 17:21:56 följande:
    Förlåt, det här kanske inte är relevant. Men tycker du/ni att åka från Halmstad till Stockholm är långt att åka för ett bröllop? Jag tycker det är en ganska "normal" sträcka att åka...! Vem har alla sina släktingar och vänner inom samma stad?!?
    Dock förstår jag henne, 5t är ju faktiskt inte 30 min liksom! :) Vi har gäster från USA och Norge, men ändå.. 5t är myket för de som tycker det..hej åka åka 5 t framme till vigseln typ 14 sedan hem sentpå kvällen åka åka 5t.. I GET IT iaf;)
  • Äldre 7 Mar 11:07
    #25
    pulmonate skrev 2012-03-07 09:35:23 följande:
    Skönt att veta att det inte bara är vårt bröllop som alla verkar vilja komma till. Jag blev rätt paff när folk började bjuda in sig som man verkligen inte alls hade tänkt bjuda. Vi är redan tok för många! 
    Jag pratade med en kompis i helgen som sa att 10 personer kom till deras bröllopsmiddag utan att dom ens var bjudna! Och en annan sa att 3 familjer tog med sina barn trots att det var ett barnfritt bröllop och det hade framgått klart i texten, sen hade övriga gäster blivit sura för att inte deras barn hade blivit bjudna. Så fel det kan bli. Jag vet inte vad jag gör om extrapersoner kommer. Det blir även en svår situation om någon svarar på OSA och säger "vi kommer" även om inbjudan bara varit till en person. Men det kanske är onödigt att oroa sig för det förräns det händer
    Tja, vi höll på att få ett gäng gäster som skulle på bröllopet efter oss i kyrkan. Dom traskade in i församlingshemmet där mina kollegor som skulle servera höll på och dukade och fixade, och började bläddra i våra program mm...
    Några uttryckte att det verkade roligare att stanna på vårt bröllop än att åka på det dom skulle på Tungan ute 
  • Äldre 7 Mar 11:32
    #26
    Chicita skrev 2012-03-07 11:07:04 följande:
    Tja, vi höll på att få ett gäng gäster som skulle på bröllopet efter oss i kyrkan. Dom traskade in i församlingshemmet där mina kollegor som skulle servera höll på och dukade och fixade, och började bläddra i våra program mm...
    Några uttryckte att det verkade roligare att stanna på vårt bröllop än att åka på det dom skulle på Tungan ute 
    Nemmen sluta! Man kan crasha andra event men inte bröllop! Jag är den första som går in på t.ex. Operan eller en konstutställning när de har vernisage och äter mig mätt..ahah, men INTE bröllop (eller begravningar) där får väl gränsen gå! haaha. Så fräkt!
  • Äldre 7 Mar 12:03
    #27
    pulmonate skrev 2012-03-07 11:32:52 följande:
    Nemmen sluta! Man kan crasha andra event men inte bröllop! Jag är den första som går in på t.ex. Operan eller en konstutställning när de har vernisage och äter mig mätt..ahah, men INTE bröllop (eller begravningar) där får väl gränsen gå! haaha. Så fräkt!
    Skrev den här tråden efteråt... lite mer utförligt Flörtwww.brollopstorget.se/Forum-1-88/m4058852.html
  • skarab­org201­2
    Äldre 7 Mar 12:07
    #28
    Cissilli skrev 2012-03-07 10:09:44 följande:
    Dock förstår jag henne, 5t är ju faktiskt inte 30 min liksom! :) Vi har gäster från USA och Norge, men ändå.. 5t är myket för de som tycker det..hej åka åka 5 t framme till vigseln typ 14 sedan hem sentpå kvällen åka åka 5t.. I GET IT iaf;)
    Ja 5h är långt att åka om man ska åka hem på kvällen igen (dock måste man inte åka bil den sträckan, behöver det verkligen ta så lång tid?). Hur som, jag tog nästan för givet att man stannar över natten eller kommer dagen innan om man ska vara någons tärna. Alla våra gäster kommer att stanna över, de som har kortast sträcka att åka har 20mil, (en person som har 3mil att åka dock) men mest långväga kommer från Finland, Norge och England.
  • skarab­org201­2
    Äldre 7 Mar 12:18
    #29
    Just Me skrev 2012-03-06 18:26:40 följande:
    MIna släktingar åker 180 mil Men så har jag lovat att det ska bli värt det ha haa 

    Åter till ämnet Kom på att det här är nog rätt vanligt. Min svärmor har oxå "name droppat" folk "Jo men ni MÅSTE ju bjuda X, visst ska ni det, för jag tycker ju sååå mycket om X!" Eh nej det hade vi inte alls tänkt och göra.... och kommer inte göra. Det är vårt bröllop och vi ska ha med folk som VI tycker om. Om vi ska börja bjuda med allas ex och varenda en som NÅGON på bröllopet tycker om så kommer vi inte få plats i någon lokal överhuvudtaget.... Så nä, än en gång: Stå på er!! Det är ERT bröllop och han borde veta bättre än och ringa och tigga "fribilljetter" till någon brud han råkar vara ihop med just nu...  
    Haha, ja vi har med väldigt långväga så man får verkligen anstränga sig så de tycker det är värt det! =)

    Jag har inte riktigt tänkt på det förrän du nämnde det, men vi har upplevt exakt samma sak med svärmor. Egentligen har jag inte något emot det då hon erbjudit sig att ge ett ekonomiskt bidrag för att vi ska kunna bjuda fler släktingar till min sambo. Men när hon tyckte att vi skulle bjuda kusinernas barn med...då gick det för långt för mig. Då sa jag stop! Det är en sak att bjuda kusiner som är barn, men när det kommer till kusinernas barn då tycker jag det går för långt. (kan tillägga att jag varken träffat denna kusinen, dennas hustru eller barn, min sambo har inte heller träffat frugan och barnen!)
    Sen blir det lite konstigt att han har mostrar och fastrar och kusiner när jag inte har bjudit en enda sådan, men han umgås med en del av sina, det gör inte jag. Jag har kompenserat med att bjuda fler vänner istället!
  • Äldre 9 Mar 10:33
    #30

    Jag blir lamslagen av fräckheten hos folk! Det verkar som det saknas vanligt hederligt hyfs hos väldigt väldigt många både unga som gamla, vilket faktiskt chockar mig. Hur kan man vara så fräck???


    Håller absolut med dom som tidigare skrivit. Och att det är er dag där ni ska välja vilka ni vill ha omkring er.
    Det är egentligen en självklarhet. Men hur löser man situationen när den nu blivit som den blivit?
    Hur tar man sig ur den på ett sätt som känns bekvämt? Jag vet faktiskt inte...

    Har själv hamnat i liknande situation vilket jag ALDRIG trodde skulle hända....
    Och jag behöver råd på hur man kan formulera sig utan att det blir sura miner och missförstånd.

    Har en kusin (38 år som jag) som också har struligt kärleksliv. Har nu träffat en kvinna sen några månader tillbaka som han ena veckan är tillsammans med och andra inte. Ena veckan är hon det bästa som hänt (vilket alla tjejer innan också varit...) nästa vecka är hon "dum i huvudet". Vi skickade inbjudan som var ställd till enbart honom, för oss har det aldrig varit aktuellt att bjuda hans respektive, även om han hade nån, vilket han just för stunden när inbjudan skickades inte hade. Nu har jag fått svar från honom att "jag och min flickvän kommer gärna". Pust.....


    Han har inte jättebra koll på etikett men hur svarar jag honom bäst? Jag får ont i magen av sånt här och det kan ligga och gnaga länge länge.

    Vi har redan för "mycket" folk bjudna. Lokalen har ett tillåtet maxantal som vi redan spräckt om alla inbjudna tackar ja (bröllop i juli). Min barndomskompis som bor i USA ringde och frågade i förra veckan om det var ok om hennes nya hon träffat för ett tag sen fick komma. Där är det en helt annan situation så det var självklart helt ok. Men då är det också en till gäst.
    Sen har vi en disskusion med min blivandes bror och fru ang. deras två barn. Vi har ett barnfritt bröllop men de har trott att det inte gäller dem av olika anledningar...


     


    Jag är som sagt helt oförstående till att det har blivit såhär, för jag har tyckt att vi är övertydliga.
    När jag läst trådar om det här förut har jag tyckt att " det är väl inte så svårt, det är bara att säga till folk hur läget är". Men när man nu själv är där är det allt annat än enkelt. Vill ju inte stöta mig eller få en jobbig stämning mellan oss.


    Så, några tips på hur man kan svara min kusin?


     

  • Tveket
    Äldre 9 Mar 10:52
    #31

    Bride to be 2012:

    Ni har ju en jättebra bra anledning att inte bjuda kusinens nya. Det finns helt enkelt inte plats. Ni kan ju säga att ni sätter upp henne på reserv listan men att ni inte kan garantera att det finns plats. Dessutom var de ju inte tillsammans när inbjudningarna gick ut så han borde ju ha förståelse för att hon inte kanske kan komma.

  • Äldre 9 Mar 19:12
    #32
    Tveket skrev 2012-03-09 10:52:13 följande:
    Bride to be 2012:

    Ni har ju en jättebra bra anledning att inte bjuda kusinens nya. Det finns helt enkelt inte plats. Ni kan ju säga att ni sätter upp henne på reserv listan men att ni inte kan garantera att det finns plats. Dessutom var de ju inte tillsammans när inbjudningarna gick ut så han borde ju ha förståelse för att hon inte kanske kan komma.

    Du har helt rätt och jag vet...
    Har skrivit till honom och förklarat helt ärligt hur det är. Får se hur han reagerar.
    Det går säkert bra det är bara så lätt att förstora det när man just ställs inför det.


     


    Tack för stödet!

  • Äldre 10 Mar 00:37
    #33

    Min syster frågade om hon fick ta med sig en "+1" eftersom hon hade tänkt göra ett dansuppträdande med honom. Vi hade ganska gott om plats, så det fick hon naturligtvis. Strax därefter blev de ihop och i höst ska vi gå på DERAS bröllop. Skrattande

  • Äldre 10 Mar 04:53
    #34
    Lenblo skrev 2012-03-10 00:37:44 följande:
    Min syster frågade om hon fick ta med sig en "+1" eftersom hon hade tänkt göra ett dansuppträdande med honom. Vi hade ganska gott om plats, så det fick hon naturligtvis. Strax därefter blev de ihop och i höst ska vi gå på DERAS bröllop. Skrattande
    Åh, vad gulligt! Det är precis sånt som gör att det känns självklart för mig att bjuda in respektive, så länge som den i paret man är vän med betraktar det som ett seriöst förhållande. Även om man kanske inte umgåtts så mycket med respektiven innan eller kanske inte ens träffat dem pga olika anledningar signalerar man genom en inbjudan att detta är ett par som vi vill ha en framtida relation med.

    Jag vet att det finns gott om människor på BT som tycker annorlunda, men för mig är det självklart att bjuda båda i ett par. Undantaget är om man umgås med en större grupp utan partners, tex arbetskamraterna eller handbollslaget.
  • Diphyl­la
    Äldre 12 Jun 00:06
    #36

    Jag kan tycka att det här med "etablerat par" spelar en nyckelroll i såna här sammanhang, men att uttrycket behöver förklaras lite. För mig, t.ex., så går gränsen vid etablerat par då man bor ihop. I detta inkluderas ju under normala omständigheter även gifta par och par som har barn. Undantag finns, de som t.ex. varit tillsammans i flera år och ändå är särbos, då får man ju göra en uppskattning, men rena pojk- och flickvänner tycker jag är generöst att bjuda in. Absolut inte fel på något vis, men inte självklart helt enkelt.

    Däremot kan jag tycka jag att det är självklart att man bjuder in sina gästers sambo eller make/maka även om man inte känner dem. Jag och min fästman kommer att ha ett rätt litet bröllop men har ändå ett par-tre gäster som vi inte känner och knappt har träffat, eftersom de lever tillsammans med släktingar som ska bjudas.

    I ditt fall, TS, så håller jag dock med Chicita. För framtida relations skull så kanske man inte ska kasta i ansiktet att relationen inte är tillräckligt äkta, men jag tycker verkligen att ni ska stå på er. Han har bjudit in någon redan och kan inte bjuda in en till, och så enkelt är det, slut på diskussionen. Hade jag varit i samma situation och hon hade dykt upp ändå så hade jag helt sonika sett till att hon avlägsnat sig.

  • Sia
    Äldre 12 Jun 12:09
    #37

    Tack Diphylla för ditt svar! Nu är det drygt en månad sen vårt bröllop var, men jag tänkte berätta hur vi gjorde. Vi stod på oss. Sa till släktingen att vi inte har något emot hans nya (som vi knappt träffat), men de var inte tillsammans när vi skickade ut inbjudningarna och att vi då bjöd hans före detta efter hans önskemål. Till slut förstod han och kom till bröllopet tillsammans med sitt ex. Hans nya kände sig kanske snuvad på sin inbjudan, men eftersom det var han och inte vi som hade bjudit henne var det något han fick stå för. Hon verkade inte ha nåt agg mot oss. Och nu är det ändå slut mellan dem igen, så ingen skada skedd inför framtiden. ;)

  • Diphyl­la
    Äldre 12 Jun 13:39
    #38

    Haha, förlåt, jag tittade inte på datumet! Grattis!

    Då löste det sig ju bra för er del, och att det tog slut kändes kanske inte jätteförvånande med tanke på hur ni beskrivit förhållandet...

Svar på tråden Släkting som bjuder in "nya" flickvännen fast vi inte vill...