• Sia
    Äldre 6 Mar 00:14
    8019 visningar
    38 svar
    38
    8019

    Släkting som bjuder in "nya" flickvännen fast vi inte vill...

    Min blivande har en släkting som han står ganska nära. Denne släkting har ett ganska struligt kärleksliv. Till i somras var han tillsammans med en underbar kvinna, de var tillsammans i flera år och vi umgicks med dem så ofta vi kunde. Efter att det tog slut mellan dem träffade han ganska snart en ny kvinna som vi inte tyckte särskilt bra om. Vi träffade dock bara henne en gång, för det tog snart slut mellan dem också. Min blivandes släkting ringde då och berättade att de var för olika och att hon försökt lura honom. Skönt att hon är ute ur bilden, tyckte vi.


    När det började dra ihop sig för oss att skicka ut inbjudningar ringde släktingen och bad oss bjuda in hans ex (kvinnan vi tyckte mycket om) vilket vi gjorde eftersom vi själva också vill att hon ska närvara. Vi har behållt kontakten med henne efter att de gjorde slut. Vi skickade alltså en inbjudan till honom och en till henne.


    Nu är det en månad kvar till OSA och förra veckan ringde släktingen och sa att exet vi bjudit inte ville följa med på bröllopet för att han skulle ta med sig det andra exet också. De har nämligen blivit tillsammans igen fick vi veta. Min blivande gjorde då klart att det är det första exet som är bjuden och inte den andra kvinnan. Han sa till honom att vi ju faktiskt bjudit henne för att även han ville det. Men detta vägrar han acceptera. Han vill ha med sig båda kvinnorna, alternativt bara den han är tillsammans med nu (som vi inte tycker om).


     


    Snälla ge mig ett råd, hur ska vi hantera den här situationen? Vi vill verkligen att den första kvinnan ska komma och vi vill absolut inte att den andra kvinnan kommer. Det känns så löjligt alltihop. Förstår inte varför han absolut måste ha med sig kvinna #2, de har bara varit tillsammans en månad eller nåt sånt, och han vet hur mycket vi tycker om den första kvinnan.

  • Svar på tråden Släkting som bjuder in "nya" flickvännen fast vi inte vill...
  • Joanna Marie
    Äldre 6 Mar 07:09
    #1

    Jag tycker ni ska stå på er om att den andra kvinnan, hans nuvarande, inte är välkommen. Att ni inte tycker de har varit tillsammans tillräkligt länge och att ni hellre vill ha den första kvinnan med på bröllopet då ni står henne nära.

  • Äldre 6 Mar 07:24
    #2

    Jag tycker också att ni ska stå på er. Det är ERT bröllop. Ni ska tycka om gästerna ni bjuder!

  • ElinFa­lk85
    Äldre 6 Mar 08:47
    #3

    jösses vilken strulig människa.....stå på er som andra sagt det är ert bröllop inte hans. kommer han dragandes med tjejjen i fråga så stoppa dom i dörren, hade jag gjort.
    lyssnar han inte kan du bussa mig på honom, jag har adhd ;)

  • Just Me
    Äldre 6 Mar 09:58
    #4

    Jag förstår mig inte på folk! Det är väl en sak om han ringt och frågat, om det går bra att han tar med sig tjej nr 2, och sedan accepterat ert nej... Nä, stå på er. Ni får förklara åt honom att tjej nummer 2 är inte bjuden. Dessutom verkar folk inte förstå att varje extra person är en kostnad för brudparet (eller vem som nu betalar bröllopet) ! Så, stå på er. Det är ni som bjuder in era gäster, inte era gäster som bjuder in random folk! 

  • Äldre 6 Mar 10:04
    #5

    Det är inte upp till honom att bjuda in folk. Det är upp till er.

    Sen brukar man bjuda "med respektive" och om han och den här tjejen är tillsammans igen så är det ju kutym att man bjuder dom som ett par. Men bara för att det "brukar vara så" betyder inte att ni måste följa den etikettregeln.
    Dessutom brukar det gälla etablerade par som är tillsammans när inbjudan skickas ut. Inte om dom tillkommer i efterhand. Oavsett om dom varit tillsammans förut eller inte.

    När inbjudan gick ut så var han singel om jag förstod trådstarten rätt, han frågade då om han kunde få bjuda ett ex som ni tycker om och ni gick gärna med på det. Det är hans "plus en". Och det är generöst av er eftersom det inte är en svensk sedvänja att bjuda så.
    Men +2 existerar inte Tungan ute 

    Sätt hårt mot hårt. Han ville bjuda den här första tjejen och hon har fått sin inbjudan. Han får inte ta med någon annan. Så antingen kommer han själv eller så får han också stanna hemma med #2.
    Men håll i minnet att om det kommer att hålla med #2 denna gång så kanske ni har förstört möjligheterna till en bra relation med dom i framtiden... 

  • ElinFa­lk85
    Äldre 6 Mar 11:17
    #6
    Just Me skrev 2012-03-06 09:58:16 följande:
    Jag förstår mig inte på folk! Det är väl en sak om han ringt och frågat, om det går bra att han tar med sig tjej nr 2, och sedan accepterat ert nej... Nä, stå på er. Ni får förklara åt honom att tjej nummer 2 är inte bjuden. Dessutom verkar folk inte förstå att varje extra person är en kostnad för brudparet (eller vem som nu betalar bröllopet) ! Så, stå på er. Det är ni som bjuder in era gäster, inte era gäster som bjuder in random folk! 
    a-men to that!!! =).
  • ElinFa­lk85
    Äldre 6 Mar 11:21
    #7

    kan ta ett exempel. min ena tärna är tillsammans med hennes fästman sen många år ( de har även två underbara tvillingkillar). tyvärr så ska fästmannen bort med jobbet just den dagen när vi gifter oss. tärnan som är en mycket bra vän och en väldigt väluppfostrad individ ringde oss och frågade snällt om hon kunde få ta med sig en annan killkompis istället. det innebär ju ingen extra kostad eftersom hon lixom bara byter hennes +1. men för att dubbelkolla så ringde hon ändå. snacka om att ta hänsyn =D

  • ElinFa­lk85
    Äldre 6 Mar 11:22
    #8
    ElinFalk85 skrev 2012-03-06 11:21:47 följande:
    kan ta ett exempel. min ena tärna är tillsammans med hennes fästman sen många år ( de har även två underbara tvillingkillar). tyvärr så ska fästmannen bort med jobbet just den dagen när vi gifter oss. tärnan som är en mycket bra vän och en väldigt väluppfostrad individ ringde oss och frågade snällt om hon kunde få ta med sig en annan killkompis istället. det innebär ju ingen extra kostad eftersom hon lixom bara byter hennes +1. men för att dubbelkolla så ringde hon ändå. snacka om att ta hänsyn =D
    ( det var givetvis ok för oss)
  • Mikina
    Äldre 6 Mar 13:20
    #9

    alltså först och främst, vem är det som BER ER BJUDA IN NÅGON ANNAN på ert bröllop? för mig är det helt ofattbart hur man kan ringa och be om det, det är ju ingen grillkväll ni ska ordna, det är ert BRÖLLOP.

    vi har varit med om en något liknande histora. En vän har en flickvän som vi aldrig fått träffa mer än av en slump en gång och då hasplade hon ur sig hur dum min blivande var som skulle gifta sig eftersom "man kastar bort sitt liv då" mm mm. Det är enda gången vi träffat henne och vi har bjudit hem dem till oss många många gånger utan att de kommit (ibland inte ens tackat nej till inbjudan utan bara låtit bli att svara).
    När inbjudan skickades ut med bara killens namn (eftersom vi verkligen inte vill ha henne där) så SMSADE han min blivande och hörde om tjejen kunde hänga med. och dessutom sa han att "det vore bra om ni kunde skicka ut en specifik inbjudan till henne".
    Jag blev skogstokig, att man har mage att SMSA, och de har dessutom aldrig velat ses tidigare men då det vankas bröllop vore det trevligt...(för att inte tala om allt skit hon sagt om att gifta sig).
    Summa summarum så sa min blivande ifrån, bad om att ses och prata om det istället för en dålig sms-konversation och han var tydlig med att det är vår dag, att vi bara villa ha vänner omkring oss som är glada för vår skull.
    Så hon är inte bjuden och kommer aldrig bli bjuden. 

    Stå på er, ni bestämmer på er dag!

    Jag har dessutom aldrig förstått det här +1. Antingen bjuder man in ett par eller så bjudar man in en individ (eller flera) enligt mig. Jag hade aldrig velat ha en +1 ospecifik på mitt bröllop, och skulle heller inte vilja ta med mig en "valfri" på någon väns bröllop. Men där tycker vi alla säkert olika! 

  • Dejli
    Äldre 6 Mar 14:12
    #10
    ElinFalk85 skrev 2012-03-06 11:21:47 följande:
    kan ta ett exempel. min ena tärna är tillsammans med hennes fästman sen många år ( de har även två underbara tvillingkillar). tyvärr så ska fästmannen bort med jobbet just den dagen när vi gifter oss. tärnan som är en mycket bra vän och en väldigt väluppfostrad individ ringde oss och frågade snällt om hon kunde få ta med sig en annan killkompis istället. det innebär ju ingen extra kostad eftersom hon lixom bara byter hennes +1. men för att dubbelkolla så ringde hon ändå. snacka om att ta hänsyn =D
    Ta hänsyn vet jag inte, normalt hyfs säger jag. Allt annat hade varit ohyfsat. Det är inte alls självklart att ta med någon annan än den man är i ett etablerat förhållande med. I Sverige bjuder man ju sällan "plus en", utan man bjuder personer vid namn. Jag hade aldrig kommit på tanken att be att få ta med någon annan om vi var bjudna som par och min sambo inte kunde gå, utom möjligen om det var ett bröllop långt bort och där jag inte kände någon annan.
Svar på tråden Släkting som bjuder in "nya" flickvännen fast vi inte vill...