• polkap­inne
    Äldre 5 Mar 17:21
    13478 visningar
    82 svar
    82
    13478

    Har någon av er gjort en fuling?

    Är igång med att kolla priser på hår och smink.


    Som med allt annat höjs priserna rejält i bröllopssammanhang. Såg att en frisör tog 500 kr/h för en uppsättning men en bruduppsättning + smink skulle kosta 3500! Sjukt mycket extra tycker jag.


    Ringde en annan och sa att jag skulle vara gäst på ett bröllop och hon gav mig då ett pris för håruppsättning på 500 kr/h. Smink vet jag inte.


    Min fråga är då om någon av er gjort en fuling och sagt att ni bara ska vara gäst, brudtärna eller något annat och då fått ett billigare pris? Jag har lust att göra det men det skulle vara hemskt pinsamt om man blev påkommen.

  • Svar på tråden Har någon av er gjort en fuling?
  • Äldre 21 Mar 12:56
    #63
    say yes skrev 2012-03-21 12:24:14 följande:
    Ville bara tipsa om att The Body Shop tar 500 kr för sina brudsminkningar och då får man en förkonsultation också där man får prata med samma person som skall sminka en. Tror det är samma sak med Make Up Store men är inte helt säker.. 
    Jo det är samma med make up store, fast de tar 1500 för brudsminkningar där. Då får du två sminkningar av samma person, varav en på själva dagen och en innan, plus produkter för 500.
  • Green
    Äldre 21 Mar 13:06
    #64

    Jag har lite svårt att begripa detta fenomen.
    Varför ska då inte jag som kund ha rätten att beställa vilken tjänst jag vill ha och betala för bara för att jag ska råka gifta mig den dagen?
    Jag personligen har ingen förmögenhet att lägga på hår och make up.
    Jag vill ha en väldigt enkel uppsättning (men det är ju svårt att få det snyggt i nacken om man gör den själv)
    Vill inte lägga en massa tid i salongen (ska ha vigsel och fest hemma så jag har nog att göra ändå)
    Jag hade tänkt mig en tid runt 11-12 snåret och då lär det ju vara öppet ändå

    Har pratat med tjejerna på en av dom lokala salongerna och fick ett pris på 500:- för uppsättning+tvätt och 200:- för sminket. Dom tog gärna in mig en gång för att prova uppsättningen och välja ut passande färger på sminket (antar att jag betalar timpeng för det)
    Vad har dom för anledning att veta varför jag vill vara fin i håret?

  • lilja
    Äldre 21 Mar 13:41
    #65

    Chicita - Ja det lät konstigt. Tycker man ska vara mån om kunden och kunna diskutera kring saken.
    Likaväl att kunden kan vara mån om sin frisör. Man blir ganska besviken när det ljugs att "jag ska vara tärna på min systers bröllop", och sen ser man tjejen i fråga i tidningen under "nygifta"... Därav många som håller hårt på brud- och festfrisyr.

    Green - Kanske för att man gör det lilla extra den dagen för kunden, med något gott att dricka, jordgubbar och choklad?


    * 21 juli 2012 *
  • Äldre 21 Mar 13:57
    #66
    lilja skrev 2012-03-21 11:38:30 följande:
    Glömde skriva, gör INTE en fuling. Som frisör blir man bara riktigt jävla förbannad när det händer.
    Så pinsamt är det minsta det blir om du blir påkommen. Och respektlöst mot den yrkesarbetande.
    * 21 juli 2012 *

    Det här förstår jag verkligen inte.


    Om man nu verkligen inte vill ha någonting extra, man vill ha en enkel uppsättning utan provning eller konstiga tider. Varför ska man då behöva berätta att man ska gifta sig?


    Tycker inte alls de har någon rättighet att bli upprörda på salongen isf.


    Man vill ju betala för vad man får, sen förstår jag inte vad de har att göra om jag vill bli fixad för att gå på fest, vara brud eller bara stå i tvättstugan!

  • Äldre 21 Mar 14:23
    #67
    lilja skrev 2012-03-21 13:41:31 följande:
    Chicita - Ja det lät konstigt. Tycker man ska vara mån om kunden och kunna diskutera kring saken.
    Likaväl att kunden kan vara mån om sin frisör. Man blir ganska besviken när det ljugs att "jag ska vara tärna på min systers bröllop", och sen ser man tjejen i fråga i tidningen under "nygifta"... Därav många som håller hårt på brud- och festfrisyr.

    Green - Kanske för att man gör det lilla extra den dagen för kunden, med något gott att dricka, jordgubbar och choklad?
    * 21 juli 2012 *
    Men om bruden inte vill ha något extra? varken något att dricka eller äta och ingen avancerad uppsättning med smycken, tiaror eller löshår? Ska man behöva betala för det ändå? 
  • lilja
    Äldre 21 Mar 14:32
    #68
    Sara 120707 skrev 2012-03-21 13:57:03 följande:

    Det här förstår jag verkligen inte.


    Om man nu verkligen inte vill ha någonting extra, man vill ha en enkel uppsättning utan provning eller konstiga tider. Varför ska man då behöva berätta att man ska gifta sig?


    Tycker inte alls de har någon rättighet att bli upprörda på salongen isf.


    Man vill ju betala för vad man får, sen förstår jag inte vad de har att göra om jag vill bli fixad för att gå på fest, vara brud eller bara stå i tvättstugan!


    Ta en enkel uppsättning och låt bli att berätta om det är så du vill ha det!
    Jag kräver inte att kunden ska berätta vad hon ska göra, men det underlättar.

    Sen tycker jag att jag har all rätt i världen att bli upprörd om människor ska utnyttja system för att komma undan billigare. Det är ju min lön som blir mindre för att någon annan inte gör rätt för sig.

    Kan tillägga att under semestertider har vi lördagsstängt, vilket gör att jag går in på min lediga dag eller semester och jobbar. Hur kul är det då om man inte är ärlig?
    * 21 juli 2012 *
  • lilja
    Äldre 21 Mar 14:35
    #69
    ThereseV skrev 2012-03-21 14:23:12 följande:
    Men om bruden inte vill ha något extra? varken något att dricka eller äta och ingen avancerad uppsättning med smycken, tiaror eller löshår? Ska man behöva betala för det ändå? 
    Jag kan inte svara för andra frisörer i detta avlånga land!
    Jag vet bara hur vi gör på mitt jobb, och som jag skrev i ett tidigare inlägg, jag kan bara spekulera i hur de andra tänker.

    Ta det med er frisör!
    Tycker det bara är tråkigt när man inte är uppriktig!
    * 21 juli 2012 *
  • Äldre 21 Mar 14:37
    #70

    Men spelar det så stor roll om det är bröllop eller fest, så länge man inte vill ha något annat än en festfrisyr? Det är ju en sak om man vill få samma service som en bröllopsuppsättning med allt vad det innebär, men om man faktiskt bara vill ha en enkel festfrisyr? 

  • Äldre 21 Mar 14:38
    #71

    Jag menade inte att man ska ljuga om det , utan det borde väl gå att gå in och boka en festfrisyr och få en sådan trots att man är öppen om att det är ens bröllop.

  • Äldre 21 Mar 14:45
    #72
    ThereseV skrev 2012-03-21 14:38:02 följande:
    Jag menade inte att man ska ljuga om det , utan det borde väl gå att gå in och boka en festfrisyr och få en sådan trots att man är öppen om att det är ens bröllop.
    Ja det är ju det vi menar Glad
    Om man bara vill ha en enkel uppsättning, eller kanske till och med bara få håret lockat. Man ska inte ha slöja, inget löshår behövs osv... Då ska man kunna säga att "jag ska gifta mig - men jag vill bara ha en enkel festfrisyr".

    ... Och då bara behöva betala för det.

    Vissa frisörer ser det dock inte så tyvärr. Och det är fult och det förstör för alla andra i den branchen.
    Precis som det kan förstöra för andra brudar när vissa försöker fuska sig till en bruduppsättning med konsultation och extra lullull genom att boka en festfrisyr (som egentligen är betydligt mer avancerad)... 
  • Äldre 21 Mar 15:00
    #73
    Chicita skrev 2012-03-21 14:45:11 följande:
    Ja det är ju det vi menar Glad
    Om man bara vill ha en enkel uppsättning, eller kanske till och med bara få håret lockat. Man ska inte ha slöja, inget löshår behövs osv... Då ska man kunna säga att "jag ska gifta mig - men jag vill bara ha en enkel festfrisyr".

    ... Och då bara behöva betala för det.

    Vissa frisörer ser det dock inte så tyvärr. Och det är fult och det förstör för alla andra i den branchen.
    Precis som det kan förstöra för andra brudar när vissa försöker fuska sig till en bruduppsättning med konsultation och extra lullull genom att boka en festfrisyr (som egentligen är betydligt mer avancerad)...
    Precis min poäng, man ska betala för det man får men man ska ju inte behöva betala ett antal hundralappar mer bara för att frisören råkade höra ordet brud.
  • 1700ta­l
    Äldre 21 Mar 15:44
    #74
    lilja skrev 2012-03-21 11:35:49 följande:
    Skillnaden mellan fest- och bruduppsättning är att man i de flesta fallen ska i med ex. krona/tiara, slöja eller annan acc. och det tar lite mer tid + att om du ska vara brud så kanske du vill komma 07.30 (när det är vanligtvis är stängt), medans om du bara ska på fest kan komma kl.12 (när det är öppet).
    Att konsultation kostar 500kr/tim är väl inte så farligt?
    Vi har 15-minutersperiod för 195:-, vilket på en timme skulle bli 4x195:- = 780:-
    Oftast håller man inte på i en timme för provuppsättning, så rimligtvis borde det räcka med en halvtimme och 250:-

    Fast det där köper jag inte i det fall jag nämnde. Vaför ska det kosta mer i timmen för att man ev ska sätta dit en tiara? Tiaran tar ju längre tid att sätta dit (som du skrev) och det löses ju automatiskt genom att det blir längre tid = mer pengar till frisören...


     


    Jag kan absolut gå med på olika timpriser OM konsultation, löshår osv är det som gör det dyrare. Likaså tycker jag det vore helt ok med separat konsultationspris OM timpriserna var lika, då kan man ju sjlv välja. Men jag undrar vad man får extra för de 200 kr man måste betala extra för att ha vit klänning på sig istället för svart festblåsa? Som det verkar i det här fallet, absolut ingenting. Ok, det du säger med att man kommer innan öppningsdags är ju lite "besvär" för frisören. Men de 2 timmarna det handlar om är väl lika mkt OB som resten av lör-sön? Dessutom fick jag inte frågan när jag ville komma, det hade varit samma pris ändå. Mkt dålig stil av denna frisör (inte du då naturligtvis, utan de jag kontaktade ) tycker jag! Man får absolut inget extra för pengarna. Men så var ju det här problemet med på plus...

  • Tezzis­en
    Äldre 21 Mar 15:57
    #75

    Haha, jag tycker också att detta är väldigt konstigt. Är samma sak med fotograferna! Jag tycker du gör helt rätt....kör på Glad

  • Retrob­ohem
    Äldre 21 Mar 22:40
    #76

    Jag fick rådet av en væninnan som gift sig att aldrig næmna brud eller brøllop i samband med hår, naglar, smink och dekorationer. I och med att priserna automatiskt skruvades upp då. Galet att det ska vara så!


  • servet­ten
    Äldre 5 Apr 09:55
    #77
    servetten skrev 2012-03-05 23:01:07 följande:
    Jag hittade ett ställe som skulle göra min frisyr (skickade bild), ena tärnans frisyr och tre sminkningar väldigt billigt. Eftersom jag tror att det är för bra för att vara sant så gör vi ett "test" och går dit nu om några veckor. Blir det bra får hon göra inför bröllopet också =) Nämnde inte ordet brud vid bokningen..
    I helgen gjorde vi uppsättningarna. Det blev så himla bra! Två frisyrer och två sminkningar för 800spänn och jag sa det även till dem, att jag ville se om jag passade i frisyren för jag skall gifta mig i höst. Så det blir nog att jag bokar dem till bröllopet. Wiie, skönt med ett billigt och BRA ställe!
  • rosast­en
    Äldre 8 Apr 22:04
    #78

    Ja man ska absolut inte nämna ordet brud eller bröllop någonstans där man ska handla. Jag förstår om man kanske måste säga det om man ska fästa en slöja i håret och att man vill ha extra tid utan stress. Men annars behöver man inte ta "brudpaketen" eller ens nämna något om det.

  • Pernil­laaa
    Äldre 8 Apr 22:49
    #79

    Tycker detta fenomen är rätt intressant.
    Kolla med min frisörska som skulle ha 600kr/h för fest/bruduppsättning. Priset gäller per påbörjad timme och det stör mig! För skulle det går 10min över på en ny timme så får jag ändå lägga ut 600kr på de minutrarna.

  • Beatas­brandb­ilar
    Äldre 9 Apr 10:04
    #80

    Som frisör så bokas tider upp per timme så det är därför du får betala per timme som sätts upp.
    Vissa brudar är mer krävande än andra därav att man tar betalt per timme. Vissa tar 1,5 h och andra kan ta 3h.

    När man får en bruduppsättning ingår oftast lite mer lyx runtomkring.
    Tex Frukost, ev champange.
    Sedan tar man oftast lite längre tid på en bruduppsättning då det är extremt viktigt att bruden är nöjd och känner sig bekväm och inte blir stressad av att frisören har bokningar efter som sitter och väntar.
    Till en vanlig festfrisyr/balfrisyr görs oftast ingen provuppsättning utan det tar man oftast muntligt eller genom att titta på bilder.
    En brud bör alltid få göra en provuppsättning iallafall enligt mig.
    Det är viktigt att man som brud känner sig säker på hur frisyren ska bli just den dagen då man oftast är nervös över allt som man ska fixa och göra.

    Jag jobbar som frisör och jag kan bara prata för hur vi gör på våran salong och där ser vi mycket till vad bruden vill ha.
    Är det bara en enkel föning/ läggning så tar vi bara betalt för det.
    Jag har gjort många brudar med kort hår som gått fort och de har inte betalat några hästsummor eftersom alla varit väldigt smidiga och detta märks rätt snabbt när de kommer på provuppsättningen.
    Man ska dock veta om att även provuppsättningen tar tid och frisören kostar även den tiden. Ingen jobbar väl gratis. ;) Sedan ber vi oftast kunden lämna in ev löshår eller slöja någon vecka inna så man kan förbereda med fästen eller annat om sånt ska sättas i på bröllopsdagen och även om inte kunden är i salongen så tar det tid att fixa med sånt.

    Det är klart man kan gå in och säga att man ska på någon annans bröllop när man själv gifter sig men just den dagen tror jag att man mår bäst om de runt och kring sig vet vad som gäller och man slipper vara rädd för att försäga sig.
    Hos oss brukar vi även låta fotografer och mammor/vänninor vara med om de vill äta frukost, ta bilder eller bara vara med som smakråd eller stöd till bruden och detta är lite svårt om man inte vet att kunden gifter sig den dagen. :)

    Jag kan hålla med om att det är trist när folk (frisörer, florister, sminköser osv) tar  extra betalt bara för att man säger att man är brud för i vissa fall är det inte befoget då det kan vara väldigt enkla saker man vill ha. Men då kan man gå till någon annan som förhoppningsvis förstår en bättre och ger ett bra pris.
    De flesta brudar jag gjort behöver oftast den där extra tiden, eller att de känner att de kan komma in när som och prata lite eller bara ringa om man är lite nervös så därför är det nog bra om frisören vet om att man gifter sig.

    Just den dagen är det värt alla pengar bara man blir nöjd, så känner iallafall jag. :D

  • llinda­81
    Äldre 9 Apr 10:19
    #81

    min frisör tar 1800.- för brudklädsel, dvs hon sätter upp hår o sen hjälper hon mig på me klänningen o få rätt på allt.. hon tar inga andra kunder på hela lördagen o då tycker jag att 1800.- e väldigt billigt!!


    kanske av den anledningen att frisören inte tar andra kunder på den dagen när de har en bruduppsättning för att kunna vara till förfogande o bara va till brudens hjälp den dagen, som priserna blir lite högre....


     

  • Äldre 9 Apr 19:10
    #82
    Beatasbrandbilar skrev 2012-04-09 10:04:25 följande:
    Som frisör så bokas tider upp per timme så det är därför du får betala per timme som sätts upp.
    Vissa brudar är mer krävande än andra därav att man tar betalt per timme. Vissa tar 1,5 h och andra kan ta 3h.

    När man får en bruduppsättning ingår oftast lite mer lyx runtomkring.
    Tex Frukost, ev champange.
    Sedan tar man oftast lite längre tid på en bruduppsättning då det är extremt viktigt att bruden är nöjd och känner sig bekväm och inte blir stressad av att frisören har bokningar efter som sitter och väntar.
    Till en vanlig festfrisyr/balfrisyr görs oftast ingen provuppsättning utan det tar man oftast muntligt eller genom att titta på bilder.
    En brud bör alltid få göra en provuppsättning iallafall enligt mig.
    Det är viktigt att man som brud känner sig säker på hur frisyren ska bli just den dagen då man oftast är nervös över allt som man ska fixa och göra.

    Jag jobbar som frisör och jag kan bara prata för hur vi gör på våran salong och där ser vi mycket till vad bruden vill ha.
    Är det bara en enkel föning/ läggning så tar vi bara betalt för det.
    Jag har gjort många brudar med kort hår som gått fort och de har inte betalat några hästsummor eftersom alla varit väldigt smidiga och detta märks rätt snabbt när de kommer på provuppsättningen.
    Man ska dock veta om att även provuppsättningen tar tid och frisören kostar även den tiden. Ingen jobbar väl gratis. ;) Sedan ber vi oftast kunden lämna in ev löshår eller slöja någon vecka inna så man kan förbereda med fästen eller annat om sånt ska sättas i på bröllopsdagen och även om inte kunden är i salongen så tar det tid att fixa med sånt.

    Det är klart man kan gå in och säga att man ska på någon annans bröllop när man själv gifter sig men just den dagen tror jag att man mår bäst om de runt och kring sig vet vad som gäller och man slipper vara rädd för att försäga sig.
    Hos oss brukar vi även låta fotografer och mammor/vänninor vara med om de vill äta frukost, ta bilder eller bara vara med som smakråd eller stöd till bruden och detta är lite svårt om man inte vet att kunden gifter sig den dagen. :)

    Jag kan hålla med om att det är trist när folk (frisörer, florister, sminköser osv) tar  extra betalt bara för att man säger att man är brud för i vissa fall är det inte befoget då det kan vara väldigt enkla saker man vill ha. Men då kan man gå till någon annan som förhoppningsvis förstår en bättre och ger ett bra pris.
    De flesta brudar jag gjort behöver oftast den där extra tiden, eller att de känner att de kan komma in när som och prata lite eller bara ringa om man är lite nervös så därför är det nog bra om frisören vet om att man gifter sig.

    Just den dagen är det värt alla pengar bara man blir nöjd, så känner iallafall jag. :D
    Väldigt bra beskrivet och det är väl så som alla önskar att det går till överallt.
    Tyvärr så förstör ju några fulingar i alla brancher väldigt mycket för resten i den branchen oavsett om det gäller hår, smink, tårta eller annat...
    Det ska inte kosta mer bara för att man säger ordet bröllop eller brud i tillägg till det man vill beställa. Om det inte ingår mer i priset.
    Som exempelvis dom där berömda princesstårtorna som kan kosta över en tusenlapp mer för 4-5 tårtor bara för att man vill ha dom vita istället för gröna, men inget krav på att marsipanen inte får vecka sig eller att rosorna måste vara perfekta kopior av äkta rosor liksom...

    Jag tycker att Almas Café här i Borlänge är bra på den punkten. Där betalar du ett grundpris för tårtan, och sen tillkommer en arbetskostnad per timme för dekorering. Så om man vill ha avancerad dekor så kostar det mycket. Vill man inte ha någon dekor alls (man lägger egna hemodlade blommor på tårtan exempelvis) så blir det betydligt billigare... 

    Och jag har hört/ läst om frisörer som har samma princip också... Då får man ju verkligen vad man betalar för Solig 
Svar på tråden Har någon av er gjort en fuling?