• Äldre 15 Feb 17:43
    33723 visningar
    47 svar
    47
    33723

    Kostnad för borgerlig vigsel

    Jag undrar över den borgerliga vigseln.


    Har läst om flera brudar här på BT vars vigselförrättare krävt upp till 2500 kr för att utföra en vigsel och min fundering är om det verkligen är lagligt.


    Det enda jag har hittat om kostnadsreglering är:


    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090263.HTM


    Jag hade tidigare fått intrycket av att vigsel skulle vara kostnadsfri i Sverige(dvs att kommunen/länsstyrelsen står för ersättningen) och blir lite skrämd när jag läser om vigselförrättare som verkar sätta helt egna priser på denna "tjänst".


    Jag trodde att det i Sverige var en rättighet att få lov att gifta sig (efter hindersprövning) inte något där ekonomin ska vara ett stort hinder för att man vill bli äkta makar.


    Är inte detta en av anledningarna att vi betalar skatt??

  • Svar på tråden Kostnad för borgerlig vigsel
  • Ellis
    Äldre 10 May 17:48
    #31
    Dejli skrev 2012-05-10 17:34:25 följande:
    Fast vad har religionsfriheten med saken att göra? Man kan välja att tro eller inte tro, men om jag vill gifta mig hinduiskt så tror jag knappast att jag skulle få göra det på statens bekostnad...
    Religionsfrihet: Att inte behöva tro på något om man inte vill, dvs jag ska inte behöva välja ett kristet bröllop om jag inte vill ha ett kristet bröllop. Vill jag ha ett kristet bröllop kan jag ju vigas i kyrkan. Vill jag ha ett hinduiskt bröllop så kan jag välja det. Men jag ska inte behöva blanda in religion om jag inte vill.

    Att ta ut en liten kostnad för pappersarbetet eller något sådant om man går till stadshuset ser jag inte som något större problem. Att betala 3000kr däremot vore inte så roligt.
  • Äldre 10 May 19:29
    #32
    Cantaton skrev 2012-05-10 17:38:40 följande:
    Jag hittade en artikel från förra året här: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx gramid=103&artikel=4380142
    Jag vill gärna läsa artikeln men länken funkar inte
  • Dejli
    Äldre 10 May 19:54
    #33
    Ellis skrev 2012-05-10 17:48:36 följande:
    Religionsfrihet: Att inte behöva tro på något om man inte vill, dvs jag ska inte behöva välja ett kristet bröllop om jag inte vill ha ett kristet bröllop. Vill jag ha ett kristet bröllop kan jag ju vigas i kyrkan. Vill jag ha ett hinduiskt bröllop så kan jag välja det. Men jag ska inte behöva blanda in religion om jag inte vill.

    Att ta ut en liten kostnad för pappersarbetet eller något sådant om man går till stadshuset ser jag inte som något större problem. Att betala 3000kr däremot vore inte så roligt.
    Jag vet vad religionsfrihet är, men det är ju faktiskt ingen som tvingar dig att gifta dig i kyrkan om du inte vill. De som betalar kyrkoskatt gifter sig utan extra kostnad i kyrkan. 3000 kr låter mycket för en borgerlig vigsel, men under en livstid betalar du nog väldigt mycket mer än så till kyrkan om du väljer att betala kyrkskatten, så den vigseln blir troligtvis det absolut dyraste alternativet om du inte valt att gå ur kyrkan. De som valt att stå utanför får i normala fall betala för tjänsten om man trots allt vill gifta sig i kyrkan, och det är ju inte mer än rätt.
  • Ellis
    Äldre 10 May 20:04
    #34
    Dejli skrev 2012-05-10 19:54:56 följande:
    Jag vet vad religionsfrihet är, men det är ju faktiskt ingen som tvingar dig att gifta dig i kyrkan om du inte vill. De som betalar kyrkoskatt gifter sig utan extra kostnad i kyrkan. 3000 kr låter mycket för en borgerlig vigsel, men under en livstid betalar du nog väldigt mycket mer än så till kyrkan om du väljer att betala kyrkskatten, så den vigseln blir troligtvis det absolut dyraste alternativet om du inte valt att gå ur kyrkan. De som valt att stå utanför får i normala fall betala för tjänsten om man trots allt vill gifta sig i kyrkan, och det är ju inte mer än rätt.
    Jag har inte sagt att någon tvingar mig att gifta mig i kyrkan. Jag menar om man har ont om pengar, och det kostar att gifta sig borgerligt så kanske man överväger kyrligt ändå om den borgerliga vigseln kostar mycket pengar. Jag vet att man kan gå ur kyrkan, det gjorde jag på min 18-års dag. Jag bara menar att man ska kunna ha möjligheten att välja om man vill ha kristet bröllop, någon annan religion, eller oreligöst bröllop. Och jag tycker inte att det ska kosta skjortan att välja bort ett religöst bröllop. 
  • J8783
    Äldre 10 May 20:08
    #35

    Jag gick i samma klass på gymnasiet som dottern till våran kvinnliga vigselförrättare. Hon är anställd inom vårt bostadsbolag, minns inte hur? Men ganska högt. Samt att hon jobbar inom äldreomsorg. Hon kommer viga oss på sin lediga tid (fritid) och har ca 60min bilresa fram och tillbaka. Hon kommer inte ta avgift från oss ej heller nån  rese ersättning. 

    Men vi kommer i vilket fall vad hon än säger, ge henne nått minnesvärt från vår dag. Som vi hoppas hon kommer uppskatta
    Ej menat att "skryta". Men inte för att låta elak, men den bästa vi kunde få!! Dom andra är ju inte direkt så populära hos oss, just för deras "syn" på detta bröllopet.. Fast dom är anställda på kommun huset (dom övriga).

    Känns så bra, med en riktig värmländska som viger oss Solig 

  • Äldre 10 May 21:04
    #36
    Sara 120707 skrev 2012-05-10 19:29:37 följande:
    Jag vill gärna läsa artikeln men länken funkar inte
    BT är hopplöst med länkar ibland... Brukar inte bli bättre om man kopierar in en andra gång heller. Testa att bara markera länken, kopiera och klistra in den i sökfältet i webbläsaren.
  • Ellis
    Äldre 10 May 21:19
    #37
    J8783 skrev 2012-05-10 20:08:34 följande:
    Jag gick i samma klass på gymnasiet som dottern till våran kvinnliga vigselförrättare. Hon är anställd inom vårt bostadsbolag, minns inte hur? Men ganska högt. Samt att hon jobbar inom äldreomsorg. Hon kommer viga oss på sin lediga tid (fritid) och har ca 60min bilresa fram och tillbaka. Hon kommer inte ta avgift från oss ej heller nån  rese ersättning. 

    Men vi kommer i vilket fall vad hon än säger, ge henne nått minnesvärt från vår dag. Som vi hoppas hon kommer uppskatta
    Ej menat att "skryta". Men inte för att låta elak, men den bästa vi kunde få!! Dom andra är ju inte direkt så populära hos oss, just för deras "syn" på detta bröllopet.. Fast dom är anställda på kommun huset (dom övriga).

    Känns så bra, med en riktig värmländska som viger oss Solig 
    Låter toppen bra ju!  Måste vara trevligt med någon man vet lite vem det är Glad
  • Äldre 10 May 22:15
    #38

    ... men jag kan ju göra ett försök med länken:

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4380142 

  • Äldre 10 May 23:05
    #39
    Cantaton skrev 2012-05-10 22:15:12 följande:
    ... men jag kan ju göra ett försök med länken:

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

    MYCKET intressant!!!


    Då verkar mina farhågor vara berättigade, kanske ska starta en ny tråd och uppmuntra brudpar att anmäla vigselförättare som kräver betalt till länsstyrelsen?


    Sen tycker jag att ersättningen de får från LS är lite löjligt låg men det är ju en annan fråga

  • Äldre 13 May 19:33
    #40

    Detta kunde man läsa om vigselavgift på gp.se idag. Visserligen inget som vigselförättaren bestämmer om själv, men det ser ju helt klart olika ut från kommun till kommun om hur mycket ett par som vill gifta sig borgerligt måste betala.

    www.gp.se/nyheter/sverige/1.942226-vigselavgift-i-flera-kommuner

  • Äldre 13 May 19:35
    #41
    Sara 120707 skrev 2012-05-10 23:05:24 följande:

    MYCKET intressant!!!


    Då verkar mina farhågor vara berättigade, kanske ska starta en ny tråd och uppmuntra brudpar att anmäla vigselförättare som kräver betalt till länsstyrelsen?


    Sen tycker jag att ersättningen de får från LS är lite löjligt låg men det är ju en annan fråga


    Jag håller med!
  • J8783
    Äldre 14 May 00:48
    #42
    Ellis skrev 2012-05-10 21:19:47 följande:
    Låter toppen bra ju!  Måste vara trevligt med någon man vet lite vem det är Glad
    Ja det är det Hade väl förvisso tur också Önskade henne och fick just henne då endast hon ville ta sig an detta men visste inte det var "vi" hihi
  • Äldre 14 May 00:59
    #43
    Cantaton skrev 2012-05-10 22:15:12 följande:
    ... men jag kan ju göra ett försök med länken:

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Sara 120707 skrev 2012-05-10 23:05:24 följande:

    MYCKET intressant!!!


    Då verkar mina farhågor vara berättigade, kanske ska starta en ny tråd och uppmuntra brudpar att anmäla vigselförättare som kräver betalt till länsstyrelsen?


    Sen tycker jag att ersättningen de får från LS är lite löjligt låg men det är ju en annan fråga


    Jag tycker också att det var intressant, men gäller detta bara kommunala vigserförrättare eller även privata så att säga?
  • Äldre 14 May 01:16
    #44
    daniiel skrev 2012-05-14 00:59:43 följande:
    Sara 120707 skrev 2012-05-10 23:05:24 följande:

    MYCKET intressant!!!


    Då verkar mina farhågor vara berättigade, kanske ska starta en ny tråd och uppmuntra brudpar att anmäla vigselförättare som kräver betalt till länsstyrelsen?


    Sen tycker jag att ersättningen de får från LS är lite löjligt låg men det är ju en annan fråga


    Jag tycker också att det var intressant, men gäller detta bara kommunala vigserförrättare eller även privata så att säga?

    "– Länsstyrelsen är mycket tydlig och har gått ut till alla vigselförrättare att man har inte rätt att ta betalt att förrätta vigsel. Man har rätt att ta betalt för direkta kostnader som är förknippade med vigseluppdraget, till exempel resekostnader, säger Elisabeth Gummesson."


    Jag tolkar detta som att det gäller alla vigselförättare framförallt de privata.


    Hur detta funkar med att kommuner tar olika betalt vet jag inte dock

  • Äldre 14 May 01:30
    #45
    Sara 120707 skrev 2012-05-14 01:16:52 följande:

    "– Länsstyrelsen är mycket tydlig och har gått ut till alla vigselförrättare att man har inte rätt att ta betalt att förrätta vigsel. Man har rätt att ta betalt för direkta kostnader som är förknippade med vigseluppdraget, till exempel resekostnader, säger Elisabeth Gummesson."


    Jag tolkar detta som att det gäller alla vigselförättare framförallt de privata.


    Hur detta funkar med att kommuner tar olika betalt vet jag inte dock


    Ah, tänkte inte på det, eller noterade inte det rättare sagt. Att man får betala för eventuella resekostnader och liknande kan jag ju förstå. Hm. Jag tycker faktiskt det låter konstigt att de tar betalt för att viga människor, både privata- och kommunala vigselförrättare.
  • januar­itärna
    Äldre 29 May 20:33
    #46

    lite sent i debatten kanske...men de vigselförrättare jag har träffat på som har tagit betalt har tagit betalt för andra tjänster än själva vigseln. Vigselnförättningen är ganska kort och enkel, men det finns ju vigselförrättare som gör betydligt mer, som läser texter/dikter, spelar och sjunger och lägger tid på att tillsammans med brudparet sätta ihop en hel ceremoni, tänk motsvarande den som hålls i kyrkan men skräddarsydd för brudparet med texter och symbolhandlingar. Det ingår inte i själva den borgerliga förrättningen och det kan såklart framförallt en "privat" vigselförrättare ta betalt för.

  • Äldre 29 May 20:37
    #47
    januaritärna skrev 2012-05-29 20:33:12 följande:
    lite sent i debatten kanske...men de vigselförrättare jag har träffat på som har tagit betalt har tagit betalt för andra tjänster än själva vigseln. Vigselnförättningen är ganska kort och enkel, men det finns ju vigselförrättare som gör betydligt mer, som läser texter/dikter, spelar och sjunger och lägger tid på att tillsammans med brudparet sätta ihop en hel ceremoni, tänk motsvarande den som hålls i kyrkan men skräddarsydd för brudparet med texter och symbolhandlingar. Det ingår inte i själva den borgerliga förrättningen och det kan såklart framförallt en "privat" vigselförrättare ta betalt för.
    Nej, inte i samband med vigselakten. Jag personligen köper ditt resonemang, med det är inte så det funkar. Oavsett om vigselakten är två minuter med det absolut viktigaste eller en halvtimma med tal, diktläsning och musik är deras ersättning densamma. Tar de betalt av brudparet gör de då fel och blir av med vigselrätten. Det är det som hänt några välvilliga vigselförrättare som brunnit för att göra dessa dagar speciella; de som har lagt ner mycket tid och tagit betalt för det...
Svar på tråden Kostnad för borgerlig vigsel