• Äldre 15 Feb 17:43
    33765 visningar
    47 svar
    47
    33765

    Kostnad för borgerlig vigsel

    Jag undrar över den borgerliga vigseln.


    Har läst om flera brudar här på BT vars vigselförrättare krävt upp till 2500 kr för att utföra en vigsel och min fundering är om det verkligen är lagligt.


    Det enda jag har hittat om kostnadsreglering är:


    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090263.HTM


    Jag hade tidigare fått intrycket av att vigsel skulle vara kostnadsfri i Sverige(dvs att kommunen/länsstyrelsen står för ersättningen) och blir lite skrämd när jag läser om vigselförrättare som verkar sätta helt egna priser på denna "tjänst".


    Jag trodde att det i Sverige var en rättighet att få lov att gifta sig (efter hindersprövning) inte något där ekonomin ska vara ett stort hinder för att man vill bli äkta makar.


    Är inte detta en av anledningarna att vi betalar skatt??

  • Svar på tråden Kostnad för borgerlig vigsel
  • Äldre 15 Feb 17:54
    #1

    Man kan få vigselrätt även om man inte är präst eller jobbar på kommunen. Och då tar man ju betalt för vigseln.

    Men som du säger så är det inte det vanligaste. De flesta får inte ta betalt för cermonin. Däremot kan dom betalt för resekostnader eller liknande.

  • Äldre 15 Feb 18:15
    #2

    I Göteborg så kostar det 500 kr att gifta sig borgeligt i stadshuset. Har för mig att det stod att det var administrativ avgift.

  • Äldre 15 Feb 18:22
    #3

    Chicita:


    Det jag tycker är underligt är att det inte finns några riktlinjer/begränsningar för betalning.


    Det verkar ju som den enda regleringen som finns är att länsstyrelsen ersätter för varje utförd vigsel.


     

  • Äldre 15 Feb 18:31
    #4

    Sara 120707: Nja, jag tycker inte att det är så konstigt...
    Om man väljer att inte anlita en präst eller en kommunalt anställd vigselförrättare utan tar en privat så får man ju acceptera att betala vad denne vill ha.

    Däremot tycker jag ju att det borde finnas en gemensam policy för kommunanställda vigselförrättare så att man inte behöver betala för administrativa kostnader i ena kommunen medans det är gratis i den andra. Och att reseersättning ska vara en viss summa / mil exempelvis

  • Äldre 15 Feb 18:47
    #5

    Chicita:


    Jo att de privata tar ut lite vad de vill tycker inte jag heller är så konstigt men jag syftade snarare på att kommunerna varierar så mycket.


    Har kikat runt lite löst och det verkar som det varierar från gratis - 1500 kr


     

  • Vessla
    Äldre 15 Feb 19:33
    #6

    Ja, detta känns märkligt och jag måste se om jag kan hitta någon som kan förklara hur det fungerar och/eller om det finns andra alternativ.

    Jag har inget emot att betala, men att betala drygt 2500 kronor för att dem skall resa 30 min enkel väg, säga ett par ord och ja, sedan är det klart..  Högt räknat skulle jag få ihop det till drygt fem timmar (vigseltillfället + en träff vid ett tidigare tillfälle) ger 500 kronor i timmen :)

  • Vessla
    Äldre 16 Feb 11:20
    #7

    Sådär, har varit i kontakt med flera vigselförrättare, kommunen och även länsstyrelsen; För dem alla är det känt att några vigselförrättare tagit sig vatten över huvudet och begärt en större summa som arvode, vilket har försökt avhjälpas med ett brev med en beskrivning om hur det skall gå tillväga.

    En rimlig reseersättning (20-30 kr milen) är godtagbart.

  • Äldre 16 Feb 11:31
    #8
    Vessla skrev 2012-02-16 11:20:41 följande:
    Sådär, har varit i kontakt med flera vigselförrättare, kommunen och även länsstyrelsen; För dem alla är det känt att några vigselförrättare tagit sig vatten över huvudet och begärt en större summa som arvode, vilket har försökt avhjälpas med ett brev med en beskrivning om hur det skall gå tillväga.

    En rimlig reseersättning (20-30 kr milen) är godtagbart.
  • Ellis
    Äldre 20 Feb 22:51
    #9

    Vi kontaktade en som ville ha 3000kr + moms..  Vilket kändes jättedyrt förvår budget. Vi vill viserligen ha lite mer än 2 minutersversionen och inte på rådhuset, men det kändes ändå dyrt!

  • Green
    Äldre 19 Mar 12:18
    #10

    Jag bor i Bjuvs kommun och här är vigselförrättaren gratis, även fast hon kommer hem till oss en Lördag.
    Först tittade vi på att gifta oss i stadshuset i Helsingborg och dom tog 1000:-. 500:- om vi bodde i Hbgs kommun.
    Det gäller visst att kolla runt om man inte är absolut fixerad vid ett enda alternativ!

Svar på tråden Kostnad för borgerlig vigsel