• Lillis­82
    Äldre 12 Jan 00:08
    7595 visningar
    14 svar
    14
    7595

    Tips på Guldsmed i Göteborg

    Hej på er.. 

    Jag undrar om det är någon som skulle kunna tipsa om en bra guldsmed där jag kan lämna in eget guld och diamanter och att de gör en ring till ett bra pris?

    Erfarenheter etc är varmt välkommet!! 

  • Svar på tråden Tips på Guldsmed i Göteborg
  • KhiraL­ii
    Äldre 12 Jan 00:41
    #1

    Nordstands guld.  Fick väldigt bra pris av dem idag på en avancerad ring

  • linst
    Äldre 12 Jan 09:53
    #2

    Vi beställde våra ringar hos Exter i haga. Det är supermysiga personer som äger butiken och de är väldigt måna om att du ska få precis de ringar som du vill ha.

  • Lillis­82
    Äldre 12 Jan 16:24
    #3
    KhiraLii skrev 2012-01-12 00:41:21 följande:
    Nordstands guld.  Fick väldigt bra pris av dem idag på en avancerad ring
    Jag har varit i kontakt med nordstans guld (vi köpte våra förlovningsringar där) och lämnat in en bild på vad jag vil ha men de har inte hört av sig på 4 månader trots att jag kontaktat dem 2 gånger till.. så vet inte riktigt om vi känner för att använd dem.. 

    men tack för tipset! 
  • brudfl­ickan
    Äldre 12 Jan 16:36
    #4

    Åh Nordstans Guld har varit fantastiska! Gå bara dit med din bild och dina diamanter o guld så fixar de det! Jag hade iofs bara guldet med mig men de var helt underbara och ringen blev precis som jag tänkt mig om inte bättre!

  • kaffeä­lskare­n
    Äldre 12 Jan 22:58
    #5

    Jag kan bara ge ros till nordstansguld. Trevliga och lyssnar på vad man säger. Ringen skulle vara klar i slutet på mars men den var klar för ett par veckor sedan ) jag blev mer än nöjd! Jag skulle våga mig på att rekomendera dem till andra.

  • Äldre 13 Jan 00:02
    #6

    Guldsmedsmästar´n är ju just en guldsmed, alltså inte en smyckesbutik. Där kan du själv prata med de som gör smyckena och de har alltid varit väldigt hjälpsamma med att tala om vad som fungerar bra och vad som fungerar sämre.

  • Snojsa­n
    Äldre 13 Jan 08:42
    #7

    Hedens Guld! Så trevliga och proffsiga! Vi sa hur vi ville ha ringarna och så blev dom! Verkligen jätte duktiga och prisvärda. Många av mina vänner som köpt och köper alla sina smycken där.

  • Victor­iaN
    Äldre 13 Jan 20:41
    #8

    AG/AU på Aschebergsgatan är superbra! :) Jättetrevliga och superproffsiga, har massa kul ideer och tar sig tid att lyssna och diskutera. Supernöjda med våra förlovningsringar och ska göra vigselringarna där också :)

  • Lillis­82
    Äldre 14 Jan 18:15
    #9

    Superbra.. skall kolla med de tre ställena i veckan nu.. Få lite prisförslag är alltid bra =)

    Får man fråga vad ni har fått för priser om ni tagit med eget guld och diamant?

    Tack för tipsen.. 

  • geting­en
    Äldre 18 Jan 09:30
    #10

    Detta undrar jag också över! Tala gärna om hur det gått för dig, om du fått nån ungefärlig uppfattning om priset. Nu vet jag iofs inte vad för typ av infattningar du vill göra, jag vill ha 3-5 kloinfattningar. Jag har själv tänkt att gå runt och fråga, men med en 4 månaders bebis är det tyvärr rätt svårt...

  • kaffeä­lskare­n
    Äldre 18 Jan 12:52
    #11

    Getingen: Jag gjorde min solitärring hos Nordstan, och det beror ju dels på om du köper diamant via dem eller om du tar med en egen, om du har eget guld att lämna in, och vad det är för skena du vill ha. Eller om de ska göra en helt ny ring från skratch.


    Vi köpte diamant från dem, vi valde att använda en likadan (fast smalare) skena som förlovningsringen. De gjorde fattningen som jag ville ha den, jag fick se när de hade gjort fattningen och vara med och passa in den på skenan. Visst det blev kanske 1000-2500 dyrare att köpa allt genom dem men vi tyckte att det var värt, istället för att köpa olika delar här och var för att sedan lämna in allt. När jag sedan tittat runt på andra ställen på vad priset ligger för en snarlik ring med en sten av samma kvalité så har vi ändå fått ett bra pris


    Observera att detta är vår uppfattning så det finns säkert de som tycker annorlunda.

  • KhiraL­ii
    Äldre 18 Jan 13:17
    #12
    getingen skrev 2012-01-18 09:30:43 följande:
    Detta undrar jag också över! Tala gärna om hur det gått för dig, om du fått nån ungefärlig uppfattning om priset. Nu vet jag iofs inte vad för typ av infattningar du vill göra, jag vill ha 3-5 kloinfattningar. Jag har själv tänkt att gå runt och fråga, men med en 4 månaders bebis är det tyvärr rätt svårt...
    1600 för att göra en enkel skena. 2500 för att fatta en större diamant. 320 för att fatta mindre (0.01) men då är det inkl priset för de diamanterna.
  • geting­en
    Äldre 18 Jan 15:37
    #13
    KhiraLii skrev 2012-01-18 13:17:44 följande:
    1600 för att göra en enkel skena. 2500 för att fatta en större diamant. 320 för att fatta mindre (0.01) men då är det inkl priset för de diamanterna.
    Tack för svaret, om det skulle gälla mina stenar så var det ju inte så dyrt (beroende på hur många jag ska fatta in förstås, ska jag använda alla 5 så blir det ju en slant ändå, undrar om man kan få mängdrabatt? ;)). Undrar vad räknas som en större diamant? Jag har diamanter i storlekarna 0.23-0.64ct som jag ska använda. Sen tänkte jag köpa en slät ring från schalins och sätta fast dom på eftersom förlovningsringen är därifrån, så att skenorna ser likadana ut.

    Är det någon som har en uppfattning om ungefär hur lång tid man kan räkna med att det tar att göra en ring? Förstår att det beror på vilken säsong och hur mycket de har att göra, men tar det 3 veckor eller 3 månader?

    Vissa menar att det blir betydligt billigare att göra sånna här arbeten på "landsorten", så jag får kanske höra hos guldsmederna på min hemort också och se om det blir billigare :)
  • KhiraL­ii
    Äldre 18 Jan 16:12
    #14
    getingen skrev 2012-01-18 15:37:38 följande:
    Tack för svaret, om det skulle gälla mina stenar så var det ju inte så dyrt (beroende på hur många jag ska fatta in förstås, ska jag använda alla 5 så blir det ju en slant ändå, undrar om man kan få mängdrabatt? ;)). Undrar vad räknas som en större diamant? Jag har diamanter i storlekarna 0.23-0.64ct som jag ska använda. Sen tänkte jag köpa en slät ring från schalins och sätta fast dom på eftersom förlovningsringen är därifrån, så att skenorna ser likadana ut.

    Är det någon som har en uppfattning om ungefär hur lång tid man kan räkna med att det tar att göra en ring? Förstår att det beror på vilken säsong och hur mycket de har att göra, men tar det 3 veckor eller 3 månader?

    Vissa menar att det blir betydligt billigare att göra sånna här arbeten på "landsorten", så jag får kanske höra hos guldsmederna på min hemort också och se om det blir billigare :)
    Jag misstänker att så länge det är upphöjda kloinfattningar att det blir ungefär samma pris oavsett storlek. Det är ju just pillet med stiften som tar tid och kostar.
Svar på tråden Tips på Guldsmed i Göteborg