• Chicita

    Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

    Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

    Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

    Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört


  • Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-09-09 13:55:36 följande:
    Va äre föresten för ny "the mat" du har Chicita? :D
    Den här...
    Tror jag köpte den på kakburken, men kan ha varit någon annan stans också

    ">

    Cakemaker skrev 2013-09-09 13:54:53 följande:
    Jag har inget emot att göra samma :) Man får bättre teknik gång för gång men utssenedet blir alltid det samma på en sån här "enkel" design. Sen finns det ju vissa grejer jag helst inte gör fler gånger för att det var tråkigt/pilligt/galet tidskrävande men jag gör det ändå...är ju bra att öva ;P Ska göra Babblarna (barnfigurer) 2 gånger här framöver och dom har jag gjort 2 gånger tidigare...inte det roligaste. Funderar på att sluta göra dom då det är så lätt att dom går sönder om man inte monterar dom direkt på tårtan.
     Sånt som inte är roligt skulle jag nog inte göra om, i alla fall inte en likadan. 
    Utan då skulle jag ha försökt ändrat och hittat på en annan lösning men med samma tema Glad 

    Jag har gjort 3 barbietårtor exempelvis, men där varierar jag ju klänningen för varje tårta.
    Men skulle jag få en fråga om att göra en till Bil-tårta så kanske jag skulle göra en tårta i form av Blixten. Eller gjort flera av figurerna, men mindre och inte så detaljerade och kanske skulptrera tårtan så att bilarna kan "köra" runt runt upp mot toppen av tårtan om du förstår hur jag menar Glad 
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-09-09 14:20:27 följande:
    Den här...
    Tror jag köpte den på kakburken, men kan ha varit någon annan stans också

    ">

    " target="_blank">

    Cakemaker skrev 2013-09-09 13:54:53 följande:
    Jag har inget emot att göra samma :) Man får bättre teknik gång för gång men utssenedet blir alltid det samma på en sån här "enkel" design. Sen finns det ju vissa grejer jag helst inte gör fler gånger för att det var tråkigt/pilligt/galet tidskrävande men jag gör det ändå...är ju bra att öva ;P Ska göra Babblarna (barnfigurer) 2 gånger här framöver och dom har jag gjort 2 gånger tidigare...inte det roligaste. Funderar på att sluta göra dom då det är så lätt att dom går sönder om man inte monterar dom direkt på tårta
    Praktiskt :) Man skulle haft en sån här dock

    ;)
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-09-09 14:41:24 följande:
    Haha ja om man bara hade plats och råd så Skrattande
    Äh, vadå.. man får ta sig plats och råd! haha Nej, men det ser så enkelt ut.. svipp schvop.. så var det klart. Jag älskar att kika på serien "Cake Boss" och där har dom ju jättestora såna där, för dom gör ju så stora tårtor, och det är ju det enklaste och snabbaste steget i hela processen när man har en sån där maskin :P
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-09-09 14:20:27 följande:
    Den här...
    Tror jag köpte den på kakburken, men kan ha varit någon annan stans också

    ">

    " target="_blank">

    Cakemaker skrev 2013-09-09 13:54:53 följande:
    Jag har inget emot att göra samma :) Man får bättre teknik gång för gång men utssenedet blir alltid det samma på en sån här "enkel" design. Sen finns det ju vissa grejer jag helst inte gör fler gånger för att det var tråkigt/pilligt/galet tidskrävande men jag gör det ändå...är ju bra att öva ;P Ska göra Babblarna (barnfigurer) 2 gånger här framöver och dom har jag gjort 2 gånger tidigare...inte det roligaste. Funderar på att sluta göra dom då det är så lätt att dom går sönder om man inte monterar dom direkt på tårtan.
     Sånt som inte är roligt skulle jag nog inte göra om, i alla fall inte en likadan. 
    Utan då skulle jag ha försökt ändrat och hittat på en annan lösning men med samma tema Glad 

    Jag har gjort 3 barbietårtor exempelvis, men där varierar jag ju klänningen för varje tårta.
    Men skulle jag få en fråga om att göra en till Bil-tårta så kanske jag skulle göra en tårta i form av Blixten. Eller gjort flera av figurerna, men mindre och inte så detaljerade och kanske skulptrera tårtan så att bilarna kan "köra" runt runt upp mot toppen av tårtan om du förstår hur jag menar Glad 
    Fast när man ska göra figurer är det inte så lätt att ändra, dom ser ju ut på ett speciellt sätt ;) Det är "många" som vill beställa enbart gubbarna och då har jag ingen tårta att variera. Men som sagt, kanske slutar ta emot beställning på just dom gubbarna då dom tar mer tid att göra än vad jag kan "ta betalt" för dom...
    Jag ska göra figurerna som är på toppen av den här tårtan:


     
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-09-09 18:04:48 följande:
    Fast när man ska göra figurer är det inte så lätt att ändra, dom ser ju ut på ett speciellt sätt ;) Det är "många" som vill beställa enbart gubbarna och då har jag ingen tårta att variera. Men som sagt, kanske slutar ta emot beställning på just dom gubbarna då dom tar mer tid att göra än vad jag kan "ta betalt" för dom...
    Jag ska göra figurerna som är på toppen av den här tårtan:
     
    Jo men som exempel, så kan du ju göra Dumma Mej-tårtan liggande istället, eller en tårta med en Dumma Mej-figur.
    Glad 
     
  • Cakemaker

    Jo visst kan jag det. Men jag måste ju göra tårtan på det sätt som kunden önskar :) Om dom skriver att dom vill betälla Dumma Mig tårtan dom sett på min sida så gör jag ju sjävklart den! Sen om nån önskar nån annan figur eller något annat utförande får dom ju det. Som om nån skulle vilja ha en Minion med ett glasöga till exempel, eller som du skriver en tårta med figurerna på toppen t.ex. Än så länge är det ingen som önskat det dock så jag har inga bilder på såna tårtor, vilket leder till att den här modellen är den som beställs.

  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-09-09 23:13:07 följande:
    Jo visst kan jag det. Men jag måste ju göra tårtan på det sätt som kunden önskar :) Om dom skriver att dom vill betälla Dumma Mig tårtan dom sett på min sida så gör jag ju sjävklart den! Sen om nån önskar nån annan figur eller något annat utförande får dom ju det. Som om nån skulle vilja ha en Minion med ett glasöga till exempel, eller som du skriver en tårta med figurerna på toppen t.ex. Än så länge är det ingen som önskat det dock så jag har inga bilder på såna tårtor, vilket leder till att den här modellen är den som beställs.
    Jo men det är där jag brukar styra lite och fråga om det måste vara exakt den modellen eftersom jag ogärna kopierar något - ens mig själv, bara för att om det inte blir exakt efter bilden så är det ju större risk att dom blir missnöjda.
    De flesta säger "jag vill ha en unik tårta" - och en kopierad tårta är ju inte unik Flört 
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-09-09 23:20:52 följande:
    Jo men det är där jag brukar styra lite och fråga om det måste vara exakt den modellen eftersom jag ogärna kopierar något - ens mig själv, bara för att om det inte blir exakt efter bilden så är det ju större risk att dom blir missnöjda.
    De flesta säger "jag vill ha en unik tårta" - och en kopierad tårta är ju inte unik Flört 
    Ja så kan man ju göra. Får kanske göra det nästa gång ;) Här tror jag många vill ha just den modellen för att jag gjorde en sån till "Lofsan" (hon som brukar dela med sig av träningstips i tv4) och människor då tycker det är kul med en likadan. Sen har jag inte tagit emot så många beställnigar än så de flesta blir helt unika då de är på helt olika teman :) Ska göra en traktortårta snart och en Nalle Puh. Sen i december blir det doptårta. 

    Jag känner ingen ovilja i att göra likadana tårtor som jag gjort för jag vet att jag kan göra dom väldigt likadana. Det är en av dom sakerna man får öva sig på när man går utbildningen för när man gör större kvantiteter så måste ju allt se lika ut. 
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-09-09 14:50:29 följande:
    Äh, vadå.. man får ta sig plats och råd! haha Nej, men det ser så enkelt ut.. svipp schvop.. så var det klart. Jag älskar att kika på serien "Cake Boss" och där har dom ju jättestora såna där, för dom gör ju så stora tårtor, och det är ju det enklaste och snabbaste steget i hela processen när man har en sån där maskin :P
    Oj jag missade dig...
    Ja jag älskar Cake Boss och Chockywockydoodah och alla dom där andra bakprogrammen Skrattande 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm