• Fröken­Frö
    Äldre 17 Nov 14:19
    2082 visningar
    9 svar
    9
    2082

    Behöver tips från er pyssliga

    Jag är själv inte särskilt pysslig av mig, men har nu fått för mig att jag vill fixa till egna inbjudningskort. Det betyder alltså att det inte får vara allt för avancerat. Har funderat på att beställa dessa
    för att sen hitta ett fint färgat papper, gärna lite transparent, för att skriva själva texten på och klistra in i kortet. Vet nån vilken form av papper som kan vara lämplig för det? Sen vill jag gärna ha tips på nåt enkelt och fint sätt att försluta korten, har funderat på några fina "stickers" eller att knyta band runt kortet.
    Tacksam för tips om vad ni tror om detta eller eventuellt andra lösningar.

  • Svar på tråden Behöver tips från er pyssliga
  • Äldre 17 Nov 15:25
    #1

    Här finns några transparenta papper.

    www.skapamer.se/papper-och-kort/papper/transparent-papper&gclid=CKHMpZ3vvawCFQK_zAod4Tbcpg
    www.pandurohobby.se/Catalogue/30/3030/303038

    Jag tycker ju lacksigill är väldigt fint att försluta med och nu finns det ju sånt bra elastiskt lack, som inte spricker. Det blir mer som gummi, men ser minst lika fint ut :) Det finns ju dessutom väldiga fina sigillstämplar, med hjärtan och ringar osv. Enklast är ju om man tar ett bakplåtspapper och droppar lacken på, stämplar och låter stelna. Sedan kan man väldigt enkelt ta lös det från bakplåtspapperet och limma fast på korten. Finns även såna lackstänger som man sätter i limpistol.

    www.pandurohobby.se/Products/Papper-Stamplar/Lacksigill
    www.pandurohobby.se/Catalogue/90/9030/903030

  • Börmen
    Äldre 17 Nov 16:11
    #2

    Ett annat tips för försegling är att köpa runda klistermärken (finns t.ex. helvita på ebay för en billig slant) och sedan stämpla något på dem. Vi beställde en stämpel med ett monogram som en tjej här på BT fixade åt oss gratis. Stämpelfärg köpte vi på panduro - jag tycker det blev skitsnyggt!


  • Äldre 17 Nov 16:48
    #3
    daniiel skrev 2011-11-17 15:25:26 följande:
    Enklast är ju om man tar ett bakplåtspapper och droppar lacken på, stämplar och låter stelna. Sedan kan man väldigt enkelt ta lös det från bakplåtspapperet och limma fast på korten. Finns även såna lackstänger som man sätter i limpistol.
    Jag provade det...
    Och kunde inte limma fast dom, vilket lim jag än testade så höll det inte eftersom sigillet blir fett. Så jag rekommenderar inte den metoden. Hellre träna lite och sen börja med "dom minst viktiga gästerna" först.
  • Äldre 17 Nov 16:49
    #4

    Såna klistermärken kan man även beställa färdigtryckta med valfri bild/text från www.vistaprint.se för en billig peng :)

  • Äldre 17 Nov 16:50
    #5
    Chicita skrev 2011-11-17 16:48:40 följande:
    Jag provade det...
    Och kunde inte limma fast dom, vilket lim jag än testade så höll det inte eftersom sigillet blir fett. Så jag rekommenderar inte den metoden. Hellre träna lite och sen börja med "dom minst viktiga gästerna" först.
    Jaha, för jag har då slagit in alla mina julklappar och limmat fast såna på paketen. Jag använde kontaktlim och det funkade jättebra :)
  • Äldre 17 Nov 18:11
    #6
    daniiel skrev 2011-11-17 16:50:10 följande:
    Jaha, för jag har då slagit in alla mina julklappar och limmat fast såna på paketen. Jag använde kontaktlim och det funkade jättebra :)
    Ok, jag provade både tvåkomponentslim, Carlssons Klister, limpistol och till slut provade jag limkuddar.
    Det var till våra placeringskort och jag tyckte att det lät så smidigt att göra dom först och sen limma på. Men alla trillade av.

    Jag hade nog gjort ca 30 först som låg och torkade, men när jag skulle flytta brickan efter ett tag med dom färdiga korten så gled lacksigillen av, som om dom bara hade varit ditlagda. Så då provade jag med ett annat lim. Och det funkade inte, men jag tänkte att det kanske var för att det redan var lim på, så jag provade med nya sigill och nya kort, och samma resultat fast det var ett annat lim...
    Så till slut så gjorde jag om alla placeringskort och droppade och stämplade direkt på istället.

    Enda nackdelen är att stämpeln blir varm efter en stund om man gör många på rad, och då börjar det kladda. Men det löste jag genom att ta en plastburk med lock och fylla upp den hela vägen upp med is och kallvatten, och ställa sigillet på den emellanåt för att svalna lite snabbt Glad

    Det kan kanske bero på märket av sigillstängerna, typen av papper eller något annat.
    Så om man vill testa den metoden så är det nog bra att kolla först på ett separat papper om det fäster eller inte Flört
  • Fröken­Frö
    Äldre 17 Nov 18:25
    #7

    Tack för tipsen!


    Ville förtydliga mig angående pappren, det jag egentligen är ute efter är färgade (gärna rosa) transparenta papper som går att skriva ut med i en skrivare. Nån som vet?

  • Fröken­Frö
    Äldre 18 Nov 08:09
    #8

    ingen?

  • Äldre 18 Nov 10:47
    #9

    Jag vet att Panduro har en hel del semitransparenta papper. Men vet inte vilka färger och pris men det kan kanske vara värt ett besök om du har någon Panduro-affär i närheten?
    Annars finns ju panduro på nätet också. I så fall skulle jag nog ringa någon butik och fråga om det går att skriva ut på dessa papper först, innan jag beställde

Svar på tråden Behöver tips från er pyssliga