• Pinkgrape

    Utmaning! Sockerfri månad, är du med?

    Jag tänkte ge mig själv en utmaning - en sockerfri månad!

    Starten går av stapeln torsdag 1 september 2011 och jag kommer köra hela september månad ut. Tanken är att skippa socker i sötsaker. Tex bakverk, godis, glass, sylt, läsk osv. Ni fattar? Frukt är dock tillåtet. Ja, och mat må ni äta! (Även om den råkar innehålla lite socker.)

    Detta ligger nu under hälsa/bantning, men detta är inte främst tänkt som ren och skär bantning, utan som ett första steg till att bli av med ett eventuellt sockerberoende, ja, eller bara som en ren utmaning. För vissa kanske det är väldigt enkelt, men jag kan säga att för min del kommer det bli rätt svårt faktiskt.

    Hur många är med på en sockerfri månad? Ju fler vi blir, desto mer kan vi peppa varandra! :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Utmaning! Sockerfri månad, är du med?
  • drumelz

    Hejsan alla! För mej har det gått hur bra som helst. Jag kände inte av något sug igår. Men insåg plötsligt att idag så ska på marknad och då handlar jag alltid godis och chips, men när suget blir för stort så ska jag tänka på er. I helgen ska jag baka en massa kakor som vi ska ha till fikat på buggkurserna och slicka skålen har jag svårt att hålla mej ifrån. Men jag ska göra samma då och tänka på er! Lycka till!

  • 120530

    Idag kommer kanske inte gå så bra för mig.. Till lunch skall jag äta fläskpannkaka och till det måste man ju ha lingon! Nu har jag faktiskt rårörda lingon och inte sylt men det är ju söt ändå.

    Ikväll skall sambon laga tre-rätters till mig Hjärta och blir det en söt efterrätt kan jag inte med att tacka nej.

  • ClaraH

    Jag hoppar gärna på här också. Dock gick gårdagen definitivt inte bra med tårta på jobbet och sen åt jag lite mörk choklad också. Jag vill denna månad skippa:


    godis (men det äter jag nästan aldrig)
    fikabröd
    efterrätt (men kommer att äta en liten bit om jag blir bortbjuden)
    bröd
    ris, pasta, potatis

    men jag håller kvar lite mörk choklad (är ju så bra för hjärtat )


     

  • sahu

    Jag måste bara få säga att jag är lite stolt och förvånad över mig själv.
    Igår var en väldigt bra dag för mig. Höll mig precis till det rekomenderade kaloriintaget och tränade dessutom Shape 1 timme, vilket bidrar till ett lite större bortfall :)  Min sambo vet hur mycket jag suktat efter choklad i alla dess former, men han ser till att inte äta sånt när jag är hemma för att inte fresta mig. Så på kvällen igår tyckte min sambo att jag hade varit så himla duktig och gav mig 2 st små marabou daim fyrkanter, 2 småbitar alltså. MEN - jag var inte ett dugg sugen och tackade faktiskt nej, det kändes riktigt skönt :D

    Jag såg nu att jag inte skrivit exakt vad det är jag vill undvika. Jag gillar inte läsk eller chips och äter inte allt för ofta lösgodis, så det ska nog itne vara något problem. Däremot så ääääälskar jag choklad (som sagt) i alla dess former. Så härmed ska jag alltså inte äta någon choklad på en hel månad & småfika som delicatobollar m.m. som finns lättillgängligt på mitt jobb. Dessutom ska jag försöka att dra ner på alkoholen, ska bara dricka när det är fest, som imorgon på min kusins bröllop.

    Jag blir så peppad att läsa om hur duktig alla är. Det får mig att tänka lite - det finns fler med samma mål som faktiskt klarar det, varför skulle inte jag?

    Trevlig helg!

  • förlovadflicka

    Andra dagen... Inte godissugen än ;) Tog lite kokt majs igår som efterrätt efter kvällsmaten när jag var sugen på något mer, mm :)


    Är ni medlemmar på sparkpeople.com? Är en jättebra sida, de skickar ut nyhetsbrev hela tiden och idag kom den här artikeln om kolhydrater och riskerna med att utesluta dem ur kosten, tyckte den var intressant! :) http://www.sparkpeople.com/resource/nutrition_articles.asp?id=590


  • Pinkgrape

    Dag 2 är påbörjad. Ska alldeles strax äta frunch. Har sovit länge idag och försökt vila bort förkylningen lite. Jag har dock ätit några halstabletter som innehåller socker, men jag har så ont i halsen att jag kunde rent inte låta bli!

    Ikväll ska vi ha myskväll. Min man ska "operera" ena stortån idag, så han kommer nog vara rätt slut och lillan har haft en hel vecka på dagis. Vi ska äta gurka, morötter och paprika med dipp. Ska bli mums! :D


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Gamila

    Här går det också bra, trots kakorna som vi bara varje dag på jobbet har ingen åkt ner i magen trots otrolig stress igår vilket resulterade i bara kort rast, men tog en mörk bulle och ett päron istället :)

    Blev även erbjuden kakor igår hos syster min men titta bara på de goda havreflarnen, usch jobbigt detta men är inne på min fjärde dag utan gotis :)

  • Bettina
    Pinkgrape skrev 2011-09-01 23:18:29 följande:
    Listan blir längre och längre, det är verkligen kul :)

    Pinkgrape - Sötsaker, läsk, snacks och dylikt.
    bellalicious - sötsaker, läsk, pasta +bröd (eftersom det triggar igång socker sug)
    förlovadflicka- Choklad, godis, läsk, friterade saker, vitt bröd.
    Red - Godis, läsk och kakor!
    MagicBride - godis, läsk, snacks, kakor och dylikt
    Pernillaaa - Godis, läsk, snacks och fikatillbehör.
    Fröken iller- Godis, kakor, sötad dryck och alkohol
    Gamila - Godis, kakor, läsk, chips
    hermelinus - Choklad, läsk, godis
    Ponduss - GODIS!, glass, läsk och alla födelsedagsfika
    alexandra01 -
    Hardaei - Godis, läsk, chips, choklad, kolhydrater
    Bettina -  allt socker, även i mat
    Sahu -
    Ankis88 - (skrev upp dig iaf, ber om ursäkt ifall du inte ville vara med)
    lykkesmamma -
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape

    Vi ska då äta varma mackor till middag :P Jag är dunderförkyld och orkar inte laga mat. Maken ligger på soffan och kan inte gå på foten. Nej, varma mackor med skinka och ananas får det faktiskt bli!


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Utmaning! Sockerfri månad, är du med?