• Pinkgrape

    Utmaning! Sockerfri månad, är du med?

    Jag tänkte ge mig själv en utmaning - en sockerfri månad!

    Starten går av stapeln torsdag 1 september 2011 och jag kommer köra hela september månad ut. Tanken är att skippa socker i sötsaker. Tex bakverk, godis, glass, sylt, läsk osv. Ni fattar? Frukt är dock tillåtet. Ja, och mat må ni äta! (Även om den råkar innehålla lite socker.)

    Detta ligger nu under hälsa/bantning, men detta är inte främst tänkt som ren och skär bantning, utan som ett första steg till att bli av med ett eventuellt sockerberoende, ja, eller bara som en ren utmaning. För vissa kanske det är väldigt enkelt, men jag kan säga att för min del kommer det bli rätt svårt faktiskt.

    Hur många är med på en sockerfri månad? Ju fler vi blir, desto mer kan vi peppa varandra! :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Utmaning! Sockerfri månad, är du med?
  • Pinkgrape
    bellalicious skrev 2011-09-01 11:01:44 följande:
    Jätte bra och realistisk mål tycker jag :) Att ha små delmål brukar hjälpa också (försökte komma på några bra exmpel på delmål men det blev helt blankt i huvudet :) )

    Skulle behöva gå ner 20 kg själv och i samband med denna sockerfria månad börja komma igång med träningen (har redan gått 1 min ildag) för att pusha på viktnedgången. Gifter mig i Las Vegas i Februari och skulle ju helst av allt ha gått ner alla kilo tills dess MEN jag vet att jag troligtvis inte kommer det och fokuserar på hur bra jag kommer att må av att inte äta socker och att röra på mig istället. Man fokuserar så lätt på det negativa tyvärr.
    Ja, delmål är verkligen toppen :) Att bara sikta in sig på ett stort känns så långt bort och svårt, så det blir oftast inget av det då. Tyvärr.

    Förstår vad du menar och jag tror faktiskt att om du bara försöker köra på den linjen, så kommer du överraska dig själv med hur pass mycket du hunnit gå ner till februari :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Bettina

    Jag hänger också på gällande den sockerfria månaden.
    Kommer bli tufft då jag också har ett sockerberoende.
    Slutar med godis, fikabröd, glass och alkohol.

    Kanske kanske ska jag försöka få bort sockret helt, men är nog inte redo mentalt att sluta med allt det goda för alltid... 

  • bellalicious
    Pinkgrape skrev 2011-09-01 11:14:55 följande:
    Jag tycker dock att de som anser att frukt är att äta för mycket socker och bör undvikas, har tagit det hela alldeles för långt faktiskt. Jag tror inte heller på att undvika vitt bröd och/eller pasta osv. Ja, eller socker i annan form i mat. Socker behöver vi, precis som vi behöver allt annat för att kroppen ska må bra. Jag prövade tex LCHF och har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Håller med dig här, frukt är nyttigt och framför allt gott. Det socker som är i frukt kan inte vara skadligt för oss. Jag kan inte tänka mig att inte äta frukt varje dag, hemsk tanke!
  • sahu

    Hej!

    Jag vill också vara med!

    Jag har även gått med i Viktklubb.se precis som "Ponduss" för nu ska jag verkligen försöka ta tag i mig själv och min vikt. Kan inte påstå att jag är jätteöverviktig, men tillräckligt för att inte känna sig bekväm. Är dessutom lite kort i rocken som gör att man känner sig ännu pluffsigare.

    Att bli av med mitt sötsug är nog det som kommer vara allra jobbigast, därför känns den här tråden väldigt bra att hänga på där vi är några med samma mål.

    Dock så ska jag på bröllop på lördag och tänker INTE avstå från alkoholen, men får försöka kompensera det på något sätt. Ett extra träningspass kanske.

    Men Dag 1 - hittills inget socker :D

  • 120530
    gbg2012 skrev 2011-09-01 10:58:57 följande:
    Tillägg:Vin kommer jag dock dricka. =)
    Jag med! Där drar jag gränsen Flört 
  • sahu
    bellalicious skrev 2011-09-01 11:29:12 följande:
    Håller med dig här, frukt är nyttigt och framför allt gott. Det socker som är i frukt kan inte vara skadligt för oss. Jag kan inte tänka mig att inte äta frukt varje dag, hemsk tanke!
    Håller med helt och fullt, sockret i frukten kan inte vara skadligt för oss. Dock så tror jag för min egen del att jag kommer ha svårare att sluta med sötsaker/socker om jag unnar mig frukt som är sött och gott. På det sättet tror jag att jag kommer fresta mina smaklöker och psyke till att äta ännu mera sött :)

    Fast detta gäller ju bara mig och min egna dåliga självdiciplin. Klarar man det så är ju frukt mycket bra att äta så länge det är måttligt :)
  • Aniara4
    Pinkgrape skrev 2011-09-01 11:14:55 följande:
    Jag tycker dock att de som anser att frukt är att äta för mycket socker och bör undvikas, har tagit det hela alldeles för långt faktiskt. Jag tror inte heller på att undvika vitt bröd och/eller pasta osv. Ja, eller socker i annan form i mat. Socker behöver vi, precis som vi behöver allt annat för att kroppen ska må bra. Jag prövade tex LCHF och har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv.
    Jag mådde också skit under omställningen, och det tog flera månader för mig. Men när jag kom ut på andra sidan var det såååååååå värt det!

    Frukt är generellt överskattat, det innehåller mycket socker och inte så mycket vitaminer som man tror. Paprika, broccoli etc, där finns det däremot mycket nyttigheter! Det är ju inte så att man måste leva på kött och smör...

    Vet inte vilka "vi" är, men jag vet massor av människor som lever väldigt väl utan socker. Men jag tycker egentligen inte att vi ska gå in på den här diskussionen igen här och nu. JAG har inte en chans att bli av med sötsuget så länge jag äter pasta, bröd och frukt. Men det finns säkert andra som klarar det alldeles utmärkt, och då är det bara att gratulera.
  • Hardaei
    Pinkgrape - Sötsaker, läsk, snacks och dylikt.
    bellalicious - sötsaker, läsk, pasta +bröd (eftersom det triggar igång socker sug)
    förlovadflicka- Choklad, godis, läsk, friterade saker, vitt bröd.
    Red - Godis, läsk och kakor!
    MagicBride - godis, läsk, snacks, kakor och dylikt
    Pernillaaa - Godis, läsk, snacks och fikatillbehör.
    Fröken iller- Godis, kakor, sötad dryck och alkohol
    Gamila - Godis, kakor, läsk, chips
    hermelinus - Choklad, läsk, godis
    Ponduss - GODIS!, glass, läsk och alla födelsedagsfika
    alexandra01 -
    Hardaei - Godis, läsk, chips, choklad, kolhydrater
  • förlovadflicka

    Tadaa, inget socker på hela dagen! Lite k-special, och de är väl inte så sockerfria, men det gör inget för jag ser inte att flingor står med på min lista, haha :P


Svar på tråden Utmaning! Sockerfri månad, är du med?