• Pinkgrape

    Utmaning! Sockerfri månad, är du med?

    Jag tänkte ge mig själv en utmaning - en sockerfri månad!

    Starten går av stapeln torsdag 1 september 2011 och jag kommer köra hela september månad ut. Tanken är att skippa socker i sötsaker. Tex bakverk, godis, glass, sylt, läsk osv. Ni fattar? Frukt är dock tillåtet. Ja, och mat må ni äta! (Även om den råkar innehålla lite socker.)

    Detta ligger nu under hälsa/bantning, men detta är inte främst tänkt som ren och skär bantning, utan som ett första steg till att bli av med ett eventuellt sockerberoende, ja, eller bara som en ren utmaning. För vissa kanske det är väldigt enkelt, men jag kan säga att för min del kommer det bli rätt svårt faktiskt.

    Hur många är med på en sockerfri månad? Ju fler vi blir, desto mer kan vi peppa varandra! :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Utmaning! Sockerfri månad, är du med?
  • 120530
    förlovadflicka skrev 2011-09-01 09:46:42 följande:
    Mm, fast jag väger 58, så jag mår inte precis dåligt om jag äter något onyttigt ibland... ;) Därför är det extra svårt att inte äta, för jag har vägt samma sedan jag var tretton eller nåt, och för ett par år sedan åt jag snabbmat kanske två gånger i veckan, vitt bröd, godis varje dag och läsk flera gånger i veckan och det märktes inte det minsta :P
    Fast kroppen mår ju dåligt av dåliga matvanor även om man inte väger mycket!
  • bellalicious
    Red skrev 2011-09-01 09:46:40 följande:
    Inget socker här än så länge Glad

    På tal om beroende så har jag sedan semesten faktiskt slutat med kaffe. Tidigare har jag bara druckit kaffe om vi tagit en fika på stan, om vi varit bortbjudna eller haft vänner på middag/fika som druckit kaffe. Då tycker jag att det är gott och mysigt att smutta på något varmt. Jag har alltså druckit det en eller två gånger i månaden.

    På semestern började jag och sambon dricka allt mer kaffe. När det plötsligt inte var bråttom vid frukostbordet satt vi kvar och pratade och drack en kopp. När vi åkte på utflyckter och packade matsäck tog vi med en termos. När jag sedan började jobba och kom tillbaka i de vanliga rutinerna hade jag en molnande huvudvärk de första 2-3 dagarna. Jag är nästan säker på att det var för att jag plötsligt inte drack kaffe längre!

    Jag vill inte vara beroende av något! Min mamma går inte att kommunicera med innan hon fått sitt kaffe och där vill jag inte hamna. Så nu har det varit noll koppar sedan förra söndagen!

    Det är ju toppen bra! Heja Heja! Jag själv dricker inte kaffe (har aldrig tyckt om det och aldrig förstått grejen med att lära sig tycka om något)


    Känner precis som du, vill inte vara beroende av någonting :)

  • förlovadflicka
    Red skrev 2011-09-01 09:49:12 följande:
    Fast kroppen mår ju dåligt av dåliga matvanor även om man inte väger mycket!

    Jag vet, det är ju därför jag är med här ;) Men det märks ju liksom inte, det är lite problemet :P Men jag tycker inte att det är "fel" att unna sig något gott någon gång ibland (förutom denna månaden) när det varken märks på figuren eller hälsan, för en enstaka gång gör ju ingen skillnad. Hoppas ni fattar, menar inte så mycket med det ;P


  • Hardaei

    Jag hakar lätt på!! Behöver bli av med socker beroendet man har!! Lycko önskningar til ALLA!

  • Pinkgrape
    förlovadflicka skrev 2011-09-01 09:51:10 följande:

    Jag vet, det är ju därför jag är med här ;) Men det märks ju liksom inte, det är lite problemet :P Men jag tycker inte att det är "fel" att unna sig något gott någon gång ibland (förutom denna månaden) när det varken märks på figuren eller hälsan, för en enstaka gång gör ju ingen skillnad. Hoppas ni fattar, menar inte så mycket med det ;P


    Jag förstår och jag håller med. Kan man bara unna sig något gott, oavsett vad det är, utan att fastna i att äta mycket eller ofta, så kan man absolut göra det. Inget är bra i för stora mängder ;P Och allt i små och måttliga mängder är inte farligt :) Nu pratar vi ätbara saker alltså, inte gift och sånt :P haha

    Jag själv behöver dock gå ner minst 25kg! Att bli av med ett sockerberoende skulle ju definitivt underlätta den vägen för mig :) Jag går nu efter storlekarna på jeans på Ica Maxi och ligger nu på en storlek 42. Innan jul ska jag köpa ett par i storlek 40 och till nästa sommar är mitt mål ett par i storlek 38 :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape

    Här är listan, lägger till två till då, så får ni (om ni vill) fylla i vad ni vill avstå under månaden :)

    Pinkgrape - Sötsaker, läsk, snacks och dylikt.
    bellalicious - sötsaker, läsk, pasta +bröd (eftersom det triggar igång socker sug)
    förlovadflicka- Choklad, godis, läsk, friterade saker, vitt bröd.
    Red - Godis, läsk och kakor!
    MagicBride - godis, läsk, snacks, kakor och dylikt
    Pernillaaa - Godis, läsk, snacks och fikatillbehör.
    Fröken iller- Godis, kakor, sötad dryck och alkohol
    Gamila - Godis, kakor, läsk, chips
    hermelinus - Choklad, läsk, godis
    Ponduss - GODIS!, glass, läsk och alla födelsedagsfika
    alexandra01 -
    Hardaei -


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Aniara4
    förlovadflicka skrev 2011-09-01 09:46:42 följande:
    Mm, fast jag väger 58, så jag mår inte precis dåligt om jag äter något onyttigt ibland... ;) Därför är det extra svårt att inte äta, för jag har vägt samma sedan jag var tretton eller nåt, och för ett par år sedan åt jag snabbmat kanske två gånger i veckan, vitt bröd, godis varje dag och läsk flera gånger i veckan och det märktes inte det minsta :P
    Fast jag sa inget om vikten, utan om att man mår dåligt av ett svängande blodsocker. Det är två helt olika saker för mig! Man kan visserligen vara olika mycket känslig, men jag brukar i alla fall må riktigt risigt när blodsockret vänder ner igen någon halvtimme efter den lilla kicken man får precis efter. Då blir jag trött, retlig, hängig och får ont i huvudet, och på sikt får jag mer migrän, ont i lederna osv. Det är det jag menar att jag unnar mig att slippa!
  • förlovadflicka
    Aniara4 skrev 2011-09-01 10:09:32 följande:
    Fast jag sa inget om vikten, utan om att man mår dåligt av ett svängande blodsocker. Det är två helt olika saker för mig! Man kan visserligen vara olika mycket känslig, men jag brukar i alla fall må riktigt risigt när blodsockret vänder ner igen någon halvtimme efter den lilla kicken man får precis efter. Då blir jag trött, retlig, hängig och får ont i huvudet, och på sikt får jag mer migrän, ont i lederna osv. Det är det jag menar att jag unnar mig att slippa!
    Jaha, oj, har aldrig märkt av något sånt :S
  • Aniara4
    förlovadflicka skrev 2011-09-01 10:14:14 följande:
    Jaha, oj, har aldrig märkt av något sånt :S
    Ja då är det förstås svårare att hitta motivationen att låta bli! Att det är dåligt för hälsan på 20 års sikt brukar liksom inte smälla lika högt när man står där och känner sig sugen...
  • förlovadflicka
    Aniara4 skrev 2011-09-01 10:16:20 följande:
    Ja då är det förstås svårare att hitta motivationen att låta bli! Att det är dåligt för hälsan på 20 års sikt brukar liksom inte smälla lika högt när man står där och känner sig sugen...
    Nej, precis, det är ju det. Och att folket runt omkring mig inte bryr sig så mycket om att äta nyttigt hjälper verkligen inte :P Bor ju hos föräldrarna för tillfället och oftast är det inte jag som handlar så det är inte ens säkert att det finns något nyttigt att äta ibland, haha :P Ska bli skönt att ha ett eget kylskåp snart ;)
Svar på tråden Utmaning! Sockerfri månad, är du med?