• Pinkgrape

    Utmaning! Sockerfri månad, är du med?

    Jag tänkte ge mig själv en utmaning - en sockerfri månad!

    Starten går av stapeln torsdag 1 september 2011 och jag kommer köra hela september månad ut. Tanken är att skippa socker i sötsaker. Tex bakverk, godis, glass, sylt, läsk osv. Ni fattar? Frukt är dock tillåtet. Ja, och mat må ni äta! (Även om den råkar innehålla lite socker.)

    Detta ligger nu under hälsa/bantning, men detta är inte främst tänkt som ren och skär bantning, utan som ett första steg till att bli av med ett eventuellt sockerberoende, ja, eller bara som en ren utmaning. För vissa kanske det är väldigt enkelt, men jag kan säga att för min del kommer det bli rätt svårt faktiskt.

    Hur många är med på en sockerfri månad? Ju fler vi blir, desto mer kan vi peppa varandra! :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Utmaning! Sockerfri månad, är du med?
  • alexandra01

    Åå det här låter som en kanon ide! Är lätt med:) tränar mkt men måsteminska sötsuget! Stora lasten är CHOKLAD, glass och kakor:/ har tyvärr 3 födelsedagar och en barcelona resa i september så deta blir en grym utmaning...

  • bellalicious

    God morgon tjejer! Idag börjar det, är super peppad och ser framemot alla positiva saker som kommer att "ske" i samband med sockeruppehållet


    -Bli av med ett beroende
    -Må bättre fysiskt och psykiskt
    -Leva hälsosammare


    Vi fixar det här minsann! (Imorgon kommer jag säkert vara negativ och gråta efter socker haha)


     


    Fick med killen på en sockerfri månad också, känns toppen då man kan stötta varandra :)

    Ha en fantastisk dag!

  • förlovadflicka
    bellalicious skrev 2011-09-01 06:55:43 följande:

    God morgon tjejer! Idag börjar det, är super peppad och ser framemot alla positiva saker som kommer att "ske" i samband med sockeruppehållet


    -Bli av med ett beroende
    -Må bättre fysiskt och psykiskt
    -Leva hälsosammare


    Vi fixar det här minsann! (Imorgon kommer jag säkert vara negativ och gråta efter socker haha)


     


    Fick med killen på en sockerfri månad också, känns toppen då man kan stötta varandra :)

    Ha en fantastisk dag!


    Härligt att du är så positiv, muntrade upp mig lite, känner mig inte så peppad :P Frågade fästmannen om han ville vara med, men fick, som alltid, nej. Han hade ett stort lager hemma som han måste äta upp först skyllde han på :P
  • Aniara4
    förlovadflicka skrev 2011-08-31 22:36:59 följande:

    Unnar mig lite ostbollar och maltesers nu... Snyft...


    Jag tror man måste försöka omdefiniera det där "unna". När jag avstår från att äta sk*t unnar jag mig att må bra. Äter jag socker mår jag dåligt och sabbar min hälsa, det är inte att unna sig, det är att kapitulera! Flört

    Sen om det är tufft (vilket det är ibland när jag försöker komma igen efter ett snedsteg) så unnar jag mig andra saker som är lite lyxiga men inte innehåller socker. Jag har t.ex. en favoritsalami som är mild och mycket god och innehåller "spår" av kolhydrater enligt innehållsförteckningen, men den är rätt dyr, så jag köper den inte till vardags. Men den funkar som förhandlingsredskap. Om jag låter bli kladdkakan får jag köpa den goda salamin. Man kan också laga sig en riktigt god middag - men bara på villkor att man låter bli snasket en hel dag först.

    Ovanan att småäta framför teven, som många har (jag har klarat mig tack och lov) kan ibland funka att kontra med någon ny och god tesort, om man gillar te.
  • Pinkgrape

    Ja, nu är det dags att dra igång :) Jag berättade för min man om detta igår och han var bara glad och positiv och kommer haka på han också :) Det gör ju det hela lite lättare, om han inte kommer hem med en godispåse och en cola på lördagar :P

    Det måste vara skönt att ha något som man tycker mycket om och som inte är en sockerbomb! Jag har egentligen också det och kommer äta sådant på kvällarna nu. Melon. Jag älskar melon, typ alla sorter och kommer nog ta en bit melon som "kvällsfika". På lördagarna blir det gurka, morot, paprika och dipp :) Det älskar vår dotter också, så hon ska faktiskt bara få det och en tablettask som lördagsgodis. Jag vill inte plocka bort lördagsgodiset helt från henne, men det gör ju inget om även hon drar ner på det lite och ersätter med grönsaker.

    Jag känner mig riktigt peppad, som alltid första dagen, men att kunna ventilera sig här och vetskapen om att ni andra sitter i samma sits underlättar nog faktiskt ;P haha


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Ponduss
    bellalicious skrev 2011-09-01 06:55:43 följande:

    God morgon tjejer! Idag börjar det, är super peppad och ser framemot alla positiva saker som kommer att "ske" i samband med sockeruppehållet


    -Bli av med ett beroende
    -Må bättre fysiskt och psykiskt
    -Leva hälsosammare


    Vi fixar det här minsann! (Imorgon kommer jag säkert vara negativ och gråta efter socker haha)


     


    Fick med killen på en sockerfri månad också, känns toppen då man kan stötta varandra :)

    Ha en fantastisk dag!


    Jag berättade för min sambo att jag skulle ha en sockerfri månad, och det första han sa "men visst får väl jag äta vad jag vill".. suck, haha

    Nej men än så länge känns det bra, ligger två godispåsar på vardagsrumsbordet men har inte rört.. jag lämnar de till killen.
  • bellalicious
    Ponduss skrev 2011-09-01 09:39:50 följande:
    Jag berättade för min sambo att jag skulle ha en sockerfri månad, och det första han sa "men visst får väl jag äta vad jag vill".. suck, haha

    Nej men än så länge känns det bra, ligger två godispåsar på vardagsrumsbordet men har inte rört.. jag lämnar de till killen.

    Haha ja låt killen äta upp påsarna med godis. Tänk på hur bra du kommer känna dig imorgon om du inte rör påsarna? :)


     

  • 120530

    Inget socker här än så länge Glad 

    På tal om beroende så har jag sedan semesten faktiskt slutat med kaffe. Tidigare har jag bara druckit kaffe om vi tagit en fika på stan, om vi varit bortbjudna eller haft vänner på middag/fika som druckit kaffe. Då tycker jag att det är gott och mysigt att smutta på något varmt. Jag har alltså druckit det en eller två gånger i månaden.

    På semestern började jag och sambon dricka allt mer kaffe. När det plötsligt inte var bråttom vid frukostbordet satt vi kvar och pratade och drack en kopp. När vi åkte på utflyckter och packade matsäck tog vi med en termos. När jag sedan började jobba och kom tillbaka i de vanliga rutinerna hade jag en molnande huvudvärk de första 2-3 dagarna. Jag är nästan säker på att det var för att jag plötsligt inte drack kaffe längre!

    Jag vill inte vara beroende av något! Min mamma går inte att kommunicera med innan hon fått sitt kaffe och där vill jag inte hamna. Så nu har det varit noll koppar sedan förra söndagen!

  • förlovadflicka
    Aniara4 skrev 2011-09-01 09:13:45 följande:
    Jag tror man måste försöka omdefiniera det där "unna". När jag avstår från att äta sk*t unnar jag mig att må bra. Äter jag socker mår jag dåligt och sabbar min hälsa, det är inte att unna sig, det är att kapitulera! Flört

    Sen om det är tufft (vilket det är ibland när jag försöker komma igen efter ett snedsteg) så unnar jag mig andra saker som är lite lyxiga men inte innehåller socker. Jag har t.ex. en favoritsalami som är mild och mycket god och innehåller "spår" av kolhydrater enligt innehållsförteckningen, men den är rätt dyr, så jag köper den inte till vardags. Men den funkar som förhandlingsredskap. Om jag låter bli kladdkakan får jag köpa den goda salamin. Man kan också laga sig en riktigt god middag - men bara på villkor att man låter bli snasket en hel dag först.

    Ovanan att småäta framför teven, som många har (jag har klarat mig tack och lov) kan ibland funka att kontra med någon ny och god tesort, om man gillar te.
    Mm, fast jag väger 58, så jag mår inte precis dåligt om jag äter något onyttigt ibland... ;) Därför är det extra svårt att inte äta, för jag har vägt samma sedan jag var tretton eller nåt, och för ett par år sedan åt jag snabbmat kanske två gånger i veckan, vitt bröd, godis varje dag och läsk flera gånger i veckan och det märktes inte det minsta :P
Svar på tråden Utmaning! Sockerfri månad, är du med?