• Vinter
    Äldre 18 Sep 20:38
    9406 visningar
    23 svar
    23
    9406

    Vinterkappa/cape

    Letar efter en stor mysig vinterkappa eller cape eftersom jag gifter mig i vinter. Tips på var jag hitta sådan? Vet inte om jag har lust att betala 2000:- för att hyra en, tycker det verkar saftigt!

  • Svar på tråden Vinterkappa/cape
  • Julie
    Äldre 8 Oct 17:17
    #0

    Hej!

    Jag hittade en fantastisk sammetskavaj/kappa på Temple på Barkaby outlet. Hade kostat 3000 men var nersatt till 900...eller om det var 800....de hade också en superhäftig vit sammetskappa kantad med afghanpäls. Den kappan gick ända ner till fötterna och var lite dyrare tror jag. Men men....åk och titta!

  • sent i novemb­er
    Äldre 8 Oct 18:03
    #0

    Nergyn, jag skulle jättegärna vilja veta mer om Burdamönstret. Var har du hittat det?

  • snart gift
    Äldre 8 Oct 19:43
    #0

    Jag hyr en cape som är hellång, lite cremefärgad med huva för 500kr i Norrtälje. På Ingvors brud och fest.
    (Jag e 175 cm)

    Kanske kan vara nåt?

  • Nergyn
    Äldre 8 Oct 19:45
    #0

    Det är ett "vanligt" Burdamönster som borde finnas där de säljer tyg.

    Jag har sytt klart min cape nu. Köpte gräddvit bomullssammet på rea, fordrade med shetlandsull, sydde på fuskpälskant och sedan vanligt acetatfoder inuti. Det blev väldigt fint, men var inte så "supereasy" som mönstret sa... Mönstret utgår från att man inte fordrar, och då är det nog lätt. Men när man ska klämma in fyra lager tyg, varav ett päls, då är det lite knivigare...

    Ett tips jag fått är att inte sy i silkessammet, det är tydligen väldigt svårt att ¨få fint eftersom det glider när man syr. Även andra tyger bör man handtråckla först.

    Hälsar
    Amatörsömmerskan

  • Nergyn
    Äldre 8 Oct 19:49
    #0

    Ett tillägg eftersom jag vet hur intresserade vi alla är av priser:

    Sammeten kostade ca 220 kr metern (rea halva priset). Det gick åt 2,60. Fordret 79 kr metern, pälsen 440 kr metern (gick åt 35 cm) och shetlandsullen 110 kr metern (gick åt 60-70cm). Mönstret kostade 79 och sen tillkommer tråd och hyskor. Alltsom allt ca 1000 kr skulle jag tro.

  • Kalas
    Äldre 8 Oct 19:50
    #0

    En idé som jag har men som jag inte har testat själv är att kolla med dem som hyr ut kläder till teater/maskerader. De brukar ha fina "mantlar". Känns som att det skulle vara billigare än i brudbutikerna.

  • Nynnar
    Äldre 9 Oct 11:14
    #0

    Fråga runt bland arbetskamrater o dyl. Jag skall få låna en jättefin päls av min arbteskamrat. Den satt perfekt och blir dessutom helt gratis!

  • sent i novemb­er
    Äldre 9 Oct 12:19
    #0

    Tack, Nergyn, för alla upplysningar och tips!

  • M68
    Äldre 10 Oct 11:04
    #0

    Var precis inne på Englas hemsida.
    Kolla in den här länken.

    www.geocities.com/englabrollop/hevre.html

    /M

  • dixie
    Äldre 13 Oct 20:42
    #0

    den capen ser härlig ut en sån kanske man ska ha.

  • fabbis­63
    Äldre 2 Nov 15:49
    #22

    Hej! Ska sälja min cape med huva och pälskant givetvis fuskpäls efter mitt bröllop som äger rum nästa fredag och den är halvlång....kommer lägga ut den här bröllopssidan så fort jag bara kan. Den har färgen ivory. Kanske kan var något som intresserar??

  • Lotta 82
    Äldre 2 Nov 16:51
    #23

    På mitt bröllop hade jag en fin från Aldestams, som kostade 318:- med porto.  Den heter "pälsog cape" och finns under "boleros". Jag hade den utanpå en kappa jag ärvt av min mormor och under vigseln hade jag den, utan kappa,  

     http://www.aldestam.se/

     

Svar på tråden Vinterkappa/cape