• Äldre 13 May 14:37
    7581 visningar
    20 svar
    20
    7581

    Fin långklänning till bröllopsgäst

    Jag är bjuden på ett bröllop i Italien i sommar o fick igår reda på att jag var tvungen att ha långklänning på mig. På inbjudan står det mörk kostym o detta hittade jag då om den klädetiketten:

    "Klädsel: Mörk kostym" betyder just mörk kostym för herrarna med vit skjorta och slips/fluga. Klänning av fint tyg, byxdress i elegant snitt eller knäkort eller vadlång fin festklädsel för damerna. Klänningen bör inte vara golvlång eller baraxlad. På ett kostymbröllop är det tillåtet och också passande för damer att bära hatt.

    Men nu var så inte fallet, surt då jag redan köpt en klänning som jag verkligen vill ha.
    Det jag undrar över är ifall någon har tips på nå fina långklänningar som inte är så dyra??

    Tacksam för alla tips! :)

  • Svar på tråden Fin långklänning till bröllopsgäst
  • Pinkgr­ape
    Äldre 13 May 14:47
    #1

    Så vitt jag vet ska man inte behöva ha långklänning till klädkoden mörk kostym, men det kanske är annars i Italien :P

    Kolla www.bonprix.se/se/Elegant-lang-1-7439-shop.htm, där finns det en hel del fina långklänningar :)

    Annars har ju de flesta butiker sk. maxiklänningar nu. Nelly, asos, ellos, halens osv. har en hel del fina :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Äldre 13 May 16:33
    #2

    jag har kollat på alla dom sidorna men tycker inte att jag hittar någon som ja vill ha...men det kanske också beror på att jag egentligen inet vill ha långklänning. Jag trivs inte alls i det!

    har faktikst skickat efter två st från HM så får jag prova hemma o se vad ja tycker om dom!
    tack ändå för tipsen! :)

  • Pinkgr­ape
    Äldre 13 May 18:10
    #3

    Hehe nej, det är lätt att man blir lite låst då, om det är så att man egentligen inte vill. Jag hoppas att du ska lyckas hitta något iaf :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Äldre 14 May 14:57
    #4

    Men knäkort är väl inte långklänning? Klänningen bör vara i knöhöjd eller strax nedanför, finns massa fina klänningar av den typen!

  • Äldre 15 May 19:19
    #5
    darkHorse skrev 2011-05-14 14:57:44 följande:
    Men knäkort är väl inte långklänning? Klänningen bör vara i knöhöjd eller strax nedanför, finns massa fina klänningar av den typen!
    Ja enligt beskrivningen till regeln mörk kostym står det ju så...och så troded jag då att det var o har köpt en knälång klänning som jag gärna ville ha!! men fick sen höra att man inet fick ha det utan måste ha långklänning!! Tycker det är jättekonstigt då de skrivit ut mörk kostym som klädsel. Då kan de ju knappast veta vad det står för kan man tycka! Lite irriterande faktikst!
  • Äldre 15 May 19:19
    #6
    Pinkgrape skrev 2011-05-13 18:10:53 följande:
    Hehe nej, det är lätt att man blir lite låst då, om det är så att man egentligen inte vill. Jag hoppas att du ska lyckas hitta något iaf :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Tack :)
  • Danned­o
    Äldre 15 May 20:22
    #7

    Vem bestämmer att det ska vara långklänning? Det kan ju hända att klädkoden i Italien är annorlunda, men då borde det ha specificerats i inbjudan. Nu antar jag att det är brudparet som vill att ni ska vara lite extra fina och då är det bara fånigt! Har dom sagt att klädkoden är mörkkostym så är det så, och jag antar att du köpt en fin klänning som helt säkert är tillräckligt fin även om den inte är hellång och jag tycker du ska ha den.

  • Ankis8­8
    Äldre 15 May 20:26
    #8
    Dannedo skrev 2011-05-15 20:22:25 följande:
    Vem bestämmer att det ska vara långklänning? Det kan ju hända att klädkoden i Italien är annorlunda, men då borde det ha specificerats i inbjudan. Nu antar jag att det är brudparet som vill att ni ska vara lite extra fina och då är det bara fånigt! Har dom sagt att klädkoden är mörkkostym så är det så, och jag antar att du köpt en fin klänning som helt säkert är tillräckligt fin även om den inte är hellång och jag tycker du ska ha den.
    Man brukar inte ha långklänning på italienska bröllop (jag ska själv gifta min i Italien då jag och min släkt kommer därifrån) men det här verkar vara ett undantag.
  • Kattpo­et
    Äldre 15 May 20:49
    #9

    Men om den inte ska vara golvlång går ju både knä och mitten av vaden,  dock inte över knät.

  • Danned­o
    Äldre 15 May 20:58
    #10

    Ja, jag tycker verkligen det är jättekonstigt att ha skrivit en klädkod som inte gäller... 

  • Äldre 15 May 22:34
    #11

    Vi fick inbjudan rätt sent till bröllopet o då jag ville vara säker på vilken klädkod det skulle vara så mailade min sambo den blivande bruden o frågade vad som gällde. detta svar dröjde vääääldigt länge....så jag köpte mig en klänning som jag tyckte bored passa alldeless utmärkt. Fick sen inbjudan där det stod mörk kostym o kollade upp vad det innebar. och då kände jag att den klänning jag köpt skulle passa bra!

    En vecka efter inbjudan kommit ut så fick min sambo svar o där stod det att man skulle ha långklänning...

    Jag är sugen på att höra av mig till henne igen o ifrågasätta det hela! Men vill heller inte göra mig "osams" med någon.. Men skulle inte bli glad om jag köper en ny klänning som jag egentligen inet alls kommer trivas i för att sen på själva bröllopet se att många andra tjejer har kortare klänning på sig. För om de bara går feter inbjudan så tror ju inet de att man ska ha långklänning på sig.

    Vet inet hur jag ska göra!?

  • Kattpo­et
    Äldre 15 May 22:36
    #12

    Ta en bild av klänningen med dig i och fråga  henne om den är okej och säg att du har haft svårt att hitta en lång klänning som du trivs i.

  • Pinkgr­ape
    Äldre 15 May 22:50
    #13

    Personligen tycker jag att du ska följa klädkoden. Bruden, som förmodligen har varit med och bestämt klädkoden borde vara väl medveten om att det inte är ett krav på långklänning, utan mer ett undantag med långklänning vid klädkoden mörk kostym. Speciellt eftersom du inte känner dig riktigt bekväm i det och om du redan hittat en klänning du gillar, som följer klädkoden som den ska vara, så borde du med gott samvete gå dit i den.

    Jag tvivlar starkt på att bruden kommer reagera över den saken under själva bröllopsdagen. Hon har nog väldigt mycket annat att tänka på och göra, hoppas jag.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Äldre 15 May 23:09
    #14
    Pinkgrape skrev 2011-05-15 22:50:18 följande:
    Personligen tycker jag att du ska följa klädkoden. Bruden, som förmodligen har varit med och bestämt klädkoden borde vara väl medveten om att det inte är ett krav på långklänning, utan mer ett undantag med långklänning vid klädkoden mörk kostym. Speciellt eftersom du inte känner dig riktigt bekväm i det och om du redan hittat en klänning du gillar, som följer klädkoden som den ska vara, så borde du med gott samvete gå dit i den.

    Jag tvivlar starkt på att bruden kommer reagera över den saken under själva bröllopsdagen. Hon har nog väldigt mycket annat att tänka på och göra, hoppas jag.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Ja jag tycker också det, känns bara som om den klädkoden har en annan innebörd för dom.  Jag får klura lite på hur jag ska göra :)

    För ni som läser detta, vad har ni läst o hört om klädkoden Mörk kostym? Det som jag hittat o skrivit i mitt första inlägg eller något annat??
  • Pinkgr­ape
    Äldre 15 May 23:14
    #15
    emzerus83 skrev 2011-05-15 23:09:12 följande:
    Ja jag tycker också det, känns bara som om den klädkoden har en annan innebörd för dom.  Jag får klura lite på hur jag ska göra :)

    För ni som läser detta, vad har ni läst o hört om klädkoden Mörk kostym? Det som jag hittat o skrivit i mitt första inlägg eller något annat??
    Hehe ja, det är ju inte lätt för er gäster om brudparet tolkar klädkoden på ett annat sätt.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Äldre 16 May 22:25
    #16

    suck!! Idag har jag varit in o provat klänningar i varenda butik i stan o inte hittat någon jag vill ha. Eller jo en tyckte jag var fin o den satt bra men den kostar 2200 kr o det vägrar jag att betala för att bara ha på ett bröllop en gång. Min sambo säger att jag ska ha min klänning jag redan har köpt som är knäkort... men jag tror inte att jag vågar det heller. För jag vill liksom inet göra mig osams med brudparet heller....det kanske är superviktigt att man har just långklänning.

    Löser det sig inte snart så vet jag inet vad jag ska göra!

  • Kattpo­et
    Äldre 16 May 22:36
    #17

    Emzerus,  ta en bild på dig och skicka bilden till brudparet och fråga om det är okej eftersom ettikets reglerna säger  ej golvlång.

    Kolla om bruden har en aning vad hon pratar om för jag lovar dig att kommer  komma folk som inte har kollat med henne utan gått för vad som står i etikett böckerna, 

  • Kemist
    Äldre 16 May 22:43
    #18

    Jag har bara sett den variant som du sa, dvs att man inte bör ha långklänning när koden är "Mörk kostym". Men var med min syster och kollade klänningar på HM, och det fanns en massa fint tyckte jag då - i långklänningsvariant. Kanske inte lika stor risk att alla har HM när man pker utmolands, även om butikerna finns där med. Dessa två t.ex (allt kan göras fint med ett brett sidenband i midjan, och de kanske finns i andra färger med):




     
  • 200908­01
    Äldre 16 May 22:46
    #19

    www.hiphopboutique.com många modeller och till vettiga priser.

  • Äldre 17 May 10:17
    #20
    Kemist skrev 2011-05-16 22:43:53 följande:
    Jag har bara sett den variant som du sa, dvs att man inte bör ha långklänning när koden är "Mörk kostym". Men var med min syster och kollade klänningar på HM, och det fanns en massa fint tyckte jag då - i långklänningsvariant. Kanske inte lika stor risk att alla har HM när man pker utmolands, även om butikerna finns där med. Dessa två t.ex (allt kan göras fint med ett brett sidenband i midjan, och de kanske finns i andra färger med):



     


    Den översta tycker jag är fin men det finns inte i min storlek varken i någon av butikerna runtomkring här eller på nätet... jag får igen storlek 38 men den sitter så tajt att ja inte kan andas. Tycker Hms storlekar är så varierande....jag kan ha XS i vissa grejer o sen inte ens 38 i andra kläder.
    tack iaf för tipsen!! Har skickat efter två klänningar från halens nu också så får vi se....
Svar på tråden Fin långklänning till bröllopsgäst