• Aylas

    Rätt att neka ammande mamma vin?

    För er som inte läst artikeln i aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article12984002.ab) ska jag dra historian kort; en mamma satt på en bar med en vännina och sitt spädbarn. Hon ammade barnet och skulle därefter beställa in sitt andra glas vin. Bartendern nekade med motivering att de inte serverade mammor som ammar, barens policy.

    Så debatten drog igång, diskriminerar baren mamman, är mamman oansvarsfull som dricker alkohol med sitt barn i närheten eller har var och en rätt på sitt sätt...

    För att göra det tydligt; livsmedelsverket avråder inte ammande mammor att dricka alkohol (dock max 2 glas vin / vecka) då det är en mycket liten mängd som övergår i bröstmjölken.

    Så vad tycker ni, rätt eller fel att neka mamman vinet?

    För tydlighetens skull ber jag att man respekterar varandras åsikter då ämnet kan var känsligt och personligt!

  • Svar på tråden Rätt att neka ammande mamma vin?
  • Emblas Mamma
    Piggelin1 skrev 2011-05-16 17:58:00 följande:
    Bara en liten kommentar & tillika fundering i diskussionen - varför skriver ingen om fäderna? Ok, nu var det inte tal om detta i artikeln, men eftersom alkoholen inte går över i mjölken mer än i extremt små mängder, så handlar det ju enbart om huruvida man är berusad när man tar hand om sin bebis.
    Med andra ord - varken småbarnsmödrar eller -fäder ska i så fall dricka alkohol  alls, för fäderna tar ju minst lika mkt hand om bebisarna som mamman - eller? Kan inte låta bli att tycka att det är rätt irriterande att just DEN biten är det ingen som skriver om eller diskuterar... Varför skuldbeläggs bara mammorna liksom?
    nej jag håller med dig!
    Min gubbe får inte ha med sig vår dotter till sin mamma på fredagkvällarna om han tänker dricka.
    Ibland tar dom lite öl och vin och kanske en snaps, alltså någon enstaka fredag eller lördag i månaden.
    Och då får vår dotter absolut inte vara med om inte någon är nykter!

    Mitt barn kommer aldrig få passas om det bara finns vuxna som är salongs eller berusade.
  • Hoppe

    Om jag såg en ammande mamma som drack vin så skulle jag nog tycka att det såg illa ut, kanske mest för att barnet var med (till skillnad från en mamma som tog ett glas vin till en middag med ett ammande spädbarn hemma).
    Däremot tycker jag inte att bartendern hade rätt att neka henne vin, grundat på sina egna värderingar. Helt rätt att neka alkohol till personer som man bedömer har druckit för mycket, men det är inte hans sak att lägga sig i en vuxen människas val (när det dessutom är konstaterat att barnet inte tar skada av den lilla mängden alkohol som överfrs i bröstmjölken).

  • Aleta
    MrsT2011 skrev 2011-05-16 18:37:18 följande:
    Precis det jag också funderade över i ett av mina inlägg! Krogpersonal vet inte ett skit om huruvida folk riskerar att tappa sina bebisar i golvet på fyllan, och kan därmed inte neka någon att köpa på grund av nån sorts omtanke om bebisen. I så fall skulle de ju förhöra varenda packad slipskille på after worken om hans familjeförhållanden och sedan hindra honom från att natta sina barn när han kommer hem!
    Bra sagt!
  • Vi2alltid
    Emblas Mamma skrev 2011-05-16 18:53:26 följande:
    nej jag håller med dig!
    Min gubbe får inte ha med sig vår dotter till sin mamma på fredagkvällarna om han tänker dricka.
    Ibland tar dom lite öl och vin och kanske en snaps, alltså någon enstaka fredag eller lördag i månaden.
    Och då får vår dotter absolut inte vara med om inte någon är nykter!

    Mitt barn kommer aldrig få passas om det bara finns vuxna som är salongs eller berusade.
    Amen.
  • Vi2alltid
    Emblas Mamma skrev 2011-05-17 21:03:59 följande:
    Vad då? Är det bra för små barn på två år att umgås med enbart fulla människor? :O
    ?? Vad kommenterar du nu?
  • Vi2alltid
    Emblas Mamma skrev 2011-05-17 21:12:02 följande:
    Ditt amen... Antog att du tyckte mitt inlägg var löjligt..? :/
    Nej. Varför skulle det betyda det? Amen betyder typ at man håller med om varenda ord.
  • Vi2alltid
    Emblas Mamma skrev 2011-05-17 21:12:02 följande:
    Ditt amen... Antog att du tyckte mitt inlägg var löjligt..? :/
    Du säger väl inte Amen i kyrkan för att du tycker det prästen sa var löjligt :)
Svar på tråden Rätt att neka ammande mamma vin?