• Bjorke­fall
    Äldre 13 Dec 17:42
    16874 visningar
    8 svar
    8
    16874

    Blåmärken utan att jag slagit mig - orolig....

    Jag är under utredning hos min läkare pga olika symptom..
    Men läkaren verkar inte veta vad som är fel med mig och jag är så orolig :(

    Sen får jag blåmärken utan att jag slagit mig.. De kan komma medan jag ligger och sover till och med.. Just nu har jag 4 st på ena benet och 1 på andra benet och 1 till på gång...

    Jag har också en konstig blodsmak i munnen och spottar ibland lite blodblandad saliv.

    Sen har jag också muskelvärk/ledvärk i rygg, nacke och huvud.

    Läkaren har tagit blodtryck, massa basblodprover och blodstatus med diff och kollat på vita blodkroppar och blodplättar men allt ser bra ut.
    Jag har fått göra en CT röntgen på mage och bröst och även en MR på huvudet samt en gastroskopi och en kamera ner i näsan/halsen. Allt ser bra ut.
    Dock håller han med om att det inte är normalt att få så mycket blåmärken som jag får och att det borde vara något fel...
    En misstänkt diagnos som jag är under utredning för är EDS som skulle kunna förklara mina symprom men den är väldigt ovanlig och det finns inga prover man kan ta för att bekräfta den och därför gör man det lite genom uteslutningsmetoden...

    Är det någon som har varit med om något liknande eller har något att tillägga så är jag så tacksam!

  • Svar på tråden Blåmärken utan att jag slagit mig - orolig....
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 15 Dec 13:14
    #1

    Har inget men kan puffa tråden lite för dig och hoppas på det bästa :) *puffpuff*

  • hoodil­ady
    Äldre 15 Dec 14:07
    #2

    Usch tycker så synd om dig!!!

    Du är inte gravid?!
    Min gamla klasskompis hade också blodsmak i munnen hela tiden och blödde näsblod ofta som blandade sig med saliven. Hon låg på akuten i 2 dar innan de kom på det!
    Fast det kanske man ser på alla prover du gjort?

  • U and I
    Äldre 15 Dec 20:59
    #3

    Jag känner väl igen mig, då jag har EDS. Får otroligt lätt blåmärken, vet oftast inte vad jag gjort för det räcker i stort sett att jag snuddar vid en kant eller dylikt. Lever med ständig smärta i rygg/nacke/ben/armar.

    Jag fick min diagnos för ca 9 månader sedan och det har tagit tid att acceptera att jag "plötsligt" har en sjukdom. För att fastställa EDS så tittar läkaren på din sjukdoms historia, om du är överrölig, om din hud är elastisk. Man kan även göra något prov på Klinisk genetik på sjukhuset. Just nu väntar vi på att ta prov på dottern.

    Var någonstans bor du? Vet en bra läkare nere i Skåne, som skulle kunna hjälpa dig. Inboxa mig gärna. Vet hur kaotiskt det har varit för mig att få rätt på allt detta. Det finns även en bra hemsida där du kan läsa mer om EDS och hur det är att leva med det. Den danska hemsidan tycker jag är snäppet bättre.

    Lycka till och det ordnar sig  - även om du har EDS!
    Stor kram

  • Granat­öga
    Äldre 27 Dec 09:39
    #4

    Äter du p-piller eller använder annat hormonpreparat??? För jag tål inte p-piller eller andra hormon..jag får proppar i ben och på armar mm. Och det visar sig i form av blåmärken..
    Inte bra grejer...

  • Bjorke­fall
    Äldre 26 Feb 16:45
    #5
    U and I skrev 2010-12-15 20:59:02 följande:

    Jag känner väl igen mig, då jag har EDS. Får otroligt lätt blåmärken, vet oftast inte vad jag gjort för det räcker i stort sett att jag snuddar vid en kant eller dylikt. Lever med ständig smärta i rygg/nacke/ben/armar.

    Jag fick min diagnos för ca 9 månader sedan och det har tagit tid att acceptera att jag "plötsligt" har en sjukdom. För att fastställa EDS så tittar läkaren på din sjukdoms historia, om du är överrölig, om din hud är elastisk. Man kan även göra något prov på Klinisk genetik på sjukhuset. Just nu väntar vi på att ta prov på dottern.

    Var någonstans bor du? Vet en bra läkare nere i Skåne, som skulle kunna hjälpa dig. Inboxa mig gärna. Vet hur kaotiskt det har varit för mig att få rätt på allt detta. Det finns även en bra hemsida där du kan läsa mer om EDS och hur det är att leva med det. Den danska hemsidan tycker jag är snäppet bättre.

    Lycka till och det ordnar sig  - även om du har EDS!
    Stor k


    Jag har faktiskt varit på utredning på Klinisk Genetik på KS och läkaren där sa att jag låg och gränsade för att få en EDS diagnos eller inte.
    Jag är överrörlig, stukar lätt fötter, får blåmärken och har värk, synliga blodkärl. Men han tyckte att det krävdes att jag skulle haft leder som gått ur led för att få diagnosen hypermobilitet. Klassisk har jag inte kunde han säga. Och den farliga typen kärl eller vaskulär EDS tog han prov på för säkerhetsskull även om han trodde att det var osannolikt...

    Tack för ditt svar och hoppas du får må så bra du bara kan!
  • Äldre 26 Feb 17:42
    #6

    Åh... är det DET jag kanske har Förvånad

    Jag är överrörlig, kronisk smärta. Har fått extremt fula ärr av de operationer (för bland annat luxationer) som jag genomgått...
    Blödande och skört tandkött, väldigt lätt att få blåmärken...

    Ska nog be min läkare att utreda detta...
    Har liksom gett upp för ingen kan förklara vad alla mina besvär kan vara. Dom ser dom som separata problem som inte hänger ihop...
    Men det kan dom alltså göra...

    Detta var en ögonöppnare. 

  • Bjorke­fall
    Äldre 26 Feb 17:54
    #7
    Chicita skrev 2011-02-26 17:42:33 följande:
    Åh... är det DET jag kanske har Förvånad

    Jag är överrörlig, kronisk smärta. Har fått extremt fula ärr av de operationer (för bland annat luxationer) som jag genomgått...
    Blödande och skört tandkött, väldigt lätt att få blåmärken...

    Ska nog be min läkare att utreda detta...
    Har liksom gett upp för ingen kan förklara vad alla mina besvär kan vara. Dom ser dom som separata problem som inte hänger ihop...
    Men det kan dom alltså göra...

    Detta var en ögonöppnare. 
    Låter PRECIS som EDS!
    Bli medlem här så har du bra info:

    http://ehlers-danlos.egensajt.se/board/
    http://www.ehlers-danlos.se/

    Var bor du?
    Om du bor i Sthlm så är det Erik Björck på KS som är diagnostiserande läkare...
  • Äldre 26 Feb 18:00
    #8
    Bjorkefall skrev 2011-02-26 17:54:03 följande:
    Låter PRECIS som EDS!
    Bli medlem här så har du bra info:

    ehlers-danlos.egensajt.se/board/
    www.ehlers-danlos.se/

    Var bor du?
    Om du bor i Sthlm så är det Erik Björck på KS som är diagnostiserande läkare...
    Bor i Borlänge, så det blir nog Falun för mig...
    Ska ringa min husläkare och se om han kan försöka boka in mig för utredning kanske...
Svar på tråden Blåmärken utan att jag slagit mig - orolig....