• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

    Hej, hej! 
    Ja, som sagt; hektiska tider även här.
    Konserter, dansavslutningsuppvisningar, körrep, luciatåg osv avlöser varandra och allt bara snurrar... Jag har inte ens hunnit baka lussekatter. Men jag kom på att det finns jättegoda att köpa! Bra va'? Då stöttar man dessutom en lokal entreprenör som faktiskt har som sitt jobb att göra lussekatter och försöker leva på det  
     
    Jag var background i två luciatåg, dvs stod bakom tjejerna och hjälpte de tre diskanterna med diskantstämman.
    Vi hade verkligen jättefina luciatåg och en lucia som sjöng så vackert och det var så stämningsfullt så folk hade ståpäls i kyrkbänkarna.

    Ikväll repetition inför sista julkonserten för i år. Imorgon smäller det; Janne Schaffer, Stefan Blomqvist och Fredrik Larsson och VERA VINTER (som ju är från vår kommun och vi känner som Josefina) ska vi göra en toppenkonsert med

    September, så tråkigt och jobbigt med din pappa. Extra kram till dig!

    Ha det gott alla!
    Ska försöka skriva mer sedan.

    Hinner knappt ens skriva på FB, där jag ju annars är rätt så aktiv. Hinner inte skriva så mycket i bloggen heller, men jag bjuder på fina jullåtar där som kompensation

  • Soldemor

    God morgon denna ösregniga men ljuvligt varma (8,5 grader plus) decembermorgon. Är iofs ganska van vid detta väder, för så var det i princip hela tiden i Göteborg. Det är tur att det finns många bra ställen att vara inomhus på, som Frölunda torg och naturhistoriska museet. Ja, och så klart Ullared på vägen hem.

    När vi kommit hem igår kväll och lastat av vad vi kunde bära och gick ner för att hämta resten, så visade herr A sitt grava missnöje med att vi kom och gick igen, så han passade på att kissa lite i husses väska. Nisse!  Sedan lade han sig i den stora kamouflagestransporten och tjurade hela kvällen.

    Där hade jag också kunnat tänka mig att ligga, bredvid varm päls, för i sovrummet hade vi 16 grader, tjoho! Det blev att sova med tjockaste pyjamasen, morgonrock, dunsockar och dito täcke samt överkast och varm make. Hoppas innerligt att fastighetsskötaren inser vårt lidande och kommer idag.

    Nu jag skall jag jobba frenetiskt några timmar, sedan  hem och röja för mina ungdomar kommer ikväll.

  • passionsblomman

    Kikar in bara för att leverera en adventskram till alla. Jag kan inte sitta här för jag har alldeles för ont i armarna just nu. Förutom att jag håller på att göra jul förstås, precis som alla ni andra, gissningsvis. Men jag tänker på er.

    Vet ni vad?-Snart är vårt badrum färdigt-jag tror jag ska köpa hem champagne och skåla i duschen! Skål (September, jag har mången gång under resan tänkt på att du sa att din erfarenhet av badrum är att de tar tid-det gör det!!! )


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Soldemor

    Passionis: Jättekram tillbaks! Det är inte så att du har ett badkar i nygamla badrummet? För då kan du ju fira med bubbelbad och champagne! Lite festligt sådär! Och har du bubbeldrickan i duschen så akta så du inte spär ut den för mycket! Skrattande

  • Norrskensflamman

    Gårdagens julkonsert blev en riktig smällkaramell fylld med godsaker. Och nu är jag tröööööööött, och sluuuuuuuuut och vill ha jullov! 
    Har lagt ut lite länkar och klipp på min blogg, med smakprov från konserten. Missa inte när vår kör sjunger en jättefin låt, som kommit att bli en av mina favoriter, Låt din stjärnas ljus.
    www.fiafluffsfunderingar.blogspot.com 

  • Soldemor

    Nu kanske ni bör sitta ner, för det här är ungefär det löjligaste jag hört:

    Hade s k utvecklingssamtal med C och får höra att maken inte får vara med när vi har vår ungdomsgrupp. Han brukar nämligen köra när vi skall någonstans, för jag tycker inte att jag är någon höjdare till bilförare och skall vi tex till Kristianstad el Malmö så låter jag gärna bli att köra.  Men hans närvaro med gruppen sänder så konstiga signaler till henne. Ingen i gruppen har sagt något men det stör henne.
    Och sedan tycker hon att jag är tvär ibland. Jaha, man skall alltid steppa runt och småvissla, eller?

    Och jo, det var avdrag för chokladasken på lönen.

    Är det någon här som vill anställa mig till något? Jag kan ju passa dina djur, Passionis så får du tid att sitta och läsa och så?

    Hela det samtalet var en enda parodi!

  • Soldemor

    Så härlig kör du är med i, Flamman!  *ryser lite av välbehag när jag hör sången*

    Nu ska jag åka hem. Borde egentligen gå på något boxintensivpass el så ikväll för det känns som om jag har lite lust att slå på någon, men får väl nöja mig med ett steppass.

    I morgon är jag ledig, åter fredag!

    Ta vara på er och stressa inte för mycket. Det blir jul oavsett ändå!

  • Soldemor

    Hejsan!

    Idag är det skolavslutningar!
    Just nu har vi tendens till blå himmel här ute, skulle vara riktigt skönt som kontrast till allt det grå.

    I går åt jag lunch med allratrevligaste Ingis, tack för en mysig stund!

    Precis när jag lagt mig i går kväll, så ropar maken nerifrån att Siena kräktes. Ja och? De kräker emellanåt och så länge det inte är Amaretto som störtkräker så är jag inte jätteorolig. I alla händelser går jag inte upp ur sängen för att gå ner och torka kräks, när han sitter i samma rum.
    I morse var det ett farligt daltande med henne (mer än vanligt dvs!) och pysslande. Attans vad denna lilla tjej särbehandlas, henne han var beredd att lämna vårt äktenskap för, om jag tog hem henne...mm.

  • Soldemor

    Mycket trevliga och lyckade skolavslutningar - vilka fantastiska musikaliska förmågor som finns i denna församling! Läckert och lovande för framtiden!

    Nu börjar jag bli lite sugen på att åka hem och handa mat till långrandige herrn. Den finns bara på djurapoteket.
    Sedan går jag på andra jobbet kl 18, så det blir lugn hemmakväll med förmodligen lite strykning och tv och så.

    Trevlig helg alla fina trådisar! Nu är det snart jul! Tomte

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård