• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

    Blomman: Vad härligt det låter med handboll (det är det va?) smys.

    Har precis haft en dust med en totalt oförstående chef, när jag fick höra att hon och barnledaren har bestämt att ungdomsverksamheten (som jag ansvarar för) skall flyttas till ett av församlingshemmen. Stället är väl ok, men ingen har diskuterat någon flytt med mig! Jag får det bara som ett faktum! Knorr! Ocxh att jag vill vara med in en sådan beslutsprocess verkar hon så oförstående till! Men kärring då! Dubbelknorr!

    *ilska sätter igång cirkulationen så axeln gör om möjligt ännu mer ont*

  • Soldemor

    God morgon alla trådisar!

    idag var det riktigt kallt när jag körde till jobbet, termometern var nere på en grad och jag hörde att de  halkbekämpar på Österlen, huga! Tur att vinterdäcken skall på på måndag!

    Blommis: Hrrm, var visst inte handboll, nej...så jag får väl ta på mig förlusten för att jag trodde det var fel idrott, typ.

    Ikväll skall den trasiga axeln gå på step, spännande att se hur det går då.

    Hur är det med alla här?

    *sätter fram nygjord havregrynsgrött gjord på fullkorn och varma scones och björnbärsmarmelad*

    Frukost!

  • Norrskensflamman

    Morgon! HÄr har det snöat ca 2 dm på två dygn, men det håller sig kring nollstrecket så jag tror det smälter undan snart.

    Fick tid hos min läkare på fredag, vilket var ovanligt snabbt. Först när jag pratade med sköterskan sa hon att både min läkare och min alternativa läkare var fullbokad resten av månaden! Och ingen annan kunde hon erbjuda heller. Men jag bad att läkaren skulle ringa upp mig och det gjorde hon. Och jag fick en tid redan på fredag. TACK!  Annars hade jag åkt till någon privat i grannstaden. Jag tänker INTE vänta. Så det så.

    Eftersom min mamma dog i sviterna av cancer och en ung man i släkten dog av malignt melanom 36 år gammal (ett födelsemärke som han väntat för länge med att ta bort hade hunnit skicka ut metastaser i rygg och annat), så behöver jag väl inte nämna att jag målar upp skräckscenarior  Även om det är dumt att göra det. Men faktum är att malignt melanom inte alls är att leka med. Prognoserna är inte så goda för dem som drabbas. En lömsk form av cancer...  Men, men , jag hoppas att detta bara är en åldersfläck som ploppat upp. Konstigt bara att den kom så plötsligt. Eller ja, den har ju varit där i flera år, men bara som en svag, svag grå fläck. 

  • Soldemor

    Klok Flamma som skall gå till doktorn! Malignt melanom är läskigt!
    Och jag är precis likadan, skräckscenarierna kommer som ett brev på posten för minsta lilla, vi är väl drama queens då! Fast desto skönare sen, när allt det hemska man fantiserat om inte blir verkligt.

  • passionsblomman

    Flamman, det är mycket förståndigt av dig att ta den där fläcken på allvar! BRA att du får komma typ genast.

    För egen del tror jag väl att allt sakteliga fortsätter åt det rätta hållet. Jaghariallafall inte märkt något som oroar mig.
    Ska om någon vecka på ny magnetröntgen så då får jag ju veta hur det ser ut därinne i huvudet. Proverna jag tog för att kolla att hypofysen reder sig själv, har jag inte hört ett knyst om (rätt dåligt av dem, vad svaren än säger vill man ju veta tänker jag?), men jag antar då att vore det något knas, skulle de väl hört av sig?

    Den största, svåraste och mest ångsetframkallande utmaningen och berget att bestiga framöver, är väl egentligen vad FASEN det ska bli av mig och mitt yrkesliv. Så mycket tid nu i så många år som bara gått åt. Så dåligt läge på arbetsmarknaden och så ovisst vad jag klarar med mina axlar och knän och så svårt att veta vad som är rätt grej att satsa på.
    Och under tiden är ju ekonomin fortsatt helt kass. Den delen av livet tär. Mycket.
    Och just nu försöker jag låta bli att vara i den ångesten och bara ge mig de här veckorna till årsskiftet att läka ihop och SEDAN ta tag i resten. För jag orkar ändå inte nu, så det blir bara resursslöseri att grubbla.
    Nej, lite newbodyförsäljning, salamidito och läxhjälp inför prov, vattenskadearbete och skjutsande hit och dit-det räcker gott.

    Apropå det: om det är någon som vill ha något i strump-/tros-/kalsongväg, så hör av er-imorgon ska jag slutredovisa försäljningen. Ni som springer borde ju kolla träningslinnen och löparstrumpor samt sport-bh, det är priser man nte hittar i butik!

    Nu ska det tas en dusch inna jag ska hämta Blompojken. Vi ska åka till stan och införskaffa nya handbollskor. (tänk så skönt när fötter vuxit klart! Undrar när det blir? Jag har själv haft samma storlek sedan i femte klass.)


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Soldemor

    Blommis: Bara för att göra dig riktigt nedslagen (jepp, har min onda dag idag!) när det gäller skofronten, så måste träningsskor ändå bytas  ut med jämna mellanrum, när stötdämpningen tagit slut. Osäker på vad som gäller för just handbollssskor, men gympaskor (typ sådana jag har för aerobic och liknande) håller bara ca ett år vid regelbunden användning. Sedan är stötdämpningen kass och det är dags att köpa nya. ´Trist men sant!

    Nu skall jag sluta vara ond och börja förbereda för julspelsplanering!

  • passionsblomman
    Soldemor skrev 2013-11-06 13:33:10 följande:

    Blommis: Bara för att göra dig riktigt nedslagen (jepp, har min onda dag idag!) när det gäller skofronten, så måste träningsskor ändå bytas  ut med jämna mellanrum, när stötdämpningen tagit slut. Osäker på vad som gäller för just handbollssskor, men gympaskor (typ sådana jag har för aerobic och liknande) håller bara ca ett år vid regelbunden användning. Sedan är stötdämpningen kass och det är dags att köpa nya. ´Trist men sant!

    Nu skall jag sluta vara ond och börja förbereda för julspelsplanering!


    Det vet jag väl! Jag har ju själv skor liksom Tungan ute...
    ...men när man har växande barn, har foteländena en tendens att växa, dels ryckvis och rätt mycket i ett ryck, och dels MITT I säsongerna, så man inte kan ha samma handbollsskor över en säsong, utan måste byta. Annars vore det ju praktiskt att köpa nya skor i respektive sport vid varje säsongs början och så kunde de räcka över den säsongen. Men vad gör man? Dessutom har ju min son problem med hälarna, så han måste verkligen ha BRA skor också, och när det gäller just skor, brukar man vanligen få vad man betalar för. Många skor har vi i garderobernas kartoner, i massa storlekar och ofta knappt använt.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Soldemor

    Skoloppis? Finns kanske fler i sonens klubb som också samlar på skor? Ni skulle kunna ha något gemensamt och så går intäkterna till pojkarnas lag?

  • Soldemor

    Hu, nu mörknar det fort!

    Skall åka hem och ladda för kvällens träningspass m lite Glamour (yes fortfarande fast i det träsket!Skrattande)

    I morgon är jag AFK (vad jag kan, va!) hela dagen, åter på arb sen fre eftermiddag innan jag åker med min ungdomsgrupp på läger.

    Ha det gött i höstmörkret så länge

    och glöm för all del inte att:

    "Ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte övervunnit det!"

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård