• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

    Ja än lever den iallafall. Jag har just meckat därute med att skruva upp en krok och montera upp värmelampan. Den hade jag egentligen inte tänkt tända-mamman ska ju hålla kkycklingarna varma-men eftersom det ju är helt fel årstid och allt så tänker jag inte ta några risker vad just värmen beträffar.
    Resten av faktorerna som livhanken hänger på, är svårare-det är inte alls säkert att de andra hönsen låter den vara, utan de kan faktiskt hacka ihjäl den. Fast om allt funkar som det ska, så ska de ju gå med resten av flocken, så det är både och det där.

    Jag konstaterar lite förvånat att när ena hönan hackar till Cornelia så försvarar hon sig inte utan flyttar sig bara. Tycker hon borde höja sig i rang och säga "fuck off you bitch!" till den som närmar sig. Men det har jag inte sett något av. Bara ett knorrande jud, som kanske iofs betyder just det, eller åtminstonde "passa dig!", men hon agerar inte linan ut så att säga. jag tror inte rangordningen i den här lilla flocken är så klar ännu, med tanke på att den har ändrats så mycket flera gånger redan.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Daa, näää vad segt med feber!
    Fast underbar bild i galleriet! Vilket hår ungarna har! Värsta kalufsen. Och jag älskar tröjan med svamparna på!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

    Hej, hej!
    Blomman, så trist med lilla kycklingen Gråter ... Tänkte just fråga ang värmelampa, för det minns jag att jag hade åt mina kycklingar. De hade iofs ingen mamma hos sig så det var ju absolut nödvändigt för dem.
    Men det kan nog vara bra ändå om du sätter upp den. Hoppas, hoppas den får leva och att de andra inte hackar på den!

    Klockis, vännen; jag blir så varm i hjärtat att läsa om dina goda nyheter!! Du har gjort ett fantastiskt jobb och verkligen kommit en GOD bit på väg upp ur avgrundshålet. Jag har själv varit där... Riktigt, riktigt starkt jobbat, du är en KÄMPE!!! Hjärta
     
    Mitt ärkeex höll ju på att dra in mig i sin lånekarusell, men han hann aldrig. Eller jag blev ju drabbad i alla fall och har fått kämpa för att reda ut och komma på rätt köl, men mitt "namn" hann aldrig komma med i några papper. Så här i efterhand var det tur att det som hände då det hände, för annars hade jag också varit insyltad i allt!
    Året då jag roddade allt ensam så tänkte jag att jag kommer aldrig klara det, men döm om min förvåning när jag insåg att jag fick det LÄTTARE ekonomiskt utan honom... Visst, det hjälpte till att min mor och far hjälpte mig att lösa ut honom och betala bort ett billån jag hade, men hade de inte gjort det så hade jag sålt huset och bott i lägenhet och fått det att gå runt ändå. Det sköna var att JAG kunde planera och styra över ekonomin på ett helt annat sätt, utan inblandning från en köpgalen, kreditälskande, storfräsare som ville leva som en miljonär men hade en vanlig lön som livsmedelsarbetare. Han hade verkligen inte förmågan att rätta munnen efter matsäck. Det har jag. 
    Jag unnar mig när jag kan, men kan låta bli när det behövs.
    Jag kunde t o m lägga undan under det där året till en resa till Moskva för mig och flickorna. Men visst fick man kämpa, planera minutiös och verkligen tänka till. Men det gick.
    Så Skål SKÅL för dig Klockis, du är fantastisk!!! 

     

  • Norrskensflamman

    Vår lille gnagare växer och blir modigare och är extremt nyfiken av sig. Han kommer gärna upp i handen om det betyder att man får komma ut på upptäcksfärd i lekhagen.
    Han är snäll, nyfiken och ganska social. Gosig. Söt som choklad. Och hela familjens lilla gullegris! Och den som försökte vara mest likgiltig är den som är mest tossig i detta lilla djur... Hihi! "Gossen" och "Pojken" kallas han numer... 

  • passionsblomman

    Idag borde jag välja mellan skogen (trattisar till mina omeletter för året), eller köket (päron för skalning och kokning av kompotter, marmelad och ingefärspäron), eller städa (sväronen kommer i helgen). Men, skruvat uppvärmelampa är det enda jag kan checka av än. Och grävt upp några gästorvor åt kycklingen och Cornelia så de får sitt grönfoder fast de inte kan gå ut. (Eller, kan och kan, jag tror inte det är någon hit för ett gullefjun att gå ut i denbistra blåsten)

    Värmelampan funkar utmärkt och jag är helnöjd, för jag tror den bidrar till att kycklingen stannar ute (utanför mammans dunhydda alltså) längre och fler stunder och äter. Och om den äter växer den och ju fortare den växer, detsto mindre skört blir livet. Storleksskillnaden på en kyckling och en höna är rätt brutal-en vuxen höna väger ju typ mellan 80 och 100ggr mer än pytte-kycklingen. Inte konstigt att det är ordnat så att de växer snabbt!

    Jag har lust att äta kladdkaka.Tungan ute Fast om jag bakar en, så kommer jag ju inte att äta bara en bit, utan merparten av kakan.Obestämd
    -Det vore mycket bättre om jag istället bakade kakan till i helgen när sväronen kommer.
    Men, det är ju flera DAGAR kvar till dess-och jag vill ha kaka NU!Rynkar på näsan


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    I brist på kladdkaka går det också bra med en engelsk thékopp fylld med varm choklad, vispgrädde och en skvätt rom. *sörplar försiktigt*


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Daa
    passionsblomman skrev 2013-09-24 12:14:55 följande:
    Daa, näää vad segt med feber!
    Fast underbar bild i galleriet! Vilket hår ungarna har! Värsta kalufsen. Och jag älskar tröjan med svamparna på!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ja, vi har haft en lite ynklig pojke här idag, så det är lite synd om honom. Hoppas att en god nattsömn får febern att dra sin kos. 
    Visst är bilden fin!  Jag blev alldeles tårögd när jag såg hur fotografen hade lyckats fånga busgullet hos dem.  
    Håret, ja. Det är svårt när man ser på deras hår att förstå att de är släkt med mig, så tunt och fjunigt som mitt hår är...  Jag klippte Axels kalufs igår. Han får gärna ha långt och stort hår för min del, men det började gå överstyr, så jag satte saxen i det. Det går tillräckligt långt mellan gångerna för att jag ska glömma bort hur jobbigt jag tycker att det är att klippa barnen. För jag kan inte klippa hår. Nu är han lite mer korthårig i alla fall och eftersom det är lockigt och ostyrigt syns det inte så tydligt att det ser ut som hej-kom-och-hjälp. Hans busegull-leende distraherar också tror jag. Fälga behöver också klippas men vägrar än så länge. 
    Barnens tröjor är förresten designade och sydda av någon vi känner
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård