• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

    Klockis, vilket mysigt midsommarfirande!! Ja, ni andra också verkar ju ha haft det fin-fint


    Vad du är gullig Klockis som erbjuder dig, men jag tror jag klarar mig. Jag får väl rya till om det är nån som är besvärlig, eller helt enkelt... brista ut i gråt om det känns så! Alternativt köper jag ett svart band själv och sätter på kragen. Nu har iaf mammas dödsannons varit i tidningen idag, så nu är det fler som vet om det här på jobbet bl a.


     


    Igår kväll var jag så trött av att försöka hålla ihop på jobbet och sedan skissa på begravningsprogram så jag storgrät när jag skulle gå och sova.


    Prästen har vi träffat och det var ett fint samtal.


    I söndags var det tacksägelse i kyrkan samt nattvard. Jag och pappa tog nattvarden, flickorna tände ljus för mormor. Det var så fint. Och så sjöng vi en massa sommarpsalmer.


     


    Midsommar var fin trots allt! Vi höll fast vid traditionen att åka hem till byn och delta i aktiviteterna där. Midsommarstång, skattjakt med Pippi, ansiktsmålning, ponnyridning och FIKA. Morfar var också med och mycket prat med byfolk förstås. Förra året var även mamma med, och det kändes tomt utan henne.


    Sedan samlades vi alla, pappa, min familj, brorsans familj och min bästa väninna med dotter (väninnan har varit väldigt mycket hemma hos oss när vi var i tonåren och är nära mina föräldrar), hemma hos pappa och åt midsommarmat. Mums, mums! Många samtal och minnen kring mamma förstås.


    Sedan drog jag, m och tjejerna till grannbyn där en annan väninna var och firade midsommar med sin familj. Vi spelade kubb och lekte lite innan vi åkte hem och bara tog det lugnt resten av kvällen.


     


     

  • Norrskensflamman

    Har suttit och filat på begravningsprogram till mammas jordfästning.Det tar kraft och man får gråta mellan varven. Man har inte riktigt orken, men vill ju så gärna att det ska bli bra.En väninna tittade förbi med en bukett vackra rosor ♥ så då fick jag ju gråta en skvätt till. Och hon hörde på T:s klipp när hon sjunger Hallelujah och då fick HON gråta en skvätt. Ja, sannerligen säger jag eder att livet är en berg- och dalbana. Glädje och sorg omvartannat och samtidigt!I april anmälde sig T till en talangtävling som har uttagningar på flera olika orter runt om i landet. Inget hördes. För nån vecka sedan sa hon lite uppgivet att "jag kom nog inte med". Jag frågade om hon ville komplettera sin ansökan med sitt senaste framträdande, men hon trodde att det var för sent (anmälan gick ut 304)... Men så såg vi att de fortfarande hade några platser kvar, så vi skickade över länken till det som hon uppträdde med senast. Idag fick jag ett mejl att de vill gärna se T i uttagningen som sker i Umeå (!) i augusti!!! Jag höll på att trilla av stolen, ja och T med förstås Mycket kan hända innan augusti förstås, men vi siktar väl in oss på en helg i Umeå då. Det är 40 mil och soundcheck är tidigt så vi måste nog övernatta. Lilla K får också sitt lystmäte, för gästartist som underhåller i tävlingen är Anton Ewald, så hon blev eld och lågor ♥.Annars så är det mycket hamstersnack här. Lilla K önskar sig så hett en guldhamster... Hon håller på att spara pengar och hon läser, trots att hon nyss lärt sig läsa, om hamstrar allt vad hon orkar. Gullungen!          

  • Daa

    Flamman: kramar i massor. Hjärta
    Så kul för T med tävlingen. Vi vill förresten gärna träffa er snart.

  • Daa

    Jag har två och en halv vecka kvar till semestern. För att ha en chans (och det är verkligen en pytteliten, ytterst teoretisk chans) att hinna allt som jag måste hinna kommer jag att jobba heltid under den vecka jag annars skulle jobba halvtid, för parvlarna får snart semester från förskolan.
    Det känns inte jätteroligt att jobba heltid den veckan, för jag vet att maken kommer att få slita. Det har de senaste månaderna varit något mer utmanande att vara parvelförälder än tidigare. Antar att det är åldern. För en liten pojke är saker, som vi tycker verkar små, väldigt väldigt viktiga, som vem som sitter var när de äter kvällsmat och vilken färg hans haklapp är och för en liten flicka är det så att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet även om uppmärksamheten i fråga består av gap och skrik från häxmartyrmamman. 
    Gårdagens gulligaste ord: kycklin-pyjanisen (en pyjamas med badankor på).

  • Norrskensflamman

    Tittar in och vinkar lite matt.Daa; vi vill gärna träffa er också!!! Och monstermammor är vi allihopa av och till. Särskilt i vissa perioder. Kram på dig, du är den absolut bästa mamman till dina barn. Glöm aldrig det!Jag håller på att stressa ihjäl mig på jobbet. Och kom hem till en surkart här hemma. Men sen bestämde jag mig för att jogga elljusspåret 3,5 km. Har inte joggat sedan Vårruset Och så piskade jag på surkarten, som heller inte rört på sig på evigheter. Och så SKÖNT det var efteråt!!!Måste verkligen prioritera att röra på mig så att jag håller ihop.Kram alla!              

  • passionsblomman

    Lite lyx och guldkant på tillvaron är det allt när man plockat och ätit sommarens första kantareller!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

    Mmm... Kantareller.... Vi hittade faktiskt en handfull på midsommardagen i Blekinge som blev till underbar kantarellsås till grillad karré och nypotatis. Det är lyxmat om något!
    Hittar du dem på din runda blommis?

  • passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2013-06-29 19:20:47 följande:
    Hittar du dem på din runda blommis?
    Japp! Min runda har många kvalitéer.
    En av dem är att ingen annan verkar vilja ha de där kantarellerna, fast de växer mitt i vägen-det är väl konstigt?
    Å andra sidan har jag bara mött nåon där tre eler fyra gånger på de här åren, så det är inte precis högtrafikerat där. Vilket passar mig utmärkt, inte bara vad kantarellerna och murklorna beträffar.

    Jag har ätit ometlett med en stor hög  smörstekta kantareller på både idag och igår, idag fick sambon en med och det finns tills imorgon med i byttan i kylen.
    Nu tror jag jag går och lägger mig. Blompojken är på grill-och tältgrej med ett gäng klasskompisar borta hos en av tjejrna i klassen. intressant eftersom det ösregnar...han har reda varit hemma och bytt till torra kläder en gång.
    Sambon jobbar och påTV är det ju inget att se, så jag kan lika gärna lägga mig och läsa.
    Imorgon ska jag släpa med sambon på auktion tänkte jag. Jag hoppas det slutar ösregna tills dess-auktioner blir inte lika roliga om allt är plaskvått.

    Flamman-en extra kram till dig! När blir begravningen?

    Blompojkens kompis messade idag"jag kan inte komma till grillfesten ikväll, för min farfar dog idag" Jag måste nog gå över till hans farmor med en blomma i dagarna, hon bor precis runt hörnet här och Blompojken har varit mycket där ihop med sin kompis.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård