• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

    Åh! Hurra för galoppen!


    Ankan80 skrev 2012-05-09 11:50:20 följande:

    Också mitt lilla ego-inlägg. Har ju inte kunnat riktigt glädjas åt graviditeten då jag inte gjort något tidigt UL och vetat att där är någon liten filur. Har ju blivit "lurad" förr om ni kanske kommer ihåg. Men så tänkte jag att jag kan ju köpa en sån där angel-sound och bara testa lite snabbt. Detta för några veckor sen. Har inte lyckats höra något förrän idag. Precis nu!!!! Är ensam på jobbet så då gäller det att passa på, hehe. Ett fint litet galopperande hjärta slog. *lycka* Är i v. 13+3 idag.


    Det var allt!


    Over and out!


  • Daa

    Hej Diz.


    Skönt att bitarna har fallit på plats.


    Här är en till som tillfrisknar från depression: i somras, när mina tvillingar var sju månader slutade jag att sova och då blev tillvaron fort outhärdlig. Förlossningsdepression var väl det vi kom fram till, kuratorn och jag, för i backspegeln kunde jag se tecknen som funnits där hela tiden. Nu är det väldigt sällan depressionen gör sig påmind (faktiskt så tror jag inte att jag kan skylla mitt taskiga humör på den längre och det är ju lite trist att inte ha något att skylla på utan helt enkelt behöva inse att jag är en människa med taskigt humör... Men det är en annan historia. ) och det känns skönt att vara i alla fall något stabilare.


     


    Flamman: dela gärna med dig mer av hur det går med nedtrappningen. Det ska jag mest troligt gå igenom mot slutet av sommaren.


    Diz skrev 2012-05-08 21:50:02 följande:
    Blommis jag vet precis hur du menar med livspusslet. Jag känner just nu att rätt många bitar har fallit på plats, men så var det inte alls i vintras. I vintras var jag sjukskriven för depression på grund av situationen på mitt förra jobb, det höll på att bryta ner mig totalt. Tack och lov för min älskade karl som stöttade mig och skötte hemmet under tiden jag byggde upp mig själv igen.

    Nu har jag nytt jobb, med ett arbetssätt som passar mig som handsken. Helt plötsligt gör jag samma saker som på mitt förra jobb och får tonvis med beröm och uppskattning. Jag jobbar dessutom i ett helt underbart team där vi stöttar varandra. Om någon har mycket med sina kunder en dag så hoppar dom andra in och hjälper till. Och bim-bom-bang så har jobb-pusselbiten ramlat på plats.

    Hur djupt jag än befann mig i vintras så känner jag mig just nu så otroligt tacksam och välsignad - om man får låta klyschig. Jag känner fortfarande av depressionen så till vida att nerverna är "utanpå" hela tiden. Så sent som förra veckan stod jag i köket och grät, och två dagar senare var jag i lyckorus. Jag kan inte vara lätt att leva med just nu...
  • Daa
    ingenjörsbruden skrev 2012-05-10 11:28:08 följande:

    På tal om kloka barn.....busan kläckte av sig följande när jag halvstressad försökte mota henne mot bilen på väg till dagis o jobb....

    -Såja såja, mamma. Lugna ner dig.

    Snacka om att jag la av ett riktigt gapflabb!
    Bra mantra som används flitigt när det är världskrig med blöjbyten eller annat oförklarigt.


  • Norrskensflamman
    ingenjörsbruden skrev 2012-05-10 11:28:08 följande:

    På tal om kloka barn.....busan kläckte av sig följande när jag halvstressad försökte mota henne mot bilen på väg till dagis o jobb....

    -Såja såja, mamma. Lugna ner dig.

    Snacka om att jag la av ett riktigt gapflabb!
    Bra mantra som används flitigt när det är världskrig med blöjbyten eller annat oförklarigt.


  • Norrskensflamman
    ingenjörsbruden skrev 2012-05-10 11:19:54 följande:
    Tycker du är jätteduktig! Men du....ska du verkligen köra spinning i morgon också.....ta nu inte i för hårt från början utan ta en uppstartsperiod....annars är risken att du åker på en förkylning/infektion.....

    Hjärta naaaaw för underbara o kloka barn! Så fint sagt om musikern. Barn är allt bra klokare än vad man kan tro!
    Idag är det nybörjarzumba. Det blir lugnt. Kan vara bra att mjuka upp musklerna, för jag känner av lite träningsvärk. På fredag är det ett lugnt pass spinning för nybörjare. Där ska man ligga på en puls mellan 50-70% hela tiden om jag fattat det rätt, alltså inte köra järnet någon gång. Så jag tror det kan passa mig så här i början. Sen blir det vila hela helgen och även måndag för då fyller pappa 80.
    Jag är försiktig för jag är less på förkylningar nu...
  • Norrskensflamman
    Daa skrev 2012-05-10 14:03:30 följande:

    Hej Diz.


    Skönt att bitarna har fallit på plats.


    Här är en till som tillfrisknar från depression: i somras, när mina tvillingar var sju månader slutade jag att sova och då blev tillvaron fort outhärdlig. Förlossningsdepression var väl det vi kom fram till, kuratorn och jag, för i backspegeln kunde jag se tecknen som funnits där hela tiden. Nu är det väldigt sällan depressionen gör sig påmind (faktiskt så tror jag inte att jag kan skylla mitt taskiga humör på den längre och det är ju lite trist att inte ha något att skylla på utan helt enkelt behöva inse att jag är en människa med taskigt humör... Men det är en annan historia. ) och det känns skönt att vara i alla fall något stabilare.


     


    Flamman: dela gärna med dig mer av hur det går med nedtrappningen. Det ska jag mest troligt gå igenom mot slutet av sommaren.


    Nedtrappningen ska göras försiktigt. Under en ganska lång period. Man kan få vissa besvär som synrubbningar, huvudvärk (har jag haft) och kort stubin.
    Jag har varit lite extra gråtmild och väldigt PMS-ig har jag märkt, lite mer trött också kanske. Annars så har det gått bra. Nu känns det så himla skönt att slippa ta tabletterna öht och jag mår bra!
    Går dock fortfarande till kurator. Ska boka en tid för balansering hos kinesologen också.
    Ovanpå det försöker jag komma igång med att röra på mig och få frisk luft (låter så banalt, men det är faktiskt en bra "medicin"). Det går sådär...
  • Im yours

    Men Heloise .......... vad grymt jobbigt du har det nu. Kramar till dig, Pantzer och lillan. Min förskylning, som jag gått och ojjat mig lite för känns med ens ytterst okomplicerad. Varför måste en del belivers sprida budskapet så till den grad att man vill skicka dem dit där det sägs vara mycket varmt ............. Min lillasyster är också helknäpp så jag vet hur det känns ....... fy fy fy farao.

    Flamman; Mmmmm .... mina barnbarn är gulligast. Det har jag alltid sagt

    Repliken, Ta det lugnt från barnet, var underbart träffsäker ........ skrattade gott och ler fortfarande.

    Som sagt en förskylning har hållit mig inomhus i 2 dagar nu. Imorgon måste jag nog gå och handla lite iaf. Har dryckit te utan mjölk i några dagar, fruktskålen gapar tom etc etc. Är det fler än jag som älskar Revenge som går på torsdkv i kanal 3? Den är verkligen andlöst spännande ...... och framför allt existerar där ingen idétorka vad gäller fula trick och galna upptåg.

    Kramar i massor både till behövande och de icke så behövande.

  • start september

    Men fy Heloise vad tungt det låter. Finns det någon go vän som kan avlasta en vardagseftermiddag eller långlunch så att du får sova lite extra? Stor kram och hoppas så att det bara är en tillfällig fas med Es sömn ändå. Systern bör ha en propp helt enkelt och då är jag inte en våldsam person.  

  • start september

    Och hej alla!

    Hektiskt här, jobbar halvtid och är hemma halvtid/ jobbar när lilla sover.  Lilla är lycklig med pappa och jag mår bra av att jobba. Idag är stor del av det projekt jag gick in för att göra dellevererat och jag andas ut lite.Jättekul har det varit men oj vilket pussel med två barn.

    Och så är jag lite gråtmild, årsdag av att min mamma gick bort för ett antal år sedan och vad jag tror är PMS. Indianerna hittar nog snart hit alltså men det är helt ok efter 8 månader och sista månaden har jag inte ammat mellan 07och 20.

    Och ska man har fler barn måste man ju ha indianer. Fast vikten är svår att hålla när man mår så.

  • start september

    Och magsjuk Lilla idag . Eller bara tänder. Stackarn har feber och vill inte äta.  Helt plötsligt ammar man hela dagen igen. Vältajmat att det var jag som skulle vara hemma i alla fall. Hoppas det går snabbt över.

    Trevlig helg!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård