• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

    Hej alla!


    Så mycket jobbiga saker som händer här som man vill kommentera, men när jag väl kommit hit så ropar alla arbetsuppgifterna på mig. Skall dessutom försöka skriva ihop en ny meritförteckning, kan inte öppna minnet där jag har originalet.


    Chefen på det nya stället vill gärna se mina akademiska betyg, vilken ingen innan har begärt. Så jag vet inte riktigt var de finns...har bara skickat mitt examensintyg innan, där det står att jag t agit en teologie kandidatexamen. Men betygen på de olika kurserna, öööh...ja ja, bara hem och leta vidare.


    Igår var vi på någon som heter funktionell träning och det var visst funktionellt, jag är totalt urlakad idag, mår illa och är yr. Om det inte är så att jag skal bli sjuk. Men det blir jag inte för det har jag inte tid med, så det så!


    Var iaf så trött igår, att jag somnade ifrån både kärlekstörstande böder och svarta katter som skulle badas. Så damen får åka i karet ikväll istället. Inte bra om hon luktar för mycket nybadad på söndag.


    Kramen till alla och en spark i ändan på alla puckon!


    Och kram till Ingis! Odalmannen blir fin! Bibelversen kommer!

  • Soldemor

    Då drar vi väl igång kriget, då! Chefen berättade för mig att de vill dra ner min tjänst t 75% fr o m 2013. ja, ja vi får väl se vad som händer. Men facket är beredd t strid - så hjälm på!

  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-04-10 12:32:11 följande:
    Just. Och det tragiska med just det här -liksom med Klockarbol och andra som sitter med ett Globalpucko till EX, är ju att det är precis den där vuxna kommunikationen som fått kedjan att brista in the first place, med allt annat än sanning, balans, konstruktivitet och vanligt hyfs och folkvett.

    Jag har hela tiden varit så frustrerad över det, eftersom jag insett att det kommer att bli precis så här,-varför skulle någon som betett sig som ett praktarsel i förhållandet, sedan betet sig vettigt utanför? Vart skulle han ha lyckats snubbla över och hitta det folkvettet?  I en liten gränd på Den Smala Vägen kanske? I stund av ånger och kontemplation? Knappast!Det är så tragiskt så man vill ju bara skrika rakt ut. Skrikandes

    Det vore sådan skillnad om det här hade rört sig om en separation under vänskaplig samstämmighet.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Exakt!!! Huvet på spiken. Jag vet inte hur jag kunde vara så naiv och tro att han skulle bete sig vettigt när vi väl var skilda... Kanske jag tänkte att när jag väl släpper honom fri och han får som han vill (vara med sin slamkrypare) så kanske han lugnar ner sig. Men så var det ju det där att han ville ju att jag skulle ta tillbaka honom... och jag sa nej... Och därmed grusade jag hans planer om att köra dubbelrejs. En kärlek därborta som han bygger upp ett liv med, och så mej som väntar i Svedala... utifall att det inte blev så bra därborta. Som reservplan liksom.  Något att falla tillbaka på.
    Men se det gack inte Och dessutom kom en musiker ivägen.
  • Norrskensflamman

    Solde, megakram till dig!!!!
    Själv har jag brakat ihop med två kollegor som försökt svartmåla mig inför VD och CFO idag.... Migränen är ett faktum....
    Väntar skriftlig ursäkt från vederbörande och dementi av det som de insinuerat med kopia till VD o CFO.

    Vore lägligt om ärkeaset till ex ringde nu, för då skulle han få höra ett och annat.

  • Heloise

    Ingis: jag beklagar verkligen! Fast det låter som att ni ändå fick ett fint avslut.
    Svägerskan är ju bara för mkt!

    Stora varma kramar till dig!Hjärta

  • start september

    Pip och liten titt in. Glad påsk i efterskott!

    Först - beklagar sorgen Ingis. Det lät som ett fint slut. Stå på dig med annonsen, det kommer din bror att minnas och det kan bara komma något gott ur er syskonrelation. Frugan får han väl hantera själv?

    Flamman - elände. Hoppas på upprättelse på jobbet och ett vettigare svar av nötet till ex. Eller bara litet vett till aset helt enkelt. Visst finns det väl vettiga migränmediciner att få?

    Själv är jag slut efter en arbetsdag, så skönt att maken är hemma nu och kommer med uppstyrda rutiner och kreativa förslag, jag har tassat runt för länge hemma. Nu varvar vi dagar och jag ser fram emot att vara hemma imorgon. Jag ska lägga upp ett träningspass för hemmabruk och nu finns det ingen återvändo. Även jag har lyckats gå ner till vettigt BMI, de där sega 5 kg som Hvidis och jag diskuterade är nu taget och jag kan ha en storlek mindre jeans. Har plockat fram kläder jag inte haft på flera år, jätteroligt. Men muskler behövs så nu ska det bli hemmaträningspass och plankor och elände.

    Och Lilla fina är nu sju månader. Var med pappa 8-18, åt och drack välling och saknade mig och amningen -  inte alls. Nu ska vi försöka hålla amning till morgon, natt och kväll.

  • ingenjörsbruden

    Tassar ín trött o sliten o vill bara berätta att det blev EN annons, jag gjorde som Blommis föreslog o hade med ett förslag, visst några ändringar men det blev EN gemensam annons! GÖTT!

    Nu måste jag tassa ut igen för jobbet kallar. Sitter hemifrån o jobbar idag....så det blir lagom ötvergång för mig som i vanliga fall är lättrörd o nu med sprallig bebis  imagen....helt HOPPLÖST lättrörd. Värsta är att man inte kan prata till punkt....

    Blommis, tänkte på dig när jag hade min fina timme med vaken o klar pappa (han kunde inte prata men han lyssnade o reagerade på vad jag sa) så hade jag en hand på pappa o en hand på sprallig bebis. Underbart minne!

    KRAM o på er alla

  • passionsblomman
    ingenjörsbruden skrev 2012-04-11 08:28:35 följande:
    Tassar ín trött o sliten o vill bara berätta att det blev EN annons, jag gjorde som Blommis föreslog o hade med ett förslag, visst några ändringar men det blev EN gemensam annons! GÖTT!
    HA!!! Det kallas att styra upp sin värld! Gú vad bra!
    ingenjörsbruden skrev 2012-04-11 08:28:35 följande:
    Blommis, tänkte på dig när jag hade min fina timme med vaken o klar pappa (han kunde inte prata men han lyssnade o reagerade på vad jag sa) så hade jag en hand på pappa o en hand på sprallig bebis. Underbart minne!
    Åh! *snyft*
    Ja du, De Stora Stunderna...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

    INgis, så himla fint minne av din pappas sista stund i livet, jag blir alldeles rörd...
    Och skönt att ni fick till en gemensam annons! Kram vännen. Du är stark. Och god. Pappa kan vara stolt över dig.

    Fru Sy, vilket skit med din mage, men nu hoppas vi att du får slippa besvären!

    Här är jag nu inne på tredje dagen med skallebank. Måste ju vara bihålorna, även om den är ensidig.

    Skriftlig ursäkt har jag fått från mina ojusta kollegor.

    Aset har inte svarat. På T:s sms svarar han blixtsnabbt men inte en reaktion på mina. Ja, ja. Han får själv kontakta skolan och begära ledigt då när han kommer hit och ska iväg med dem.
    Han får själv ta det med barnen. T är ju mycket väl medveten om att hon måste begära ledigt av rektorn. Tyvärr så blir det ju så att nu tvingas hon ta detta med sin pappa Men jag har förklarat att jag har försökt kommunicera med pappa men att han inte svarar.

  • Norrskensflamman

    Blomman, så stor din pojke blivit... Åker buss själv... Lillhjärtat!

    Jag kommer nog bli en sån där mamma som har svårt att släppa greppet... i all välmening.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård