• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • start september

    Och PB, det du beskrev är en av mina värsta mardrömmar. Livet är så skört. Vilken tur att det gick bra och att de fick den hjäp de fick i rätt tid!

  • ingenjörsbruden

    Lanovia: Vilket kaos! Tycker synd om er allihopa! Skönt att maken din verkar må bättre, handfat är sköra...får du till en smäll på rätt hörna så kan handfatet spricka fort utan större kraft.

    Blomman: Fy vilken händelse! Skönt att allt gick bra till slut! *brrrr*

    Klockarbol: vilken helg! Tycker också att det är konstigt att rena kök/hem inte håller sig rena o fina så länge....men man säger ju att ett smutsigt barn är ett glatt barn så jag kör med samma devis på hemmet.....även om maken inte håller med för 5 öre!

  • Klockarbol

    Här är bara runt 8 grader kallt nu men det blåser så det är nästan värre än de ~20 kallgraderna härom dagen!

    MSW - Rödvinbärssaften med vanilj började nog med att jag såg det här receptet:

    www.dansukker.se/se/Recept/Saft/R%C3%B6d_vinb%C3%A4rssaft_med_vanilj.aspx

    Jag gjorde den enligt receptets mängder första gången men tyckte att det blev ruggigt jolmigt med så mycket vaniljsocker till så lite saft!
    Minska istället mängden vanligt socker med nån dl och börja med halva mängden vaniljsocker (förutsatt att du anänder äkta vanilj) och prova dig fram.
    Jag avråder bestämt från att "mosa bären mot grytans kant!!!! Blir bara grumsigt och svårsilat!

    Natriumbensoat tycker jag är svårdoserat så om jag ska ha konserveringsmedel i (jag fryser oftast saften) så använder jag flytande Atamon

    Jag följer nästan aldrig några recept när jag kokar saft utan skottar i vad bär jag har i grytan och slår en slatt vatten i botten, mängd beror på vad det är för bär/frukt.
    Sen kör jag med 6 dl socker per liter avrunnen saft. Bär med mycket pektin kokar jag inte upp när jag ska ha i sockret utan jag bara rör ut socker i den nysilade ljumna saften.
    Det blir aldrig så fin gelé som i saftflaskorna annars :(

  • ingenjörsbruden

    Start September: Fy va kallt! Här i söder ligger vi -5-10 men det blåser en del o så är det så mkt fukt i luften så kylan går genom märgen direkt! Brrrrr! Funderar på hur dagis gör här....barnen sover i vagnar ute.....har faktiskt inte hört om de ändrat rutinerna nu när det är kallt..... får fråga i em!

  • ingenjörsbruden
    Klockarbol skrev 2012-02-06 10:55:52 följande:
    Här är bara runt 8 grader kallt nu men det blåser så det är nästan värre än de ~20 kallgraderna härom dagen!

    MSW - Rödvinbärssaften med vanilj började nog med att jag såg det här receptet:

    www.dansukker.se/se/Recept/Saft/R%C3%B6d_vinb...

    Jag gjorde den enligt receptets mängder första gången men tyckte att det blev ruggigt jolmigt med så mycket vaniljsocker till så lite saft!
    Minska istället mängden vanligt socker med nån dl och börja med halva mängden vaniljsocker (förutsatt att du anänder äkta vanilj) och prova dig fram.
    Jag avråder bestämt från att "mosa bären mot grytans kant!!!! Blir bara grumsigt och svårsilat!

    Natriumbensoat tycker jag är svårdoserat så om jag ska ha konserveringsmedel i (jag fryser oftast saften) så använder jag flytande Atamon

    Jag följer nästan aldrig några recept när jag kokar saft utan skottar i vad bär jag har i grytan och slår en slatt vatten i botten, mängd beror på vad det är för bär/frukt.
    Sen kör jag med 6 dl socker per liter avrunnen saft. Bär med mycket pektin kokar jag inte upp när jag ska ha i sockret utan jag bara rör ut socker i den nysilade ljumna saften.
    Det blir aldrig så fin gelé som i saftflaskorna annars :(
    Ett gammalt barndomsminne poppade upp här.....mamma gjorde alltid egen svarta vinbärsgelé men konsistensen blev alltid lite olika....någon gång blev det så löst så sugrör hade varit optimalt för inmundigandet! Kära goa mamsen.....inte alltid så glad för att läsa recept.... hihihihi
  • ingenjörsbruden

    O så kanske till det allra roligaste o härligaste på min dag.... besöket på SMV

    Blev så klart ul igen......maken var med o vi var nog rätt nervösa båda två....... o lättnaden i min kropp när jag själv identifierade hjärtat som pickade innan dr hann säga ngt var helt underbart!
    Längden var perfekt o följer utvecklingen precis enl mina uträkningar! Så idag är jag i v9, v8+5!

    Känns så fantastiskt!

  • Fru sy

    Underbara nyheter Ingis!! Vad härligt att ni fick se ett litet pickande hjärta!!

  • Klockarbol
    ingenjörsbruden skrev 2012-02-06 11:04:59 följande:
    O så kanske till det allra roligaste o härligaste på min dag.... besöket på SMV

    Blev så klart ul igen......maken var med o vi var nog rätt nervösa båda två....... o lättnaden i min kropp när jag själv identifierade hjärtat som pickade innan dr hann säga ngt var helt underbart!
    Längden var perfekt o följer utvecklingen precis enl mina uträkningar! Så idag är jag i v9, v8+5!

    Känns så fantastiskt!
    Hurra! Solig
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård