• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Heloise

    Men herregud vilken mörker Lanovia! Det var inte bara ett. Hoppas verkligen ni tar det lugnt och vilar upp er ordentligt och att både make och A mår bättre. Sen hoppas jag att du och E klarar er ifrån bakterierna!

  • lanovia 08

    Vi vekar klara oss. Vi borde fått magsjukan bi det här laget redan. Vad gäller influensan hade Ellen den förra veckan o jag ned rn söäng. Så nu borde det vara klart här i huset. Vi har bara vilat idag. Får se om maken jobbar imorgon eller han tae wn wxtea vilosag, karensen har jan ju redan haft.

  • Klockarbol

    Jösses Lanovia! Vilken mardröm...
    Hoppas ni får lite respit från sjukdom och annat jämmer nu!

    För flera år sedan hittade jag exet platt på rygg på badrumsgolvet så jag vet precis hur det känns när man tror att han har dött! (I exets fall var det nå jox på balansnerven så han blev sängliggande i flera veckor)

    Extra otäckt att din make slog sig så illa på handfatet Rynkar på näsan

    PB - så himla otäckt med din systers baby! Sänder en tacksam tanke åt nåt håll för att det gick bra!

    Jag och äldsta har precis läst lite i den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3352763-38.html

    Vi skrattade så vi grät och jag missade väderprognosen Förvånad

    Natten till idag hade vi -21 grader... Ohemult kallt om ni frågar mig! (Såg hur kallt det var hos flamman och då kändes det lite bättre, men bara lite...) Nu är det mer måttliga -8

    Under helgen har lilla familjen varit riktigt duktig!

    Undulatklor har blivit klippta (jag ligger fortfarande kraftig på minus hos de bevingade...) och fågelburen har fått nya äppelgrenar på nya platser så nu är det mer harmoni i buren när inte alla tre undulaterna ska sova på samma lilla pinnsnutt!

    Vinbärssaft har kokats, både med och utan vanilj.
    Frysen har fyllts med hemlagad "snabbmat" - 3 sorters pizza i portionsbitar  och smaskens svamppaj till mamman i bitar.
    Storkok på makaronipudding har det också blivit så där kom sista skivorna julskinka till nytta, vi pimpade med snuttad chorizokorv oxå - 4 middagar och 5 lunchlådor/snabbmatslådor.

    Veckans matlista är gjord och ytterligare 3 storkok är inplanerade. Sen får vi äta oavbrutet för på nåt sätt blir det bara fullare och fullare i frysarna Obestämd

    3 sorters kakor hann vi med att göra också så nu står vi oss till nästa helg Skrattande

    Det märkliga är dock att köket som var nystädat och glänsande i lördags förmiddag ser ut som katastrof nu?
    Liiiiite kan det bero på att vi portionerat upp en höbal i mer hanterbara påsar här i kväll och det är förunderligt så mycket mer hö skräpar när man är i köket och inte på stallgolvet... Men marsvinen blev glada iaf! (alltså marsvinen bor i vardagsrummet och inte i köket men höpåsarna är till marsvinen)

    Nu är jag tydligen rörig både i huvud och text så jag tar sikte på kudden!

    Kram alla trådisar Hjärta

  • muggles

    Lanovia: jisses anåda!!! Vilken skräck med maken men vilka guldföräldrar ni har, tur är väl det.

    PB: gudars för skräckupplevelsen med ett barn som slutar andas

  • MSW

    Klockan: vinbärssaft med vanilj? Har du något särskilt recept på det? Lät hur gått som helst! Och vad skönt att ha fått så mycket gjort i helgen!

    ingis: lycka till idag!! (för det var väl idag?)

    -20 här idag, och var inte särskilt sugen på att släpa ut oss till dagis för att lämna A, när jag dessutom fick höra att det förekommit maginfluensa hos några i helgen kändes det ännu mer som att vi borde stannat hemma!

  • start september

    Men Lanovia, vilken väldig massa elände. Åh vilken tur att ni nu verkar vara igenom. Men vila vila så mycket du kan.

    Ninnis, nu tror jag att det var kallare häruppe i förra veckan än hos dig.  Det jag hört är att man inte ska lägga ut barn som är hyfsat små (lilla är ju knappt fem månader) utan kontinuerlig övervakning under -10 eller -15.De dagis som har vila ute brular dra gränsen där.  Vanlig förkylning gör inget, det är kanske nästan skönare att vara ute då eftersom kylan gör att näsan sväller av. Feber, och hosta, eller sjuka i öron ögon och kända luftrörsproblem gör dock att man ska vara försiktig. Vind förvärrar ju. Jag var ute med vagnen en längre stund, men då har jag ju kolla mer än ia babywatch, Sammanfattningsvis vill vi inte ha snorig tjej ute själv under -10 och bara i lä.

    Hvidis, jag tycler också det lät intresssant med övningarna. Om vi ska försöka på en trea innebär det ju in i missfallsträsket för mig med stor sannolikhet så allt som kan hjälpa är välkommet.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård