• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

    Hej hopp i tråden! Först tr jag på mig munnskyddet och ger er alla många krya på er kramar. Oj, så mycket sjukdom här var då!
    Vi är tryggt hemkomna efter en underbar semester till Barcelona. Strålande sol och varmt och skönt. Barnen älskade det och jag ville inte hem.... Maken var överlycklig, som ett barn på julafton, för han var på camp nou och såg el clasico... En kompis flög in dagen innan så han hade en lika tokig att se den med...
    Idag började han jobba igen efter sex veckors pappaledighet och min semester är slut. Det var bra tajming, för nu har j lyckats lära sig att sätta sig ner själv och har börjat gå mellan möblerna utan att trilla. E är lite bättre på att inte putta honom när han står...

    Ni med ett barn som är 2,5- måste ni tjata hela tiden över samma sak hela tiden också?
    Ingis: hoppas att allt är som det ska i magen!

    ang trea så är maken sugen nu! Jag ska komma i toppform först gör jag är fortfarande så plufsig och svag i hela konstruktionen=kroppen. Men vi kör oskyddat och har fått en rejäl nytndning här på det sista...

  • muggles

    Sept: vad tråkigt med amningen!!! Vet ung hur du känner dig. Så jäkla tråkigt när man inte får bestämma själv över sådana saker.

  • muggles

    Jag är jäkligt irriterad nu. Sedan igår så ringer det massor av jobbsamtal på min mobil (min mobil är en jobbmobil). JAg har återigen sagt till växeln att jag börjar inte förrän 1:a februari men fortfarande ringer det. Nyss ringde ett tyskt nummer men jag gjorde avvisa. Folk lämnar meddelande med frågor och ber mig ringa upp. Känner mig jättejagad! Jag vill njuta av min sista dag och inte behöva lämna meddelande till folk att "ring en kollega, jag jobbar inte än". I-landsproblem visst men suck.

  • start september

    Tack Muggles, det är märkligt att man kan känna så starkt kring amningen. Men jobbigt blev det. Och inte är det lättare av att jag är så himla förkyld och bihåleinflammerad.

    Men du har rätt, jag ville ju bestämma. Kanske att Lilla kan få bestämma lite också, men inte yttre faktorer.

  • Syrinx

    *kilar in lite snabbt och vinkar*
    Krya på er-kramar till alla som behöver, extra kramar till Ingis med förhoppning att allt är som det ska med magen, tumhållning för BS och sprutan och ännu fler kramar till alla!

  • Syrinx
    muggles skrev 2012-01-31 11:14:04 följande:
    Jag är jäkligt irriterad nu. Sedan igår så ringer det massor av jobbsamtal på min mobil (min mobil är en jobbmobil). JAg har återigen sagt till växeln att jag börjar inte förrän 1:a februari men fortfarande ringer det. Nyss ringde ett tyskt nummer men jag gjorde avvisa. Folk lämnar meddelande med frågor och ber mig ringa upp. Känner mig jättejagad! Jag vill njuta av min sista dag och inte behöva lämna meddelande till folk att "ring en kollega, jag jobbar inte än". I-landsproblem visst men suck.
    Dålig stil av ditt jobb! Klart du ska kunna njuta helt av din sista dag!
  • muggles

    Det känns väldigt vemodigt att det är "sista" dagen på min mammaledighet; jag gosar extra mycket med tjejerna. De är så glada idag också - åker omkring i sina gåstolar och är hur nöjda som helst. Alt ligger på mage och undersöker leksaker. Bägge har börjar dra sig framåt med handkraft (åla?) så de är mkt nöjdare nu när de kan röra sig framåt och åt sidan (de snurrar som klockvisare ibland).

    Trots att det ska bli roligt att börja jobba igen så är det alltid så tycker jag; att det känns lite vemodigt och sorgligt när det är slut. Fast jag ska ju vara mer ledig under våren och sommaren så helt slut är det ju inte

  • Hvidbrud

    September: missade helt ditt inlägg om amningen. Så trist. Men tror du inte att den kan komma igång om du bara låter henne suga så ofta som möjligt? Men, med fler barn är "som möjligt" kanske inte så mycket? Och ät socker. Då producerar jag i mängder.
    Mugglan: åh, jag förstår att det är vemodigt!

  • Hvidbrud

    Lanovia: inte är du glömd inte! *hjärtar* Jag kan ta en snurr upp till HM idag och fråga. Ska ut med ungarna och hoppas att e somnar i vagnen... Ska köpa ny sladd till modemet också. Telefon och internet ligger nere sen vi kom hem och comhem säger att vi ska köpa sladd själva och att det kommer lösa det. (ja, jag råkade vist osa svavel i telefonen och slängde på luren (så som man nu kan göra det på en mobil...) Stackarn ringde upp igen och sa att de visst var servicemindade och hjälpte oss genom att berätta vilken sladd vi skulle ha. Då osade jag vist lite till... *rödgubbe*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård