• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

    Jag har sovit ganska gott de senaste två nätterna (bortsett från bebisrelaterade uppvaknanden) och jag känner mig som en ny människa. Inga tabletter har jag behövt ta än, heller.
    Fälga kommer nog att lösa amningsfrågan, för hon började krångla och då kände jag att jag faktiskt börjar vara klar med amningen. Hör och häpna.

    Nu ska Axel få följa med mig när jag vattnar hos grannen.

    Kramar.

  • Ninnnis
    Daa skrev 2011-07-27 18:13:11 följande:
    Jag har sovit ganska gott de senaste två nätterna (bortsett från bebisrelaterade uppvaknanden) och jag känner mig som en ny människa. Inga tabletter har jag behövt ta än, heller.
    Fälga kommer nog att lösa amningsfrågan, för hon började krångla och då kände jag att jag faktiskt börjar vara klar med amningen. Hör och häpna.
    Åh vad skönt att höra!
  • Villemoa
    Daa skrev 2011-07-27 18:01:45 följande:
    Heloise: jag tror som Hvidis, naturen har gjort det möjligt att få barn tätt. Jag tror också som Ninnis, att glädjen över att ha ett syskon nära i ålder är större än nackdelarna  med det.
    När det gäller hur det är att vara syskon till ett barn med syndrom tänker jag att det går bra om föräldrarna är medvetna om det du skrev om utanförskap och känslan av att vara mindre värd. Ett barn med någon form av syndrom kan ju, beroende på syndromets symptom förstås, ha behov av föräldrarnas tid och omsorg i mycket större omfattning än ett barn utan syndrom. Det tar tid och möda hemmavid och det kan vara många resor till habben och liknande. Men om föräldrarna är medvetna kan de se till att det andra barnet får den uppmärksamhet h*n behöver. Och inget av barnen blir förstörda.
    Jag är övertygad om att du och Panzer klarar av det med glans.

    Så jag säger också: lycka till.

    *blir alldeles rörd av det du skrivit om hur ni längtar*

     
    Skriver under på vartenda ord du säger Daa, och er andras ord förstås!

    Mellan Moa och Ellie är det 2 år och 8 månader och det känns alldeles lagom så här med facit i hand.

    Lycka till med bebisverkstaden Blir också alldeles rörd av det du skrivit om er längtan!
  • Villemoa
    Soldemor skrev 2011-07-27 16:27:01 följande:
    Har precis fått en brud att tänka om! Från överlämning till att gå in med gummen!
    *klappar mig själv på axeln för denna goda saks skull*
    Härligt!!
  • Soldemor
    Villemoa skrev 2011-07-27 20:36:40 följande:
    Härligt!!
    Ja, verkligen! Kändes skönt att informera om vad det står för och symboliken kring det. Bruden hade nog inte funderat så mycket kring det hela.
  • Fru Bygg

    Nu tittar jag in en kort stund. Vi är i sommarstugan och även om vi har internet här, så hinner jag inte alls med att sitta vid datorn. Dagarna är fulla med byggarbete och sedan tar det halva kvällen innan alla är duschade och vi har ätit mat och sen när E har somnat är man helt slut och orkar på sin höjd slappa lite i soffan. Jag tänker på er alla och försöker läsa vad som händer iallafall.

    Häromdagen hade vi ett kort besök av underbara fru Sy. Hon är lika trevlig i verkligheten som här i forumet. Jag fick även träffa hennes man och lille E. Han är bedårande söt (E alltså! ). Jag hoppas vi kan få till en lite längre träff inom kort, Fru Sy!

    Hur har det gått med napparna, Villemoa? Är Moa helt utan dem nu?

    Heloise, jag tycker du ska strunta i de artiklarna. Ni är ju toppenföräldrar och självklart ska E har ett litet syskon. Det kommer ju att vara knappt två år mellan E och bebisen och det tror jag kan vara bra. Då är vi många dåliga mammor härinne om artikeln stämmer, och det vägrar jag tro! Vi har ju en hel hög supermammor här inne som jag ser upp till!!

    I tisdags var vi på TUL och fick se vår lilla bebis. Allt såg bra ut och beräknad vikt kommer att vara 3,5 kg och det är ju normalt. Vi fick också se vilket kön det var och vi kommer (förmodligen) att få en liten tjej till. Därmed sätter vi lite stopp för killtrenden som varit på sistone. Gick in i vecka 33 igår, så det närmar sig lite iallafall.
    Har svårt att smälta att vi snart ska bli tvåbarnsföräldrar, men det kan ju ha att göra med att vi har så fullt upp med sommarstugan just nu. Vi kommer väl att vara kvar i Blekinge i två-tre veckor till, sen åker vi nog hem igen. Hoppas vi är klara då bara!

    Många kramar till er alla!

  • Soldemor

    JÄÄÄÄÄÄÄÄÄTTEKRAAAAAAAAAAAM!

    Nu har nedräkningen inför de kommande fem veckorna börjat!

    Hördu, Fru Bygg: Hörde ett rykte om att du har viss relation till min gamla födelsestad! Vi kommer på kattutställning 13/8, kom gärna och heja på Soldan! Det är hon som skall försvara familjens heder, då lilla loppan måste ta titel i Danmark först.

    Just det, det har kommit tre ljuvliga små halvsyskon till Siena. Vill bara åka uppp med en stor väska och stoppa ner dem i.
    Skall se om jag kan ta fram en länk på dem, är ju inte teknisk så det stör.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård